Review: Uncommon Knowledge

Genre: Non-Fictie
Uitgever: The Economist Books
ISBN: 9781788163323
Aantal pagina’s: 261
Uitgave: 2019

Boeken over feitjes, ik kan er heel eerlijk gezegd geen genoeg van krijgen. Toen we dit boek vonden in de winkel wilde ik hem dan ook graag hebben, want de titel sprak me aan en ook de achterflap stond al vol met vragen waar in het boek antwoord op wordt gegeven. Maar is het nou ook echt wat?

Uncommon Knowledge - Kaft

Ja en nee, is het antwoord op die vraag. Laat ik beginnen met waarom wel. Het boek staatΒ stampvol met allerlei artikelen over van alles en nog wat. Elk artikel is maximaal twee pagina’s verdeeld over tien onderwerpen. Dit maakt het dat je het boek makkelijk even oppakt en een paar artikeltjes tussendoor kunt lezen. In elk artikel kom je echt van alles te weten, van geschiedenis, tot biologie, tot economie, het wordt allemaal wel aangehaald. Het is dan ook echt een boek dat voor iedereen interessant kan zijn, juist omdat het zo breeds is opgezet. En een ding is ook zeker, je leert Γ©cht iets als je dit boek leest. De schrijfstijl is erg fijn en vaak worden er ook grafieken of andere illustraties gebruikt bij artikelen om ze extra kracht bij te zetten.

Uncommon Knowledge

Waarom is het boek dan zo leuk, maar toch ook weer niet? Dat heeft eigenlijk vooral te maken met wat ik eerder ook aanhaalde in waarom ik het boek wel leuk vind, namelijk dat de artikelen erg kort zijn, waardoor soms als iets interessant is je niet echt verder kunt lezen over dat onderwerp. Ook dat het boek zo breeds is opgezet kan een nadeel zijn, omdat het dus ook onderwerpen behandelt die je misschien totaal niet interesseren. Sommige artikelen wisten me dan ook erg te boeien, terwijl de andere een waar snore-fest waren. Gelukkig zijn de artikelen dan kort πŸ˜‰ Wat ik ook een nadeel vind aan dit boek is dat sommige artikelen helaas nu al verouderd waren. Zo werd er bijv. in het boek aangehaald dat er mogelijk een pandemie op komst zou zijn in de toekomst en zat het er compleet naast, want COVID-19 is ondertussen al onderdeel van ons leven geworden. En zo waren er meer artikelen die ondertussen eigenlijk zo al de prullenbak in kunnen.

Overall is dit wel echt een leuk boek, maar ik vrees dat het wel snel verouderd zal zijn en daarom zou ik dit boek alleen aanraden als je echt compleet gek bent op het verzamelen van feitjes en je deze ook graag deelt op feesten ende partijen, zoals ik. πŸ˜›

Covers: 🌟🌟🌟
Inhoud: 🌟🌟🌟