Review: De Vallois – Iris de Lis

Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 261
Uitgave: Oktober 2021

Hartelijk dank aan Uitgeverij Godijn Publishing voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar in ruil voor mijn eerlijke mening.

Screenshot_20220125-094250_Ecosia

1790. Intrige, moord, verraad. Frankrijk staat aan de rand van de afgrond. Hoe kan je een ander vertrouwen, als een foute beslissing je de kop kan kosten?
Sophie’s leven verbrijzeld als haar ouders voor haar ogen worden doodgeschoten. De revolutionaire actiegroep De Vallois vecht voor gelijkheid tussen de klassen, de adellijkeΒ Sophie staat aan de verkeerde kant. Waarom spaart militair leider Jean dan toch haar leven en hoe kan ze het geheim dat haar vader haar toevertrouwde, verborgen houden voor haar verleidelijke redder?
Jean krijgt opdracht Sophie te sparen. Hij snapt niet waarom zijn mysterieuze leider dat wil, maar is opgelucht dat hij de mooie Sophie niet hoeft om te leggen. Zij kan toch onmogelijk betrokken zijn bij haar vaders criminele activiteiten? Al snel blijkt zijn leider niet de enige te zijn die interesse heeft in het meisje. Waarom is zij zo belangrijk en hoe moet hij haar beschermen tegen zulke machtige vijanden?

De Vallois is de debuutroman van Iris de Lis. Ik heb iets met historische romans, dus ik wou het boek erg graag lezen. Heb er dan ook al best wat verslonden en hoopte dat dit boek bij ook meer zou leren over de geschiedenis en al zo meer. Maar al snel kwam ik erachter dat de personages zelf niet bestaan hebben en dat het verhaal fictief is. Dat vond ik wel wat jammer, want ik vind het juist zo gaaf dat in de meeste historische romans je ook echt best wat uit de geschiedenis leert en ook vaak wel dat de personen bestaan hebben. Maar goed, de Franse Revolutie heeft natuurlijk wel echt bestaan en dit verhaal speelt zich in deze tijd af. Ik vond het verhaal zeker wel vermakelijk en had het dan ook redelijk snel uit.

20220125_100353

Er zit een duidelijke spanningsboog in het verhaal, want niet alleen vraagt Jean zich af waarom Sophie gespaard moest blijven en waarom zij in vredesnaam zo belangrijk is voor vele grote machthebbers, maar ook als lezer wil je daar al snel meer over weten. Sophie is zeker een sterk personage, die ik al snel mocht. Het verhaal leest prettig weg, al zitten er hier en daar wel wat fouten in de tekst en zinnen die niet helemaal soepel en vlekkeloos verlopen, die er makkelijk uitgehaald hadden kunnen zijn bij de redactieronde. Maar goed, dat wil niet zeggen dat een verhaal slecht is, want dat is het zeer zeker niet. Ik vond het zeker een leuk verhaal om te lezen en het einde is sterk. Ik ben dan ook hartstikke benieuwd wat deze schrijfster nog meer in haar mars heeft en zal dan ook zeker meer van haar willen lezen in de toekomst. Al hoop ik stiekem wel dat er dan wat meer “echte” informatie over de tijd van toen in zit, want als ik iets fijn vind is het wel om een historische roman te lezen en er dan ook echt iets van op te steken ook. Maar voor een debuut is deze zeker wel geslaagd en vraagt bij mij dan ook om meer πŸ™‚

Toch raad ik het boek zeker aan om eens op te pakken en te gaan lezen. Lekker warm op de bank met een dekentje, poes of hond erbij en een warme kop thee (want ja, het is winter mensen).

Verhaal: 🌟🌟🌟1/2