Review: Water — Lara Reims

Genre: Young Adult / Scifi
ISBN: 9789464510126
Aantal pagina’s: 339
Uitgave: 16-03-2022

Hartelijk dank aan Hamley Books voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar in ruil voor mijn eerlijke mening.

Water Kaft

Wat doe je als de wereld op slot zit? Lizzie zit op een eiland, op een kostschool. Daar probeert ze bij te komen van de gebeurtenis die het afgelopen jaar voor haar verpest heeft en haar bij haar ouders heeft weggejaagd. Maar dan gaat het eiland op slot. En offline. Alleen mensen met het goede paspoort mogen blijven, de rest wordt eruit geknikkerd. Lizzie heeft niet het goede paspoort. Maar op school is ze veilig, omdat ze nog geen zestien is. Tot één van haar klasgenoten haar geheim blijkt te kennen. Dan vindt Lizzie die koffer. De zee werpt hem haar zo in de schoot. Erin zit een chip, die op een onbegrijpelijke manier met haar hoofd lijkt te communiceren. Iemand vertelt haar dat ze weg moet van het eiland, zo snel mogelijk. Lizzie vlucht. Maar de wereld van vroeger blijkt niet meer te bestaan. Alles staat op zijn kop. Lukt het Lizzie om weer een thuis te vinden? Een toekomstverhaal over kiezen, macht en invloed.

Water vertelt het verhaal van Lizzie, een jonge meid die op een kostschool zit op een eiland. Het verhaal begint wanneer Engeland op slot gaat doordat er een nieuwe president aan de macht is gekomen. Ik moet toegeven dat het me echt een aantal hoofdstukken koste eer ik een beetje in het verhaal zat. Waar dit precies aan lag, daar kan ik mijn vinger niet op leggen, maar ik begreep een groot deel van de tijd even niet waar alles over ging. Ik denk dat een van de redenen hiervoor is dat ik gewend ben dat gedachten van personages cursief zijn gedrukt en dat was in dit verhaal niet het geval.

Ondanks de wat stroeve start zat ik op een gegeven moment goed in het verhaal en werd het ook echt spannend. Lizzie die zich weer een weg probeert terug te banen naar haar ouders, die zich in Frankrijk bevinden en de aandoenlijke A.I. Tricky die haar probeert te helpen. Ondertussen weet je, net als Lizzie, ook niet zeker of hij wel te vertrouwen is, maar ze heeft weinig keuze.

IMG_20220412_135828

Het verhaal bevat flink wat plottwists waar ik altijd erg van hou, want je weet gewoon nooit helemaal zeker wat de waarheid is in een verhaal als Water en vooral wie er wel en niet te vertrouwen zijn. Het verhaal heeft dan ook een goede spanningsboog en weet je als lezer goed vast te houden.

Waar de stroeve start goed gemaakt wordt door een geweldig middenstuk verknalt het einde van het boek voor mij het hele verhaal, echter. Dit komt vooral omdat een van de personages de naam heeft van een bekende (Vlaamse) superheldin en dit trok me zo enorm uit het verhaal. Daar komt ook nog eens bij dat ik het einde echt een mega anticlimax vond, waardoor de impact van de hele reis van Lizzie een beetje teniet werd gedaan.

Water Blogtour

Water is een spannend jeugdboek, met veel spanning en goed uitgewerkte scifi elementen, zoals een dystopische wereld en augmented reality. Helaas schortte het er bij het begin  en einde van het boek een beetje aan en daardoor kom ik uiteindelijk uit op 3 sterren. Lara Reims heeft een fijne, beeldende schrijfstijl en ik vond haar eerdere boek Lucht echt geweldig, ik vind het dan ook jammer dat diezelfde vlieger niet opgaat voor dit boek. Ik had er toch net wat meer van verwacht.