Review: De kracht van het Nu – Eckhart Tolle

ISBN: 9789020218718
Uitvoering: Hardcover, luxe Limited Editon
Aantal pagina’s: 223
Uitgave: 38e druk december 2021

Hartelijk dank aan Uitgeverij AnkhHermes voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar in ruil voor mijn eerlijke mening.

Screenshot_20220103-154035_bolcom

Dit boek wordt al twintig jaar lang onafgebroken uitgegeven door Uitgeverij AnkhHermes, toen in 2001 was het al een onderwerp waar zoveel mensen ontzettend veel behoefte aan hebben en nu twintig jaar later is dat nog steeds zo. Het eerste wat me zo aansprak aan het boek is de titel “De kracht van het Nu”. Dit omdat ik zelf zoveel als mogelijk echt in het ‘nu’ probeer te leven. Want het hier en nu is het enige waar je echt zeker van bent (okay en dat je op een dag komt te overlijden natuurlijk), maar ook het enige waar je zelf de controle over hebt en waar je oprecht kunt genieten. Natuurlijk bestaat er pijn en verdriet en zo nog meer, dat maakt een ieder van ons mee, maar Eckhart Tolle probeert mensen met zijn boek handvatten te geven om je niet te laten lijden door pijn en verdriet uit het verleden. Dit is natuurlijk heel makkelijk gezegd, want zo easy is dat niet te doen zo van de een op de andere dag.

Maar dat hoeft ook niet, het is een proces dat je doorgaat. Een die je kan bevrijden van de last van ons verleden, dat pijn kan doen verminderen e.d. Nee, het zal je niet genezen natuurlijk van een ziekte, want ook al zegt de schrijver in het boek dat zelfs depressies tegen te houden zijn, is dit natuurlijk niet echt zo. In ieder geval niet in mijn geval, wel leef ik al heel lang in het nu (zonder dat ik dit boek nog had gelezen dus) met een psychische ziekte, Bipolair type 1 met rapid cycling en al erbij. Toch is het waar dat als je je mindset anders zet en je accepteert dat je dit hebt je er al anders mee omgaat. Dat is hetzelfde met mijn chronische pijn, het is er, ik kan het niet veranderen, toen niet en nu niet en zo geldt dat ook voor mijn psychische klachten. Dit is voor mij, net als voor elk ander mens die met psychische en chronische pijnen te kampen heeft natuurlijk echt wel moeilijk en soms ben je het natuurlijk ook echt wel zat. Maar blijven hangen in klagen en al heeft nog nooit iemand geholpen dan dat je er eigenlijk alleen maar verdrietiger van wordt, wat je natuurlijk het liefste niet wilt. In dit boek probeert de schrijver je deze en ook andere manieren duidelijk te maken en hoe het aan te pakken. Hoe jouw manier van denken te veranderen en je naar het hier en nu te brengen.

20211213_212542

“Meestal is de toekomst een replica van het verleden. Oppervlakkige veranderingen zijn mogelijk, maar echte veranderingen zijn zeldzaam en hangen ervan af of je voldoende bewust kunt worden om het verleden op te lossen door je toegang te verschaffen tot de kracht van het Nu.”

Het boek leest gemakkelijk weg en ik denk ook echt dat het zeker heel wat mensen kan helpen met anders naar dingen te kijken of ergens mee om te gaan. Wat je toen hebt meegemaakt, maakt je, vind ik, idd mede tot de persoon die je vandaag de dag bent, maar dat hoeft niet te betekenen dat je het verleden ook gelijk je hele verdere leven laat bepalen, want dat zou toch hartstikke zonde zijn. Ik herkende veel van de handvatten die de schrijver in dit boek gaf van dingen hoe ik het zelf ook aanpak of doe. Ben ik het met alles eens, nee, dat niet, want sommige dingen passen absoluut niet bij mij en gaan dat ook niet doen. Maar dat mag, want geen mens is hetzelfde, toch? Maar dit boek is absoluut wel een “goede gids voor een bewust en gelukkig leven”. Het kan zeker handvatten aangeven die een mens soms gewoon even nodig heeft als je het even niet meer weet. Perfect ook om het in de kast te hebben staan en er soms op zulke momenten weer even bij te pakken. En ja heel eerlijk, persoonlijk had ik helemaal niets met de gedeeltes dat hij Jezus en God erbij haalt, want dat vond ik niet echt bij het “Nu” passen en voor mij als persoon ook echt niet. Al heb ik niets tegen het geloof, want een ieder moet zijn zoals hij of zij wil zijn zolang je er een ander maar geen verdriet of pijn mee doet. Maar voor mij persoonlijk is het gewoon niets, dus was dat af en toe gewoon wat storend. Toch is dat niet de hoofdmoot van dit boek, hij haalt het er af en toe bij, wat passages e.d om dingen duidelijker te maken of aan te geven hoe het bedoeld zou kunnen zijn vanuit zijn oogpunt. En dat is dan wel weer mooi gedaan vind ik.

“Als je naar iemand luistert, doe het dan niet alleen met je verstand maar met je hele lichaam. Je moet het energieveld van je innerlijke lichaam voelen terwijl je luistert. Dat leidt de aandacht af van het denken en het zorgt voor een ruimte van stilte waardoor je echt kunt luisteren zonder dat het verstand zich erin mengt. Je geeft de ander ruimte; ruimte om er te zijn. Het is het kostbaarste geschenk dat je iemand kunt geven.”Β

Het is echt een spiritueel hulpboek dat zeker veel mensen zou kunnen gaan helpen en ik zou het daarom ook zeker aan raden het eens te gaan lezen.