Review: Draco — Rani de Vadder

Aantal pagina’s: 202
Uitgave: 16 Februari 2021

Draco - kaft

Ieder jaar worden de Internationale Drakendagen gehouden, het meest befaamde toernooi van de Verenigde Drakenlanden.
Ook Rowan en haar Zwarte draak Gideon schrijven zich in voor deze spannende wedstrijd. Maar dan gebeurt er een vreselijk ongeluk. De Verenigde Drakenlanden staan volledig op hun kop.
Rowan blijft gebroken en alleen achter. Zal het haar lukken om haar trauma te overwinnen? Of zorgt haar verdriet ervoor dat de eeuwige vrede van de Drakenlanden tot een einde komt?

Al eerder las ik Rani haar boek Toxine wat ik echt ontzettend goed vond, (mijn recensie) dus toen het bekend werd dat ze dit keer zou komen met een jeugdboek wist ik dat ik het gewoon moest lezen en al helemaal leuk natuurlijk dat het ook nog eens over een wereld gaat vol draken. Mijn draken liefhebbershart werd daar gelijk helemaal happy van. Draco is voor de schrijfster haar debuut op het gebied van jeugdboeken en wat heeft ze dit ontzettend knap gedaan.

Draco - 1

“Nooit gebeurde er iets ernstigs op de Drakendagen. Tot die ene dag, toen het vreselijk misging. En dat zou alles veranderen. De eeuwenlange vrede stond op het spel.”

Het verhaal begint eigenlijk heel vredig met de uitleg hoe ooit de Verenigde Drakenlanden zijn ontstaan, om daarna verder te gaan in het hier en nu. In het begin van het verhaal stoorde ik me nog wel een beetje aan alle benamingen met overal het woordje “Dragon” ervoor, vond dat wel heel erg easy gedaan, maar al snel zat ik zo in het verhaal dat het me echt absoluut niet meer boeide. Het zit zo ontzettend goed in elkaar, de personages komen voor je ogen tot leven en zijn zo realistisch neergezet dat het absoluut niet lang duurde voor ik een band met ze begon te krijgen. En wat was dit een rollercoaster verhaal aan emoties zeg! Het ene moment ben je vertederd, dan happy, maar dan gebeuren er dingen waar je zo ontzettend verdrietig van raakt dat al snel de tranen over mijn wangen liepen, zo erg leefde ik mee met Rowan. Al die hartverscheurende dingen die ze meemaakt en de emoties die daarop volgen kwamen zo goed over. En ondanks dat Rowan na het ongeluk voor zichzelf besluit nooit meer iets met draken te maken te willen hebben, zal ze al snel beginnen te twijfelen of ze hier wel zo goed aan doet. Want kan ze dat wel? Draken zijn bijzondere wezens die haar liefde absoluut verdienen en natuurlijk andersom net zo goed. Maar zal ze zich hierover heen kunnen zetten en weet Rowan de kracht weer te vinden om door te gaan, ondanks alles?

Draco - 2

“Hij leerde me om te vergeven, want vergiffenis is een van de belangrijkste zaken in het leven. Zonder vergiffenis zouden we geen vrede kennen en zouden wij geen vrienden van elkaar zijn geweest. Enkel door vergiffenis kunnen we van elkaar blijven houden.”

Draco is niet zomaar een leuk fantasy verhaal over draken voor de jeugd. Het is een verhaal met een ontzettende mooie boodschap erin, een waar deze wereld heel wat van zou kunnen leren. Dit heeft ze zo ontzettend goed in het boek verweven. Eenmaal begonnen aan dit verhaal leg je het niet zomaar weer naast je neer en als je het eenmaal uit hebt, zal het je nog lang bijblijven en dat is zo ontzettend knap gedaan. Ik heb werkelijk genoten van dit boek en kijk nu al ontzettend uit naar Rani haar volgende werken. Want een ding is zeker, schrijven kan ze absoluut! Draco is echt een absolute aanrader, niet alleen voor de jeugd, maar ook zeker voor heel wat jaren ouder 🙂 Wat was dit een fijn boek, dat ik nog zeker vaker zal oppakken om te gaan lezen.

“Onze liefde voor elkaar is belangrijker dan waar we oorspronkelijk vandaan komen of hoe we eruitzien.”

Originaliteit: 🌟🌟🌟🌟1/2