Review: Kat(rina) – Marjolein Claeys

Uitgever: Storyland
ISBN: 9781916268562
Aantal pagina’s: 305
Uitgave: september 2020

Hartelijk dank aan Marjolein Claeys voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar in ruil voor mijn eerlijke mening.

Kat(rina) - Kaft

Katrina is zeventien jaar en staat te trappelen om het huis uit te gaan. Vroeger had ze een idyllische jeugd, maar alles was opeens veranderd en Katrina wist nog steeds niet waarom. Opeens werd ze opgesloten in haar kamer, zag ze haar moeder alleen nog maar nauwelijks en mocht ze niets meer doen; alleen naar school en op haar kamer zitten.
Thuis is ze Katrina, de brave dochter die doet wat er gevraagd wordt en niet meer of minder. Op school is ze Kat, een levendige jonge vrouw vol dromen. Zodra ze achttien is, loopt ze weg van huis naar haar oma. Maar daarmee zijn haar spoken niet opgelost en samen met haar oma, haar beste vriendin Layla en haar vriend Igor ontdekt ze wie haar moeder echt is en wat er met haar afwezige vader gebeurd is.

De achterflap van dit boek sprak me al snel aan, ik wou weten wat er precies aan de hand was in Kat haar leven en waarom haar moeder zich zo van de ene op de andere dag als een soort feeks is gaan gedragenΒ  naar haar. Dit klonk als een boek voor mij.
De schrijfstijl is lekker spontaan en leest makkelijk weg, al snapte ik niet alle Vlaamse bewoordingen, maar dat werd ofwel duidelijk tijdens het verder lezen, of ik vroeg het even na aan een Vlaamse vriendin en dan wist ik ook wat ermee bedoeld werd, hahaha. En anders bestaat er natuurlijk altijd nog Google. Het boek begon dan ook goed en je raakt gelijk geΓ―nteresseerd in wat er in vredesnaam toch aan de hand is. Waarom zit Katrina eigenlijk zo goed als opgesloten in haar kamer en wat is dat voor vreemd mens die moeder van haar. Katrina lijkt wel uit twee personen te bestaan, thuis is ze stil en terug getrokken terwijl ze op school juist weer een hele andere persoonlijkheid laat zien. Dit zou kunnen, natuurlijk… maar toch voelde het voor mij niet echt als een volledig kloppend verhaal.

Kat(rina) - 1

“Besefte haar moeder wel dat haar preek op niets sloeg? Ze dacht er even over na om het te vragen maar besloot te zwijgen. Wat deed ze voor haar? Wat offerde ze allemaal op? Katrina wist het niet en vermoedde dat ze het nooit zou weten. Het enige waar haar moeder in slaagde, was haar kapot maken.”

Het is echt verschrikkelijk wat Katrina thuis allemaal meemaakt, haar moeder sluit haar op in haar kamer, haar eten krijgt ze op een wel hele rare manier, van samen eten is er geen sprake en veel voeding binnenkrijgen doet ze dus ook niet, ze mag eigenlijk alleen naar buiten om naar school te gaan en weer terug. Maar voor mijn gevoel sloeg het eigenlijk niet echt ergens op… Okay, ze maakt heftige dingen mee en dat is verre van cool, maar een echt antwoord op de motieven van waarom haar moeder dit doet krijg je een hele tijd niet… En als die er dan eenmaal is vond ik het eerlijk gezegd kant noch wal slaan. Het klopte gewoon niet in hoe het verhaal verder liep. Alsof je gedeeltes miste, maar ook gingen er dingen echt way to easy… Kat leek alles gewoon wel eventjes te doen, op zichzelf wonen e.d,Β  maar het ging te makkelijk… veel te makkelijk in tegenstelling tot hoe het in het echt zou gaan, vooral met iemand die zoiets heeft meegemaakt, waardoor het verhaal wat ongeloofwaardig werd. Ik kon er niet lekker doorkomen en heb het boek dan ook best vaak naast me neer gelegd. Ik heb het wel uitgelezen, maar het is gewoon niet mijn soort boek. Wat ik jammer vind, want ik had het gewoon echt graag goed gevonden, maar die dingetjes hebben mij persoonlijk tegengestaan , waardoor ik het verhaal niet serieus meer kon nemen en ik er maar lastig doorheen kwam. Ondanks dat Marjolein Claeys echt een leuke en vloeiende schrijfstijl heeft.

Originaliteit: 🌟🌟
Verhaal: 🌟🌟
Overall: 🌟🌟1/2Happy Reading!