Review: Op de schouders van de natuur — Anne Sverdrup-Thygeson

Genre: Non-fictie / Wetenschap
Uitgever: De Bezige Bij
ISBN: 978-94-031-38213
Aantal pagina’s: 270
Uitgave: 2021

We zijn dieper verbonden met het weefsel van de natuur dan we denken. Miljoenen soorten organismen helpen ons aan voedsel, medicijnen en een leefbare omgeving. In Op de schouders van de natuur laat Anne Sverdrup-Thygeson zien hoe belangrijk al die soorten dieren, planten en schimmels voor ons zijn. Zo neemt ze ons mee naar de regenwouden, waar orchideebijen parfum maken, en naar de loopgraven, waar soldaten schimmels gebruikten als lichtbron in maanloze nachten. We lezen over eeuwenoude bossen met boomsoorten waar we kankermedicijnen aan te danken hebben, en over de ijsvogel die als inspiratie diende voor de Japanse kogeltreinen. Tegelijkertijd waarschuwt ze hoe ons gedrag dit alles in gevaar brengt: de uitbuiting van de natuur ondermijnt ons eigen bestaan.
Vandaag de dag kampen we met een biodiversiteitscrisis waarin diersoorten bedreigd worden en leefomgevingen verdwijnen – een situatie die even urgent is als de klimaatcrisis. Sverdrup- Thygeson betoogt dat we, als we onze eigen toekomst willen veiligstellen, moeten leren samen te werken met de natuur.

Op de schouders van de natuur - kaft

Toen Bren en ik dit boek zagen liggen in de winkel wisten we het meteen: Dit boek wilden we in huis hebben! We zijn allebei gefascineerd door de natuur en we houden ervan om er meer over te lezen en te zien in documentaires. Helemaal in deze tijd, waarin de mensheid steeds meer lijkt te zijn vervreemd van de natuur is het belangrijk dat we onze plek in het geheel kennen. Geeft dit boek ook die inzichten? Er staat immers: “Hoe tien miljoen soorten onze levens redden” op de kaft.

Een verzameling van artikelen

Dit boek is opgedeeld in 10 hoofdonderwerpen en elk onderwerp bevat vervolgens weer diverse korte hoofdstukjes over dat hoofdonderwerp. Hierdoor voelt het boek daardoor als een collectie van allerlei artikelen, vol met allerlei weetjes over de natuur. Is dat erg? Nee, absoluut niet. Het enige nadeel ervan is dat overal niet bijster diep op wordt ingegaan, maar daarentegen probeert het boek een zeer breed scala aan onderwerpen de revue te laten passeren, waardoor je dus een goed beeld kunt vormen over al die soorten en waarom ze nou zo belangrijk zijn voor ons.

Op de schouders van de natuur - 01

Duidelijke boodschap

Dat Anne Sverdrup-Thygeson gefascineerd is met insecten, dat wordt ook erg duidelijk. Vol passie vertelt ze over van alles en nog wat, maar zodra het over insecten gaat zie je de liefde voor haar vak. Ook is de boodschap van het boek duidelijk: We moeten zuinig zijn op wat we hebben en zorgen dat de biodiversiteit op onze planeet niet te laag wordt, want in de huidige situatie stevenen we af op een volgende massa uitsterving en dit moeten we kosten wat het kost voorkomen.

Op de schouders van de natuur is een zeer informatief en vermakelijk geschreven boek, maar zoals eerder gezegd ook echt eentje met een belangrijke boodschap. Het behoud van onze natuur en het zelfs aanleggen van nieuwe natuurgebieden is noodzakelijk als we de toekomst van onze planeet willen waarborgen. Het is dus enorm belangrijk dat we hier met zijn allen zorg voor gaan en blijven dragen. Ik ben ook erg benieuwd naar het eerder verschenen boek van Anna Sverdrup-Thygeson geworden, dus die staat dan ook op mijn To-Read lijst 🙂

Cover: 🌟🌟🌟🌟½
Vertelling: 🌟🌟🌟🌟½
Originaliteit: 🌟🌟🌟🌟½