Review: Brieven van Leandra – Christel Desmaretz

Uitgever: Storyland
ISBN: 9781913980030
Aantal pagina’s: 266
Uitgave: Februari 2021

Hartelijk dank aan Uitgeverij Storyland voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar in ruil voor mijn eerlijke mening.

Screenshot_20220125-112502_bolcom

Amelie trekt zich graag terug op zolder en creΓ«ert een wereld tussen de boeken die daar een rustplaats vinden. Ze stuit op een boek, geschreven door Leandra Vandeven, dat nog aan haar moeder toebehoorde en waar ze haar hart in verliest. Op onverklaarbare wijze vertoont het boek een witte vlek. Om dit fenomeen te onderzoeken trekt Amelie naar antiquariaat ’t Boeksken, waar ze kennis maakt met de eigenaar Aaron. Met zijn hulp vindt ze meer werken van de raadselachtige auteur Leandra Vandeven, waarvan ieder spoor op een bepaald moment ophoudt. Ze is geΓ―ntrigeerd door de geheimzinnige schrijfster en duikt in haar verleden. Tijdens die zoektocht ontdekt ze dat er een band bestaat tussen de gravin Noemy de Borrelin en Leandra Vandeven, dat de personages berusten op mensen van vlees en bloed. Ze doet er alles aan om de zwijgzaamheid van de gravin te doorbreken, en ontdekt het bestaan van het zigeunermeisje Pepa. Na een hele zoektocht die haar doorheen Spanje leidt tot in het hart van de zigeunergemeenschap ontmoet Amelie de mooie Pepa en ontdekt het vreselijke geheim van Leandra en Noemy.

IMG_20210914_213500_679

De cover van het boek doet al ietwat mysterieus aan, er staat een vrouw op die haar vinger voor haar mond houdt om iets of iemand tot zwijgen te brengen. Normaal ben ik geen fan van personages op de cover omdat die veel van de fantasie van een lezer kunnen wegnemen, maar deze keer had ik er minder last van. Het boek is namelijk erg mooi. Het wist me vanaf het begin te boeien en ik kreeg al snel een band met Amelie. Want net als haar snap ik zo goed hoe het is om je te verliezen in boeken en als je eenmaal een schrijver hebt ontdekt die je echt goed vind, wil je daar het liefste gewoon ook alles van lezen. Amelie gaat alleen wel heel wat verder dan alleen dat, ze is bijna geobsedeerd door de schrijfster en wil het fijne weten van wat er achter de brieven in het boek staan en wie zijn die personen waar over geschreven wordt? Ik vond haar persoonlijk wel heel erg ver gaan, maar dat nam de charme van dit verhaal absoluut niet weg. Ik vond het een zeer vermakelijk verhaal en had het ook in een rap tempo uitgelezen. Het verhaal zit gewoon echt goed in elkaar en steeds verder naar het einde toe beginnen alle draden bij elkaar te komen, al bleef ik wel met het gevoel zitten dat niet alles was beantwoord. Dus het zou kunnen dat er nog een vervolg aan komt misschien. Het lettertype is ontzettend fijn en ook het wisselen in de tijd was absoluut niet storend, het stond allemaal netjes aangegeven voor het hoofdstuk bestond en de brieven staan netjes schuin gedrukt. Je maakt het allemaal al lezende zelf mee lijkt het wel. Ook heeft Christel een hele fijne schrijfstijl waardoor je het boek maar lastig aan de kant kunt leggen en het liefste in een ruk door blijft lezen. Het is een mooi verhaal dat het zeker verdiend gelezen te worden πŸ™‚

“Wie zijn geschiedenis niet kent, gaat blind door het leven.”Β

Originaliteit: 🌟🌟🌟1/2
Overall: 🌟🌟🌟1/2