Review: Een vloek zo eenzaam – Brigid Kemmerer

Genre: Sprookjes hervertelling / Young Adult/ Fantasy
Uitgever: Blossom Books
Serie: Vervloekt #1
ISBN: 9789463491730
Aantal pagina’s: 477
Uitgave: november 2020

Prins Rhen is vervloekt en beleeft de herfst van zijn achttiende levensjaar telkens opnieuw. Om de vloek te verbreken moet er een meisje verliefd op hem worden, maar hoe kan ooit iemand van hem houden als hij aan het einde van iedere herfst veranderd in een bloeddorstig monster? Het monster verscheurt alles om hem heen: zijn kasteel, zijn familie en alle hoop die hij nog had.
Harper heeft geleerd om sterk te zijn. Haar vader is weg, haar moeder ligt op sterven en haar broer denkt dat haar cerebrale parese haar kwetsbaar maakt, maar Harper doet er alles aan om te overleven. Wanneer ze in de straten van Washington een ontvoering probeert te voorkomen, belandt ze plotseling in een magische wereld. Rhens wereld. Kan zij de prins toch nog hoop geven?

Een Vloek Zo Eenzaam - Kaft

Eindelijk had ik dan tijd om dit boek te gaan lezen, die ik overigens ook in de Fairyloot uitgave in het Engels inΒ  mijn kast heb staat (iets met mega gek op hervertellingen van sprookjes zijn). Het is zo ontzettend druk geweest, zowel met recensie-exemplaren als in ons privΓ© leven het afgelopen jaar, dat ik amper tot niet de tijd vond om een boek uit eigen kast te lezen. Dus toen we verhuisd en gesetteld waren in ons nieuwe huisje was dit dan ook het eerste boek dat ik uit eigen kast pakte om te gaan lezen. Want OMG wat keek ik hier al lang naar uit. Maar…heeft dit boek mij ook gegeven waar ik zo naar uitkeek?

Zeker weten en nog veel meer dan dat. O.m.g ik hou van dit verhaal! Brigid heeft het sprookje van Beauty and the Beast op zo’n geheel eigen manier herteld dat ik er echt helemaal verliefd op ben en het liefste gelijk al verder zou gaan lezen in het tweede deel. Haar schrijfstijl is heerlijk vlot, vloeiend en beeldend, waardoor je alles voor je ogen ziet gebeuren tijdens het lezen. De personages zijn ontzettend goed neergezet, dus ik had echt in no time een band met ze opgebouwd. Ook vind ik het onwijs goed dat Brigid aandacht geeft met dit boek aan Cerebrale Parese, het staat niet op de voorgrond en haar hele identiteit wordt er niet door bepaald, maar het maakt haar juist alleen maar meer benaderbaar en echt. Geen prinses die overdreven perfect is, maar die net als iedereen in deze wereld ook gewoon iets onder de leden heeft. Brigid geeft achterin het boek ook aan dat Harpers ervaringen in het verhaal niet noodzakelijkerwijs overeenkomen met dat van alle andere mensen met CP, maar dat ze wel hoopt dat iedereen zich kan inleven in Harper haar vastberadenheid en haar kracht. Want als het Harper aan iets niet ontbreekt is het dat wel! Ze is gewoon echt heel erg leuk en ik ben echt van haar personage gaan houden, maar ook zeker van Grey en Prins Rhen. Ieder draagt zijn eigen rugzak in dit verhaal en gaat op een eigen manier mee om. Maar wat ze uiteindelijk allemaal samen brengt is de vloek die op Rhen zijn eerste achttiende verjaardag over hem is uitgesproken…een vloek die nog altijd niet verbroken is…gaat dat deze keer lukken of is het nu toch echt te laat?

“Weet je wat er echt klote is aan die vloek? Diegene die hem heeft uitgesproken, heeft er een helemaal mensen mee geraakt die er helemaal geen zak mee te maken hebben.”

De vloek is echt ronduit verschrikkelijk, we kennen ‘m natuurlijk allemaal wel vanuit het originele verhaal van Beauty and the Beast, maar in dit verhaal is de vloek aangepast naar deze tijd. En dat heeft de schrijfster echt onwijs goed gedaan. Je leeft ook zo met ze mee en ja ook ik vond Rhen eerst een omhooggevallen zak, maar hoe meer je over hem te weten komt en hem leert kennen des te meer respect je voor hem gaat opbrengen en hem steeds meer gaat mogen. En ook Grey heeft absoluut een plekje in mijn hart weten te veroveren, ze hebben gewoon alle drie zo hun eigen karakter dat je eigenlijk onmogelijk niet om ze kunt gaan geven. Je wilt gewoon dat dit niet verkeerd af gaat lopen en dat het ze gaat lukken om de vloek te verbreken. Maar ondertussen is er zoveel meer aan de hand wat hun tijd ook vraagt…dat je je begint af te vragen of dat wel allemaal gaat lukken. Het verhaal is echt zo goed in elkaar gezet dat ik het boek maar moeilijk weg kon leggen, het liefste was ik gewoon wakker gebleven en had ik het boek in een keer achter elkaar door uitgelezen. Want wat is het leuk en goed. Ik hoop dan ook snel verder te kunnen met lezen in het tweede deel, want dit is zo’n serie dat je echt alleen maar meer en meer wilt en ook nog eens absoluut mooi staat in je boekenkast.

Een Vloek Zo Eenzaam

“Tot mijn verbazing heb ik vaak ontdekt dat juist op het moment dat de wereld het donkerste lijkt, de grootste kans op licht ontstaat.”

Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende perspectieven, namelijk vanuit Rhen, Harper, Grey en het monster. Dit is hartstikke makkelijk te volgen omdat er boven elk hoofdstuk duidelijk wordt aangegeven vanuit wie je het verhaal dan meemaakt. Ook geeft het je de kans om de personages echt goed te leren kennen en echt een band met ze te krijgen. En ook de cover is werkelijk bloedmooi, de letters, de kleur en de achtergrond passen zo perfect bij elkaar, maar ook binnenin het boek vind je mooie illustraties terug. Blossom Books heeft duidelijk veel liefde en aandacht in dit boek gestopt en dat geeft je toch net dat beetje extra tijdens het lezen. Ik hou ervan en mijn boekenkast ook πŸ™‚ Zoals je merkt ben ik echt hartstikke enthousiast over dit verhaal en zou ik er het liefste nog uren met je over door blijven praten, maar dat kan natuurlijk niet, dus ik sluit mijn recensie dan ook af met dat dit een absolute must read is en je dit boek echt moet aanschaffen als je ‘m nog niet in je collectie hebt. Heel veel leesplezier!!!