Review: Super Mario 3D World & Bowser’s Fury

Genre: Platform / Actie
Uitgever: Nintendo
Serie: Super Mario
Uitgave: Februari 2021

Super Mario 3D World - Cover

De Nintendo Switch doet het ontzettend goed en Nintendo is een meester in het recyclen van hun oude games en deze uitbrengen op hun nieuwste platformen. Oorspronkelijk was Super Mario 3D World een Wii U titel, maar zoals velen weten is de Wii U helaas een dikke flop geworden voor Nintendo. Gelukkig hebben ze toch veel geleerd van deze ervaring en diende de Wii U uiteindelijk een beetje als prototype voor de Switch. Wij hebben allebei een Switch hier in huis en het is onze favoriete games console.

Niet zomaar een luie port

Gelukkig is deze nieuwe uitgave van Super Mario 3D World niet zomaar even een luie port van de Wii U versie. Er zit namelijk een compleet nieuw avontuur bij in de vorm van Bowser’s Fury. De aartsvijand van Mario is zo uit de band gesprongen dat zelfs zijn zoontje Bowser Jr. zich geen raad meer weet en Mario om hulp vraagt. Samen ga je naar Lake Lapcat waar werkelijk alle vijanden kattenoortjes hebben! Het is dus echt een groot paradijs voor kattenliefhebbers, zoals wij hier thuis! 😀

Super Mario 3D World

De hoofd game is erg leuk en op de Wii U had ik al urenlang plezier gehad van deze game. Hem nu opnieuw spelen is dan ook echt geen straf. Wat Super Mario 3D World een van de leukste 3D Mario games maakt is dat je echt dat gevoel krijgt van vroeger met de oude Mario games. De werelden zijn uitdagend, vol verborgen geheimen en als je alle stempels en groene sterren wilt halen, dan ben je echt wel even zoet! Daarnaast is de variatie in de levels ook erg leuk, zo zijn er levels waar je op de rug van Plessie (een soort Nessie 😉 ) springt en je over het water heen scheert, terwijl je probeert vijanden te ontwijken en munten te grijpen.

3dworld -1

Ook was deze game de introductie van Captain Toad, die later zelfs zijn eigen game kreeg! In deze levels bestuur je Captain Toad, die niet kan springen en alleen maar kan lopen. Dat maakt dat deze levels echt een uitdaging zijn, omdat je ze vaak echt maar op een manier door kunt. Al deze variatie in de levels, zorgt ervoor dat de gameplay vers blijft en toch ook uitdagend.

Daarnaast kun je met maar liefst vijf karakters door de levels heen, elk met een eigen speciale vaardigheid, al is Mario natuurlijk “gewoon” Mario en de meest all-round character waar je mee kunt spelen. Je kunt zelfs tot vier spelers tegelijk spelen! Het wordt daardoor wel een heel stuk chaotischer, maar het is zeker een leuke optie! 🙂

Bowser’s Fury

Deze nieuwe toevoeging aan de game is echt heel erg leuk en hoewel er geen losse levels zijn en het gebied één open wereld is, zijn er voldoende uitdagingen. Elke keer als je weer wat cat shines hebt verzameld wordt er meer van de omgeving geunlocked. Met in totaal 100 cat shines te verzamelen ben je wel even bezig. Ik heb de vijftig gehaald en wil ze absoluut allemaal gaan halen.

Bowser's Fury

Het enige wat me op een gegeven moment wel tegen ging staan bij Bowser’s Fury was dat Bowser steeds vaker tevoorschijn leek te komen en vooral ook op momenten dat ik al met een lastig platform stuk bezig was. Het werd daardoor bijna onmogelijk om deze stukken te halen, omdat je continu vuurstralen aan het ontwijken was en dit frustreerde me op een bepaald moment wel heel erg. Toch is dit denk ik wel een van de meest uitdagende Mario ervaringen die ik heb gespeeld en het is dan ook wel echt bedoeld voor de meer ervaren Mario spelers!

Mario blijft de koning van de platformers

Hoe je het ook wendt of keert, Super Mario blijft wat mij betreft de onverslagen kampioen voor dit soort games. De besturing is heel intuïtief en hoewel je soms nog wel eens mis springt is het nou ook weer niet alsof je je zorgen hoeft te maken om “continues” en “game over” schermen. Deze games maken je gewoon vrolijk, de muziek is steengoed en catchy, de geluiden herkenbaar en de kleuren spatten van je scherm af. Ook zijn de power-ups in deze game erg leuk. Cat Mario is een erg leuke nieuwe vorm en ook de terugkeer van het Tanooki suit heeft een heerlijk nostalgisch tintje. Als je een Nintendo Switch hebt, dan hoort deze game in je bibliotheek thuis!

Cover: 🌟🌟🌟🌟½
Gameplay: 🌟🌟🌟🌟🌟
Originaliteit: 🌟🌟🌟🌟½