Review: Ask Iwata

Genre: Non-fictie / Biografie
Uitgever: Viz Media
ISBN: 978-1-9747-2154-2
Aantal pagina’s: 160
Uitgave: Mei 2021

Ask Iwata - Kaft

Satoru Iwata, een naam die bij veel mensen niet direct een belletje zal doen laten rinkelen. Voor mij is hij een van mijn grootste persoonlijke helden. Waarom? Omdat deze beste man zo veel invloed op mijn leven heeft gehad en dat nog steeds elke dag heeft. Sinds 2002 was hij de president van Nintendo en verantwoordelijk voor zoveel mooie dingen. Maar zijn geschiedenis met Nintendo gaat veel verder terug.

Dit boek is een soort biografie over Iwata, zowel vanuit hemzelf verteld als aan de hand van allerlei interviews en gesprekken uit de befaamde “Iwata Asks” filmpjes, waarin hij in gesprek ging met game developers. Het is een boek dat gaat over zijn geschiedenis en hoe hij de president van Nintendo werd, maar ook wat zijn werkethiek is, wat hij wilde bereiken. In de basis was dat een heel mooi uitgangspunt: Hij wilde zoveel mogelijk mensen laten gamen en ze plezier laten beleven met deze vorm van vermaak.

Ask Iwata - 1

In mijn geval is hij daar zeker in geslaagd, maar ik probeer ook altijd mensen enthousiast te krijgen over hoe leuk gamen kan zijn. Bren is bijvoorbeeld ook helemaal geen gamer, maar toch kan ze heel erg genieten van Animal Crossing en andere games op haar Switch. Nintendo is ook altijd vrij uniek, in het feit dat ze games voor alle leeftijden maken. Ik noem ze dan ook vaak de Disney van gaming, omdat ze zo’n eigen en unieke kijk hebben op wat gaming leuk maakt en ze doen vooral hun eigen ding. Dat komt zeker ook door de invloed van Satoru Iwata.

Het mooiste, maar tegelijkertijd het meest verdrietige stuk van het boek is het laatste stuk waarin Shigeru Miyamoto (de geestelijk vader van Super Mario en Zelda, o.a.) vertelt over zijn unieke vriendschap met Iwata san. Shigesato Itoi was een andere hele goede vriend van hem en diende lang als voorbeeld voor Iwata, dit komt ook vaker terug in het boek. Helaas is Satoru Iwata veel te jong van ons heen gegaan, op 55 jarige leeftijd. Maar zijn nalatenschap is ongekend. Het onderstaande filmpje werd destijds als eerbetoon gemaakt en laat goed zien wat een cultureel erfgoed we te danken hebben aan Satoru Iwata. Ik zal in ieder geval nooit vergeten wat hij voor mij allemaal gedaan heeft en mede door dit boek ben ik hem alleen nog maar meer gaan bewonderen.