Review: Onderuniversum — Pen Stewart

Genre: Young Adult / Dystopie
ISBN: 9789463967945
Aantal pagina’s: 341
Uitgave: 20 mei 2021

Onderuniversum - Kaft

Voor Julian O’Mallaghan waren de afgelopen zes maanden een droom. Niet alleen werd hij toegelaten tot het Amsterdamse stadsleger, Kim Katera is eindelijk zijn vriendin en staat onafscheidelijk aan zijn zijde. Maar dan gaan beiden op een avondpatrouille en loopt het grondig mis.
Een ondergrondse uitbarsting met het epicentrum in de oude kerncentrale van Doel, bij Antwerpen, opent een nieuw transportnetwerk van doorgangen door Nederland en Vlaanderen. De wezens die daar uit tevoorschijn komen, zijn vreemder dan iemand ooit heeft gezien.
Aanvankelijk is het enkel een raar verschijnsel, maar dan krijgen deze wezens Kim te pakken en lijken ze het op Julian voorzien te hebben.

De cover is voor mij een twijfelgevalletje, aan de ene kant vind ik de kleurencombi en de vervallen stad bovenin echt prachtig en dat spreekt me dan ook onwijs aan, maar ik heb gewoon echt helemaal niets met personages erop, dus dat was voor mij wel minder. Het kan je als lezer een stukje van de verbeelding weghalen die je over een personage hebt, maar goed…alsnog wil een cover niet altijd alles zeggen over het verhaal zelf. En naar dit verhaal keek ik dan ook echt uit, want omg ik hou gewoon echt van dystopische verhalen, heb er echt planken mee vol staan en een nieuwe? Bring it on…maar bracht dit verhaal mij ook waar ik op hoopte?

Onderuniversum - 01

Heel eerlijk? Nee, gewoon een absolute nee. Ik kon geen binding met de personages krijgen, de worldbuilding rammelde voor mij aan alle kanten, ik kon me er (en trust me ik heb mijn best gedaan en ik ben een beelddenker, dus voor mij is het niet moeilijk om dingen voor me te zien) gewoon echt geen goed beeld van maken. Het was rommelig en er werd zo ontzettend veel verteld, waardoor het eigenlijk af en toe een info dump was die niets toevoegde aan het verhaal, maar daarmee werd ook de vaart uit het verhaal gehaald. Ik hoopte zo op een spannend dystopisch verhaal, maar in plaats van vol spanning op het puntje van mijn stoel zitten, legde ik het boek continue weg, om het daarna weer op te pakken en het wederom een kans te geven en zo ging het maar door. De twee wezens…tsja, ze waren er en ze kwamen in het begin ook echt wel even creepy over, maar dat was het… ze waren totaal niet geloofwaardig hoe verder ik in het verhaal kwam. De schrijfstijl van Pen is er een waar je gewoon van moet houden en voor mij persoonlijk is dat het bij dit boek gewoon niet en echt, dat vind ik jammer. Want wat wou ik dit boek goed vinden, maar dat vind ik niet. Het is absoluut niet aan mij besteed, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het boek dat niet voor jou is. Want hey, als mens zijn we verschillend en ieder zijn / haar eigen mening natuurlijk. Maar voor mij persoonlijk is het echt een hele dikke nee, geen binding met de wereld en de personages, moeizaam verhaal om in te komen en door te komen…te rommelig, etc. Natuurlijk weet ik dat ik echt niet elk boek wat ik lees goed kan vinden, maar wat ik al zei, wat had ik dat graag gewild bij dit boek, juist omdat ik erg benieuwd naar haar schrijfstijl was en zo van dystopie hou.

Het is zo ontzettend moeilijk om een review als deze te schrijven, ik wil Pen namelijk absoluut niet afvallen als mens niet en als schrijfster niet, maar ik ben een recensent / blogger en jammer genoeg komt het soms voor dat een boek niet mijn ding is. Maar daarmee zeg ik niet dat Pen als schrijver niet goed is, of dat je haar boeken niet moet gaan lezen, het is mijn persoonlijke mening en that’s it. Zelfs Stephen King heeft boeken geschreven die ik echt verschrikkelijk vond. Wie weet, volgende keer misschien wel beter ? Nieuwe dag, nieuwe kansen en zo geldt dat ook met boeken 🙂

Cover: 🌟🌟½
Vertelling: 🌟🌟
Originaliteit: 🌟½