Review: Goud & Lavijn — Kim Bonefaas

Uitgever: Godijn Publishing
ISBN: 9789493233171
Aantal pagina’s: 292
Uitgave: Januari 2021

Hartelijk dank aan Uitgeverij Godijn Publishing voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar voor de blogtour in ruil voor mijn eerlijke mening.

Goud en Lavijn - kaft

Voor verpleegkundige Melle Lavijn is het leven weliswaar druk, maar wel lekker overzichtelijk: ’s nachts werkt ze op de kinderafdeling van het plaatselijke ziekenhuis en overdag is ze zo veel mogelijk bij haar zieke vader. Door een uit de hand gelopen grap raakt ze via Instagram in gesprek met de Amerikaanse muzikant Midas, de superster van dat moment. Langzaam maar zeker ontstaat er een bijzondere band tussen Melle en Midas. Als Midas’ fans en de roddelpers dat ontdekken, staat Melles rustige leven totaal op zijn kop. Al snel wordt het contact met Midas levensgevaarlijk…

Dit boek was mijn eerste  kennismaking met het werk van Kim Bonefaas en wat voor eentje. Echt dol op de cover was ik niet, niet dat ik het helemaal niets vond, maar de kleur geel en ik zijn gewoon niet zo’n match. Al past de cover wel weer ontzettend goed bij het verhaal. Ik opende het boek en begon met lezen…en binnen no time had het verhaal me te pakken en liet het me niet meer los. Wat een rollercoaster van een verhaal, maar wel een die goed te volgen is en een ontzettend pakkend verhaal. Je wordt van de ene emotie in de andere getrokken, van blij,  naar ontzet, verwarring, boosheid, verdriet, geschokt en ga zo maar door. Ik heb het dus echt met een lach en een traan zitten lezen en vloog gewoon door het verhaal heen. Kim heeft een ontzettend vlotte en spontane manier van schrijven en de personages kwamen echt voor mijn ogen tot leven. Wat heb ik ontzettend moeten lachen om het taalgebruik en karakter van haar beste vriendin, Eef. Heerlijk hoe die zich kan uiten, wat een persoonlijkheid zeg. Maar Melle stal mijn hart. Jeetje wat heeft ze al veel meegemaakt in haar leven en nog steeds. En wat een kracht om door te zetten, al hangt ze echt wel tegen een burn-out aan, maar toch. Als ze dan door een grapje via Instagram een bericht stuurt aan de Golden Boy Midas en hij daar ook daadwerkelijk op reageert, verandert haar leven in no time. De twee krijgen zo’n ontzettend leuk contact met elkaar. En al snel bouwt er een hechte vriendschap tussen ze op.

Goud en Lavijn - 2

“Mel, ik moet entertainen. Elk moment van de dag, want dat is wat ik ben. Dat is hoe mensen mij zien. Ik ben een dier in de dierentuin, gekooid. Jij liet mij voor even die vrijheid voelen; hoe het is om gewoon te zijn. Ik verlang daarnaar, meer dan je ooit zou kunnen begrijpen.”

Midas is de grootste superster van het moment op het gebied van muziek, Melle staat zover van zijn wereld af, ze lijken zo ontzettend veel van elkaar te verschillen, Maar is dat ook echt zo? Want stiekem wil Midas niets liever dan ook gewoon normaal over straat kunnen en een leven als dat Mel heeft klinkt in zijn ogen juist als een droom, de vrijheid die zij bezit nog, die hem is afgenomen door zijn intens grote populariteit. Hoe meer de twee met elkaar praten hoe dieper hun band wordt, dat is zo ontzettend mooi om te zien. Echter zit er ook voor Melle een keerzijde aan hun contact…Midas fans pikken het niet als ze erachter komen. En wat begon als rotopmerkingen onder foto’s, gaat al snel over in heel veel meer. Melle is haar leven niet zeker meer. Maar stoppen met haar omgang met Midas wil ze ook niet. De twee lijken gewoon echt gemaakt voor elkaar. Maar is deze liefde het waard om zover voor te gaan of is het eigenlijk gedoemd om te mislukken?

Goud en Lavijn - 1

“Ik vind het cool dat je leest, Melle..Echt cool. Zou ik meer moeten doen. Kennis is macht.”

Wat was dit een ontzettend gaaf verhaal, ik heb echt genoten van het lezen ervan. En weet nu al dat ik het echt eens ga herlezen ook. Een ware pageturner. Maar dat eind….W.T.F.! Ik zag het zo niet aankomen en nu nog zit ik er over na te denken. Maar toch hoop ik dat er nog een vervolg komt op dit verhaal. Want met dit open einde en wat voor een einde ook echt, zou dat absoluut mogelijk zijn. En ik wil eigenlijk ook gewoon weten hoe het ze verder vergaat. Het is gewoon echt een gaaf, lief en ontroerend verhaal over liefde, vriendschap en zoveel meer, het zit zo mooi in elkaar. Ik zou het zeker gaan lezen als ik jullie was, want het is zo prachtig…maar hou wel de tissues bij de hand, chocola en een warme kop thee, just to be sure. Want met de spanning in het boek en de rollercoaster aan emoties zou je dat zomaar weleens even nodig kunnen hebben.

“Hoe ga je om met tegenslag en stress? Hoe reageer je wanneer het leven even niet doet wat jij graag wilt? Kan je het van je af zetten of blijf je erin hangen? Ben je een vechter of ren je liever weg? Ben je een winnaar, ook als het tegenzit, of een rasechte verliezer? Is jouw glas halfvol of juist halfleeg?”

Vertelling: 🌟🌟🌟🌟1/2
Verhaal: 🌟🌟🌟🌟1/2