Review: Het Geschenk — Edith Eger

Genre: Non-fictie / Zelfhulp
Uitgever: A.W. Bruna Uitgevers
ISBN: 978-94-005-1225-2
Aantal pagina’s: 223
Uitgave: Oktober 2020

De naam Edith Eger had ik al eens eerder gehoord en toen ik dit boek bij The Read Shop in Uithoorn zag liggen wilde ik hem eigenlijk wel erg graag hebben. Eigenlijk dacht ik namelijk dat dit hét boek van Edith Eger was waar ze zo bekend om is geworden. Dat boek blijkt echter De Keuze te heten en kort nadat Bren mij dit boek kado gaf, kreeg ik van haar ook de laatstgenoemde nog! Als dat geen echte liefde is? 😉

Het Geschenk - Kaft

Edith Eger is een overlever van Auschwitz en haar levensverhaal is zo ingrijpend. Ze heeft haar hele leven in het teken gezet van andere mensen helpen en is zelfs op latere leeftijd therapeut geworden voor mensen met allerlei psychische aandoeningen. Ze is hét voorbeeld van iemand die van de meest erge situaties het beste heeft weten te maken en dat maakt dit boek ook zo interessant. Ze heeft namelijk niet alleen geput uit haar eigen ervaringen, maar ook die van haar vele cliënten.

Op de voorkant van het boek staat: 12 lessen die je leven kunnen redden. Het boek is dan ook opgedeeld in zoveel delen en elk behandelen ze een “gevangenis”. Deze zogenaamde mentale gevangenissen lopen uiteen van ‘de gevangenis van de slachtofferrol’ tot de ‘gevangenis van de verlammende angst’. In elk van de hoofdstukken vertelt Edith Eger van alles over dit onderwerp. Hoe zij zelf en anderen deze gevangenis ervoeren en vooral wat je eraan kunt doen om jezelf te bevrijden, want dat is waar het in dit boek om gaat. Jezelf vrijheid geven en niet langer gekluisterd te zijn door allerlei dingen die we ons op mentaal vlak kunnen aandoen, of waar we onverhoopt in terecht zijn geraakt door wat voor oorzaak dan ook.

Het Geschenk - 1

Dit boek geeft je hoop. Hoop dat je kunt veranderen en dat alles beter en mooier kan zijn dan je je nu misschien wel voorstelt. Het is een boek dat past in deze tijd, waarin voor sommigen hun eigen huis ondertussen wellicht zelfs als gevangenis aanvoelt. Ik heb er dan ook zeker wel wat dingen uitgehaald. Ik ben zelf namelijk niet zo’n enorme prater en hou veel voor mezelf, maar uiteindelijk heb ik daar niet alleen mezelf, maar ook mijn omgeving vaak mee, omdat ik maar door blijf lopen met mijn problemen, of vind dat ze ondergeschikt zijn aan de rest. Ik cijfer mezelf daarmee dus soms weg en dat is iets waar ik aan moet werken. Door dit boek heb ik nu, denk ik, de juiste handvatten om dat ook echt te gaan doen. Dit boek heet niet alleen Het geschenk, het is ook echt een geschenk van een zeer krachtige vrouw die ons allemaal een sprankje hoop wil geven om ons leven op zijn volst te leven. Als zij het kan, dan kun jij het zeker!

Verhaal: 🌟🌟🌟🌟½
Overall: 🌟🌟🌟🌟½Happy Reading!