Review: Unsinkable

Genre: Young Adult
ISBN: 9789463967679
Aantal pagina’s: 385
Uitgave: 14 april 2021

Unsinkable - Kaft

Toen ik zag dat dit boek zou uitkomen bij Hamley Books, wist ik gewoon dat ik ‘m moest lezen. Ik heb altijd al iets met de Titanic gehad. Waarom? No idea, maar ik hou van het schip en de verhalen die erover zijn, de films, alles erover heb ik wel zo’n beetje gelezen of gezien. Iets ervan trekt me heel erg aan, dus natuurlijk deed dit boek exact hetzelfde. En dan is het ook nog gebaseerd op een van de allergrootste complottheorieΓ«n ter wereld. Hiervan had ik al eerder gehoord, best wat jaren geleden heb ik eens een documentaire gezien hierover en dat heeft me nooit echt los gelaten. Of het waar is, werkelijk geen idee. Ben zelf niet zo van de complottheorieΓ«n en al, maar wie weet…

10 april in het jaar 1912 te Southampton is waar de Titanic met duizenden mensen aan boord begon aan zijn reis naar Amerika. Groot nieuws, want niet alleen was het een van de allergrootste passagiersschepen en daarbij ook zeker de mooiste, maar werd er ook gezegd dat de Titanic onzinkbaar was. Zoveel mensen stapten die dag vol goede moed aan boord van het schip, niet wetende wat ze in vredesnaam te wachten stond…want de Titanic zou Amerika nooit bereiken…het prachtige schip is gedoemd om te zinken…en nee, de verraderlijke ijsschots was daar niet eens de enige oorzaak van… Katharina is een van de mensen die mee aan boord gaat, niet als passagier, maar ze heeft er een baan weten te bemachtigen als kamermeisje. Haar verloofde, Benedict, zal een haven later aan boord van het schip gaan als derde klas passagier. De twee hebben een toekomst voor ogen in Amerika en willen dit doel bereiken met de Titanic.

Unsinkable - 1

Al vrij snel wordt Katharina door haar broer, die een functie op het schip bekleed, gewaarschuwd om absoluut niet mee te gaan met het schip. Hij vertelt haar het afgrijselijke verhaal wat zijn werkgever met de Titanic van plan is. Natuurlijk brengt dit haar ontzettend aan het schrikken, maar ze gaat wel degelijk aan boord. En hoe langer zij er is, hoe moeilijker het voor haar wordt om haar mond te houden. Ze sluit er vriendschappen en ziet al die mensen aan boord, ze vindt het zo ongelooflijk moeilijk om niets te zeggen erover. Maar ze moet haar mond houden, want als haar broer zijn baas erachter komt dat zij er weet van heeft, is ze haar leven al helemaal niet zeker meer. En daarbij… ze zullen vast wel op tijd gered worden…toch?

Unsinkable - 2

“Vecht voor het leven dat je bent kwijtgeraakt. Leef voor ons samen.”

Wat is dit een gaaf boek! Toen ik het had opgepakt om te gaan lezen was dat eigenlijk nog het enige dat ik ook deed; lezen. Wat een heerlijk fijne en vlotte schrijfstijl en zo ontzettend beeldend ook. Want ondanks dat je het verhaal natuurlijk allang kent met hoe het afloopt met de Titanic, weet Lotte van den Noort er echt een enorm spannend en mooi verhaal van te maken. Van begin tot eind was het boeiend. Tijdens het lezen zag ik de Titanic voor mijn ogen tot leven komen en liep ik in gedachten de gangen en kamers door, het lijkt alsof je er gewoon echt bij bent. En natuurlijk kent bijna iedereen de immens populaire film van jaren geleden wel die erover was uitgebracht met Leonardo di Caprio en Kate Winslet in de hoofdrol, maar dit verhaal is toch wel even wat anders. En dan het moment wanneer de Titanic niet meer te redden is…en het zinken daar is, het kippenvel loopt me gewoon weer over mijn lichaam heen. Tranen rolden over mijn wangen. Ik leefde weer zo ontzettend mee met de slachtoffers. Wat heeft Lotte dit goed en beeldend weten neer te zetten, echt wauw! Hamley Books heeft er met Lotte absoluut een topper bij gekregen en ik kijk dan ook enorm uit naar haar volgende verhalen, want als ze een ding kan is het zeker wel: schrijven! Ze heeft er met mij absoluut een fan bij πŸ˜€

Unsinkable - Banner

“Weet je, Kitty’, zegt Alice.Β  ‘Waarom krijg ik het idee dat telkens als je naar me lacht, je verdrietiger lijkt dan wanneer je dat niet doet?”

Dit is gewoon een boek dat je absoluut gelezen moet hebben en in je kast moet hebben staan. Want niet alleen het verhaal is gewoon waanzinnig goed geschreven, maar ook de cover is wederom een plaatje die niet in je boekenkast zou mogen ontbreken.

“De boeg van het schip staat nu volledig onder water. De achtersteven hangt meters boven de zee. De lichten gaan uit. Weg is de lichtgevende ster. Een oorverdovend gekraak weergalmt door de heldereΒ  nacht…”