Review: Het Tango algoritme – Heleen van den Hoven

ISBN: 9789461095183
Aantal pagina’s: 414
Uitgave: mei 2021

Hartelijk dank aan Uitgeverij De Crime Compagnie voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar in ruil voor mijn eerlijke mening.

Het Tango Algoritme - Kaft

Zoek…en je zult gevonden worden.
Tot groot plezier van haar huisgenoten Grace en Florence behandelt wiskundelerares Emmy het zoeken naar een nieuwe danspartner als een wiskundig probleem. Ze besluiten Emmy, die dating-apps verschrikkelijk vindt, een handje te helpen. Ondertussen verbergen de vrouwen alle drie hun eigen geheim, Tot de aankoop van een paar dansschoenen de verkeerde mensen naar hun huis in Nieuwegein leidt…

In 2019 maakte Heleen van den Hoven haar thriller debuut metΒ  Het Carpa Complot en inmiddels is Het Tango Algoritme alweer haar derde thriller. Ik las dit boek voor De Crime Compagnie omdat de flaptekst me best wel aansprak. Ik ken deze schrijfster nog niet dat maakte me nog nieuwsgieriger. Bracht dit boek mij dan ook waar ik naar zocht?

“Mam, waarom laat je niets horen?
Mam, is alles goed met je?
Mam, waar ben je?”

De schrijfster heeft een ontzettend fijne, beeldende schrijfstijl waardoor je de gebeurtenissen makkelijk voor ogen haalt tijdens het lezen. De personages worden goed neergezet, waardoor je een binding met ze krijgt naarmate je vordert in het boek. Wel wordt het boek vanuit de verschillende karakters verteld door middel van wat hun denken of zien en hier moet je natuurlijk tegen kunnen. De namen staan netjes vermeld bij de hoofdstukken, dus mocht je even de weg kwijt raken is het snel terug te vinden. Ik was soms even kwijt wie nou precies aan het woord was, maar echt storend vond ik het nou ook weer niet.Β  Daarvoor zat ik echt teveel in het verhaal.

“De tonen van de bandoneon resoneren in mijn lijf en ik voel tot in het diepst van mijn ziel dat ik in het leven niet aan de kant moet blijven zitten. En niet moet wachten tot het noodlot weer toeslaat. Het is tijd om passen te zetten.”

Emmy is echt een superleuk personage en ik kon me erg goed in haar verplaatsen, nou ja… niet in het wiskundige deel want daar snap ik serieus geen hout van met mijn dyscalculie, hahaha. Maar gelukkig hoef je geen rekenwonder te zijn om Emmy te mogen πŸ™‚ Emmy is helemaal gek op dansen en dan vooral op het dansen van de Tango. Maar haar vaste danspartner is ermee gestopt waardoor ze heeft besloten om op zoek te gaan naar een nieuwe. Want niet kunnen dansen zou ondraaglijk zijn. Eigenlijk heeft ze een gloeiende hekel aan dating-apps, maar als haar huisgenootjes Florence en Grace haar genoeg weten te overtuigen geeft ze uiteindelijk toch toe en besluit op deze manier op zoek te gaan. Toch blijft ze heel strikt in wat ze wel en niet over zichzelf naar buiten brengt, ze is namelijk geen voorstander van het verstrekken van je persoonlijke gegevens op het world wide web en dat is natuurlijk ook behoorlijk logisch als je weet wat er allemaal mee gedaan kan worden. Dit maakt echter het zoeken naar de juiste danspartner er niet makkelijker op. Maar dan besluit Florence Emmy zonder haar weten te helpen en voegt allerlei persoonlijke weetjes over haar toe op haar profiel. Iets wat Emmy zelf nooit zou hebben gedaan, want Emmy is niet alleen de lieve wiskundelerares, maar brengt onder een volledig andere naam en algoritme allerlei zaken naar buiten over het misbruik van persoonlijke gegevens door grote bekende bedrijven aan het licht via haar blog/site. Zonder het te weten en te willen heeft Florence er nu voor gezorgd dat de prijs op Emmy haar hoofd makkelijker te innen gaat worden en brengt haar hiermee in gevaar. De jacht is geopend…en de drie huisgenoten zijn hun leven niet zeker meer… En als dan ook Florence zomaar uit het niets verdwijnt, er alleen geen enkele aanknoping is waarom en hoe… begint de ellende pas echt.

Het Tango Algoritme 1

Het Tango Algoritme heeft me absoluut weten te vermaken. Of ik het echt “een op het puntje van m’n stoel zitten boek van de spanning” verhaal vond? Nee, dat ook weer niet. Maar het verhaal zit wel echt heel erg goed in elkaar en je wilt al snel meer lezen omdat je gewoon moet weten hoe het af gaat lopen en hoe dit in vredesnaam allemaal in elkaar zit. Het houdt zich een beetje tussen een roman en een thriller in dan eerder denk ik. Maar wat ik al zei, ik heb me er zeker mee vermaakt en heb het met plezier gelezen. Het is geen boek dat je na het lezen zo weer vergeet, want als dit boek je voor een ding wel wakker maakt is het wel de vraag….Weet jij eigenlijk wel welke en wat jij allemaal voor sporen achter laat op het internet?

“Spijt is een woord voor wegen waar je niet kunt keren.”

Verhaal: 🌟🌟🌟1/2
Overall: 🌟🌟🌟1/2