Review: De Ierse heks – Ron Langenus

ISBN: 9781913980054
Aantal pagina’s: 148
Uitgave: April 2021

Hartelijk dank aan Uitgeverij Storyland voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar in ruil voor mijn eerlijke mening.

De Ierse Heks - Kaft

De Ierse Heks is een historische roman die zich afspeelt in het westen van Ierland, in de 19e eeuw.
Biddy Early is een sterke en onafhankelijke  vrouw met een grote kennis van natuurgeneeskunde. Haar weigering om zich te buigen naar de wetten van de Engelse kolonisators en de kerk, zal haar leven heel moeilijk maken. Vanaf haar geboorte tot na haar dood slaagt ze erin om haar eigen wereld, de Ierse, trouw te blijven.
Nan Keely en Rory Kennedy voelen veel voor elkaar, maar behoren tot verschillende werelden. Zonder het zelf te weten, zijn er twee geheimen die hen verbinden.
Rory zit bovendien met een heleboel vragen: Waarom noemt zijn vader hem “de verkeerde keuze”? Waarom is de familie van zijn moeder, die stierf tijdens de bevalling, niet meer welkom op de boerderij? Wat is het verband tussen zijn familie en Biddy Early?
Biddy Early, die in de ene wereld een heks en een ketter en in een andere wereld een heilige wordt genoemd, zal Rory haar levensverhaal vertellen. Een verhaal van geluk, verdriet, eenzaamheid, vuur, moord, bijgeloof, wijze vrouwen, hongersnood, ziekte, opstand, emigratie, de bovennatuurlijke Shee…

Eigenlijk zegt de flaptekst alles al zo’n beetje wat je aan info nodig hebt om dit boek te willen lezen (of niet, kan ook natuurlijk). Ik was bij de titel en de woorden ‘historische roman’ al om, maar bij het lezen van de flaptekst wou ik het helemaal lezen. Iedereen die mij ook maar een beetje kent, weet dat mijn interesses liggen bij de wijze vrouwen (en mannen) van toentertijd en ook zeker die van nu. Degenen die werden afgedaan als het kwaad toen het christendom zijn opmars maakte, maar wat gewoon verre van eerlijk is geweest. Als je het mij vraagt was het gewoon bang zijn voor wat voor hun onbekend was en ook wel een beetje ernstig triest om de mensen iets op te dringen wat ze helemaal niet wouden perse, angst zaaien en de baas willen spelen onder het mom van… De mensheid kan er wat van, helemaal als ze ook nog eens doorslaan met een geloof. Begrijp me niet verkeerd, ieder zijn geloof en dat vind ik echt helemaal prima en ik vind het mooi als mensen er hun troost in kunnen vinden. Maar aan mij is het niet besteed. Ik heb toch echt de interesse in de natuurgeneeskunde en de wijsheid van de mensen van toen, degenen die werden afgedaan als heksen en ketters… Niet dat heks zijn iets slechts is, maar het heeft in de tijd van de heksenvervolgingen een nare bijklank gekregen. Toch vind ik juist dat het getuigt van kracht en moed. En dat zie je heel erg goed terug in het verhaal van Biddy Early.

De Ierse Heks - 01

“Als een heks een jonge vrouw is die te trots, te onafhankelijk en te opstandig is tegen de kerk en onderdrukkende grondbezitters is, dan heeft hij gelijk.” -blz.63

De Ierse Heks was voor mij echt een pageturner en ook al was ik het heus niet met al Biddy haar beslissingen eens, ik snapte ze wel. Je moest in die tijd wel, wou je overeind blijven. Het is een verhaal dat getuigt van ongelooflijke moed en kracht, want zelfs met wat ze allemaal heeft meegemaakt bleef Biddy staan voor de persoon die ze was. Een wijze vrouw, die zich niet naar de kerk liet slepen en die weigerde mee te gaan in de Engelse kolonisatie. Waren haar keuzes altijd de beste, vast niet, maar wel begrijpelijk. Het is soms een verdrietig en heftig verhaal, maar ook een die hoop geeft en die je laat zien dat het echt kan, jezelf blijven, ondanks wat anderen daarvan denken. De schrijver Ron Langenus (1956) heeft met dit boek eer willen bewijzen aan sterke (Ierse) vrouwen die volgens hem een plaats verdienen in de “officiële” geschiedenis, in plaats van alleen in maar in verhaaltjes die je kinderen vertelt of die je leest, zoals sprookjes en folklore verhalen. En dat vind ik echt een ontzettend mooi doel. Want deze mensen verdienen het om herinnerd te worden, zij zijn onze voorouders en hebben ons wijze en mooie lessen te leren. En verdienen het respect dat hun toekomt. Ik hoop dan ook dat de schrijver met al zijn ervaring die hij heeft opgedaan in Ierland (hij is er meer dan vijftig keer geweest) nog lang blijft schrijven over onderwerpen als deze.

Cover: 🌟🌟🌟1/2