Review: Light of the Jedi — Charles Soule

Genre: Science Fiction
Uitgever: Del Rey
Serie: Star Wars: The High Republic
ISBN: 9780593157718
Aantal pagina’s: 377
Uitgave: Januari 2021

Vorig jaar werd door Disney een nieuw tijdperk aangekondigd voor Star Wars. Dit tijdperk wordt ook wel The High Republic genoemd en gaat over de hoogtijdagen van de Galactic Republic waarvan we de teloorgang in de prequel episodes kunnen zien. De Sith zijn nog ondergedoken en we zien de Jedi in dit tijdperk meer als ontdekkingsreizigers en zo nu en dan eens als bemiddelaars, of ze vervullen de rol van een lokale “sheriff”. Klinkt leuk? De ontvangst van de aankondiging was niet al te denderend, helemaal omdat veel fans helaas al van alles te zeiken hebben voor ze überhaupt iets hebben gelezen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook een beetje op de wip zat en heb toch maar dit boek aangeschaft om eens te checken of het wat was!

Light of the Jedi - Kaft

Op de voorkant van de kaft prijken enkele Jedi met goudgele tenues aan. Op de achtergrond zien we de Starlight Beacon, een ruimtestation die moet fungeren als symbool van hoop en waar we in het verhaal ook veel meer over leren. Voor mij was de grote vraag, is Star Wars wel leuk zonder de Sith? Want ik ben nu eenmaal een Dark Sider 😉

Het verhaal begint al direct vol in actie, wat wel erg fijn is. In het Hetzal system is een ware ramp gaande, uit de hyperspace lanes komen grote meteorieten en deze dreigen niet alleen de planeet en zijn manen te raken met ernstige gevolgen voor de bevolking, maar ook mogelijk de zon, waardoor het complete systeem zal ophouden te bestaan. De Jedi snellen de bevolking te hulp, maar gaat het ze ook lukken om het systeem te redden, of is het een verloren zaak? En waar komen de brokstukken überhaupt vandaan?

Ik moet toegeven dat de start van het boek bijzonder chaotisch was. Binnen korte tijd lezen we meer dan een dozijn verschillende namen van allerlei Jedi en andere personages en wisselen de hoofdstukken continu van perspectief, waardoor het lastig is om een goed beeld te vormen van alle gebeurtenissen. Gelukkig vlakt dit op den duur wel wat af en weet je na verloop van tijd wel wat beter wie wie is. Het verhaal bevat geheel in de stijl van Star Wars de nodige actie, maar er is ook voldoende ruimte voor politiek spel en het is duidelijk dat dit tijdperk toch ook erg interessant kan zijn.

Light of the Jedi - 01

Als start van een nieuw tijdperk is Light of the Jedi een goed uitgewerkt verhaal en zit het ook erg goed in elkaar als je eenmaal wat verder leest. De vraag is echter of de stroeve start alle lezers vast kan houden. Ik kijk in ieder geval erg uit naar de rest van de boeken uit deze nieuwe serie en overweeg ook om de comics eens een kans te geven, er gaan best goede berichten over het web rond erover. Aangezien vrijwel alle grote personages in dit tijdperk nog niet leven, op Yoda na, voelt het echt weer als iets fris aan en dat is misschien wat Star Wars ook even nodig had. De schrijvers hebben in ieder geval een hoop vrijheid om nieuwe verhalen te vertellen en de start is wat mij betreft geslaagd!

Vertelling: 🌟🌟🌟½
Happy Reading!Liefs,