Review: Venijnig Spoor – Anita Kok

Uitgever: Godijn Publishing
ISBN: 9789493157972
Aantal pagina’s: 305
Uitgave: November 2020

Hartelijk dank aan Uitgeverij Godijn Publishing voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar in ruil voor mijn eerlijke mening.

Venijnig spoor - kaft

Hannah verhuist samen met haar man Matthijs en hun tweeling Mees en Merlin naar een tuindersgebied. Een biologische kwekerij opzetten is hun grootste wens. Een nieuwe start op een mooie plek. De tuinders zijn echter heer en meester in dit gebied en zitten hier niet op te wachten. Hannah houdt zichzelf voor dat de gemeenschap tijd nodig heeft om hun gezin te accepteren, maar ze heeft het gruwelijk mis.
Haar leven neemt een verschrikkelijke wending wanneer er iemand wordt vermoord. Hannah is verdachte in de moordzaak. Ze beweert onschuldig te zijn en doet er alles aan om achter de waarheid te komen. Als er gevaar dreigt voor haar naasten ziet ze geen uitweg meer. Geeft ze de strijd op? Of komt Hannah achter de weerzinwekkende waarheid?

De kaft van het boek en de titel maakten al dat ik dit boek moest en zou lezen. Want dat huisje zo in het donker met al die bomen erachter (zou stiekem wel een droomhuis zijn voor mij, maar lijkt me met dit verhaal niet handig, hahaha) roept gelijk vraagtekens op over hoe het verhaal zou zijn. De spanning straalt gewoon eigenlijk al wel van de cover af. En daar hou ik van. Ook is Venijnig Spoor het debuut van de schrijfster en dat maakte me nog eens extra nieuwsgierig. Dus al snel aan het lezen geslagen ermee, dat mijn recensie even op zich liet wachten, had dan ook niet met het verhaal te maken, maar dat we zijn verhuisd in de tussentijd πŸ™‚

Venijnig Spoor - 1

Anita heeft een fijne schrijfstijl waardoor het niet al te lang duurde voor ik in het verhaal kwam, dat rustig aan op gang kwam. Al lezende leer je de personages kennen, zij het dat je vooral Hannah leert kennen en met de anderen wat lastiger een band te krijgen is. Dan nog was het verhaal goed te volgen. Het verhaal wordt vooral gebracht door de ogen van Hannah, je maakt dus echt mee wat zij meemaakt met tussendoor korte stukjes die verteld zijn vanuit de dader. En geloof me, dat is niet niets. Het tuinderswereldje gaat er heel niet zo vreedzaam aan toe als de meeste mensen zullen denken. Door het hele verhaal heen zat de lichte spanning er als een rode draad doorheen verweven, want wat was er in vredesnaam aan de hand en hoe gaat Hannah zich hieruit weten te redden? Het was voor mij geen verhaal van het puntje van mijn stoel, maar dat heb ik sowieso niet heel snel en het was zeker spannend en interessant genoeg om me aan het lezen te houden. Het zal je namelijk maar gebeuren wat Hannah allemaal meemaakt…je moet er toch niet aan denken.

“Ik weet daar alles van. Je moet knokken om poen te hebben, aanzien. Daar draait het om in het leven. En daar moet alles en iedereen voor wijken…” -blz.52-

Ik had het boek behoorlijk snel uit, ik wou gewoon echt wel weten hoe het af zou lopen. Wat ik ook echt ontzettend goed gedaan vond was de les die Anita door het verhaal heen heeft verweven over hoe het er in de tuinderswereld aan toe kan gaan met al die giftige en gevaarlijke chemicaliΓ«n die er op jouw bloemetje zitten waarmee je je huis wilt opvrolijken. Wat voor schade dat aanricht aan milieu, dier en mens. Naast een spannend boek, geeft het je als mens dus ook een hoop nuttige informatie mee. En daar hou ik van in een boek, want ik weet zeker dat lang niet iedereen hier van op de hoogte is. En menig mens zal na het lezen van dit boek misschien ook wel heel anders kijken naar een bosje bloemen. Ik heb me dus zeker vermaakt met het lezen van dit boek. Een uitblinker is het niet, het is natuurlijk ook een debuut, maar Anita heeft me zeker nieuwsgierig gemaakt naar de boeken die er in de toekomst van haar nog zullen uitkomen.

“De natuur is zo mooi. Daar moeten we zuinig heel zuinig op zijn, onthoud dat heel goed.” -blz.295-

Originaliteit: 🌟🌟🌟1/2
Verhaal: 🌟🌟🌟1/2