Review: Thuis in het kunstcafe – Sue McDonagh

ISBN: 9789492585783
Aantal pagina’s: 351
Uitgave: Mei 2021

Hartelijk dank aan Uitgeverij Choclit voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar in ruil voor mijn eerlijke mening.

Thuis in het kunstcafe - kaft

Gebroken harten en heerlijk gebak in het Kunstcafé.
Wat een perfecte, romantische vakantie had moeten worden, eindigt in een drama voor Flora. Uit wraak steelt ze de motor van haar vriendje en vlucht naar de kust van Wales voor een welverdiende vakantie voor een.
Maar zo alleen is ze niet. Al snel vindt ze aansluiting bij de gezellige mensen die werken in het plaatselijke Kunstcafé , waar de beroemde warme chocolademelk en het heerlijke gebak haar een steuntje in de rug zijn. En als er dan ook nog een badmeester uit Australië in haar leven opduikt en haar hulp biedt als ze die het meest nodig heeft, begint ze te beseffen dat ze niet langer het gevoel heeft dat ze enkel in Wales op vakantie is.
Kan ze de plek waar ze naartoe is gevlucht ooit een thuis noemen?

Thuis in het Kunstcafé is het derde boek in de reeks die zich in deze serie afspeelt. Maar het was ook mijn eerste bezoek eraan, want de eerste twee delen heb ik niet gelezen. Heb ik hier last van gehad? Nope, geen een keer. Ja, soms wordt er wel wat gehint naar iets uit de eerdere boeken, maar er was geen moment dat ik het gevoel kreeg dat ik iets miste. Het is dus een los te lezen verhaal en dat is soms gewoon zo lekker even. Tijdens het lezen waan je je al snel met Flora in Wales en je kan niet anders dan gewoon al snel van de omgeving en zijn bewoners gaan houden. Ik wou er altijd al eens heen met vakantie, maar nu weet ik het helemaal zeker.

Thuis in het kunstcafe

“Wees alsjeblieft niet boos op me, ik moet proberen mijn dromen te volgen.”

De schrijfstijl van Sue McDonagh is ontzettend vlot en sleept je al snel mee het verhaal in. Flora is naar het kustdorpje gekomen om daar de vakantie te houden die zij eigenlijk voor haar en haar vriend had geboekt…maar daar is iets fiks mis gegaan, waardoor Flora gevlucht is op zijn motor en er alleen heen is gegaan. Al snel maakt zij daar vrienden, met haar open, eerlijke en geen blad voor de mond nemende karakter. Ze voelt zich er zo thuis en hoewel ze zich in het begin ontzettend rot voelde toen ze daar aankwam, lijkt ze zich steeds gelukkiger te voelen. Het is een verhaal vol familiedrama, humor, romantiek en vriendschap. Ik vloog door het verhaal heen en ben echt ontzettend benieuwd geworden naar de voorgaande boeken.

Thuis in het kunstcafe - blogtour banner

“Ik kijk tegenwoordig niet veel in de spiegel. Ik herken mezelf niet als de persoon die ik vanbinnen ben.”

Af en toe waren er wat snelle wisselingen in het verhaal waardoor ik het even niet volgde, maar dat haalde ik gelukkig rap weer in, dus echt storend vond ik dat ook weer niet. Het is gewoon een ontzettend leuk verhaal en je kan gewoon niet anders als lezer dan Flora een ontzettend stoer, maf en lief mens vinden die je het zo gunt om gelukkig te worden. Het is een heerlijk boek om lekker mee in de zon te gaan zitten of lekker op de bank. Het zal je met een glimlach op je mond achter laten en je nog lang laten nagenieten van de onwijs leuke personages…(okay, wacht..die Amber niet dan, haar bloed kon ik namelijk wel drinken)… die tijdens het lezen van het boek toch een beetje gaan aanvoelen als vrienden. Zeker een aanrader voor de feelgood liefhebbers.

“Ze maakte hem aan het lachen. ze maakte hem boos. Ze maakte hem…ja, wat? Ze liet hem…voelen.”