Review: Het Magische Meer – Rani de Vadder

Genre: Jeugdboek
Serie:
ISBN: 9789464208528
Aantal pagina’s: 222
Uitgave: 16 februari 2021

FB_IMG_1635799885016

Wanneer de tweelingzus van Fie heel erg ziek wordt, komt ze in een coma terecht. Maar volgens Fie ligt Minne in een diepe slaap, waar ze zonder de hulp van Fie niet meer uit zal geraken. Samen met haar vriend Alex reist Fie in haar dromen naar de magische wereld, Withaven, die door de tweelingzussen werd gemaakt.
Tijdens de reis krijgen de vrienden hulp van verschillende wezens, waardoor ze zowel Fie als Alex ervan overtuigd raken dat ze Minne echt kunnen redden. Maar als ze op het kwaad stuiten dat Minne in zijn greep houdt, lijkt een oplossing wel heel ver weg.

Allereerst de kaft, want wat is die mooi. Die kleuren zo samen riepen bij mij gelijk het gevoel op van het Noorderlicht (wat ik echt nog hoop in het echt te mogen aanschouwen ooit) , een verhaal dat wel magisch moet zijn door dit kleurgebruik en de beeltenis van het meisje op het ijs en een prachtige poolvos eronder. Wat wil deze titel vertellen, ik werd in ieder geval gelijk al ontzettend nieuwsgierig naar het verhaal. En dat verhaal was gelukkig echt zo magisch als dat ik hoopte. De wereld die zich al lezende voor je ogen ontvouwt is wat de meeste mensen zich eigenlijk alleen nog als kind kunnen en durven voor te stellen. Withaven is werkelijk prachtig en helemaal door de tweelingzusjes Fie en Minne zelf bedacht en gecreΓ«erd in hun droomwereld. Echter lijkt het erop dat deze wereld zich tegen de meisjes is gaan keren en ligt Minne zelfs in coma in het ziekenhuis. Fie geloofd er allemaal maar niets van wat haar ouders en de dokter haar proberen te vertellen met hun coma. Nee hoor, daar kan niets waar van zijn, het moet aan Withaven liggen, daar moet iets gebeurd zijn dat zo erg is dat Minne nu niet meer wakker kan worden in de echte wereld. En Fie gaat er dan ook alles aan doen om haar zusje weer wakker te krijgen, waarbij ze hulp krijgt van haar vriend Alex. Die er eerst maar weinig van geloofde, maar niet anders kan dan toegeven dat het wel zo zou moeten zijn nadat hij de gecreΓ«erde droomwereld van Fie en Minne zelf heeft betreden.

20211201_085828

Rani heeft met haar eerste jeugdboek Draco al bewezen dat ze dit genre zeker onder de knie heeft, nadat ze debuteerde met het young adult/ fantasy boek Toxine. En hoe gek ik ook op draken ben, dit boek was stiekem zelfs nog beter dan Draco. De schrijfstijl van Rani is heel vlot en beeldend, waardoor het je als lezer geen enkele moeite kost om je al lezende te laten meevoeren in dit verhaal. Ik heb er echt van genoten en weet ook zeker dat velen dat met mij zullen doen of zelfs al gedaan hebben. De kracht van liefde, vertrouwen en vriendschap is zo mooi verweven door het verhaal heen. En Fie is echt een ontzettend stoere meid. Het verhaal verveelt geen moment en heeft er ook nog een fijne spanningsboog inzitten. Je wil gewoon echt weten hoe het af gaat lopen en of het de twee vrienden lukt om Minne te bevrijden uit haar eeuwige slaap. Absoluut een ontzettend leuk jeugdboek die ook voor ouderen heerlijk fijn weg leest.

FB_IMG_1635799866783