Review: Lucht — Lara Reims

ISBN: 978-94-6396-761-7
Aantal pagina’s: 329
Uitgave: Februari 2021

Hartelijk dank aan Uitgeverij Hamley Books voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar voor de blogtour in ruil voor mijn eerlijke mening.

Lucht - Kaft

Flaptekst: Hallo ben je daar? Is daar iemand?
Romi woont op Mars, Ciro woont op aarde. Ze weten niet van elkaars bestaan. Tot ze op een dag contact met elkaar krijgen. Hoe dat kan, begrijpen ze niet. Via korte gesprekjes die nauwelijks door sterrenruis en meteorietenstormen heenkomen, leren ze elkaars wereld kennen.

Bestaan ze alleen in elkaars hoofd, of zijn er dingen mogelijk waar zij niet van weten?

Bren was al eerder heel enthousiast over de Remi reeks van Lara Reims en vertelde me dat het ook echt boeken zouden zijn voor mij. Toen ze daarom zei dat ik mee kon doen aan de blogtour voor Lucht van Lara Reims en dit ook Young Adult/Scifi bleek te zijn, wilde ik inderdaad eens wat gaan lezen van Lara, want het gegeven op de achterflap klinkt gewoon erg interessant!

Romi is een meisje dat op Mars leeft, maar eigenlijk wil ze niets liever dan terug naar de aarde, waar ze vandaan kwam. Ze leeft op Mars met een klein groepje mensen, robots en A.I.’s die samen bezig zijn om Mars compleet te transformeren, maar helaas is hun contact met de aarde verbroken en daarmee is hun missie ook stil komen te liggen, door gebrek aan toevoer van nieuwe grondstoffen. Het is dus echt overleven voor haar daar en omdat ze ook geen leeftijdsgenootjes heeft, is het leven voor haar erg saai. Daar komt echter verandering in als ze ineens contact weet te leggen met een jongen, Ciro genaamd. Hij woont op aarde, zegt hij. Al snel wordt het voor Romi duidelijk dat ze niet langer op Mars wil blijven en terug wil naar de aarde, maar hoe?

Lucht - 1

Ciro woont op de aarde. Sinds de “Gamechanger” is het leven niet meer hetzelfde als vroeger en leven mensen veel meer afstandelijk van elkaar. Hij heeft de wereld zelf nooit zo gekend, maar zijn ouders vertellen hem er nog regelmatig over. Zijn vader is een wereldberoemde wetenschapper en mede dankzij hem ziet de wereld er zo uit als nu. Ciro gaat naar school, maar ook dat gaat heel anders dan zoals wij dat kennen. Hij spreekt regelmatig af met zijn vrienden, maar toch voelt hij zich altijd anders dan de rest. En dan komt die ene dag waarop hij een berichtje krijgt van Romi, in zijn hoofd.

Lucht 2

Wat een verhaal is Lucht! Het boek is opgedeeld in meerdere delen en we krijgen zowel vanuit Romi als Ciro het verhaal mee. Beiden groeien ze op, maar allebei zo anders. Toch is er iets dat ze in contact brengt met elkaar, maar hoe en waarom? Daar kom je natuurlijk tijdens het lezen achter. De schrijfstijl van Lara Reims is echt heel eigen. Het las lekker weg, ook mede door het lettertype en de rust tussen de hoofdstukkken door op de pagina’s. Hoe verder je in het verhaal komt, hoe meer vragen je eigenlijk krijgt over het zo onwaarschijnlijke gegeven dat Romi en Ciro in contact staan met elkaar. Zijn ze wel allebei echt? Waarom is die verbinding er? Gelukkig worden al deze vragen uiteindelijk ook beantwoordt, maar Lara zet je regelmatig op een dwaalspoor met de nodige plottwists. Dit maakt het verhaal nog beter en het zit echt goed in elkaar.

Lucht - Blogtour Banner

Toch vond ik dit voor een scifi verhaal niet een bijster origineel verhaal, maar ik heb dan ook zoveel scifi gelezen, dat ik misschien al snel vind dat niet alles heel origineel meer is. Het gaat er uiteindelijk om wat de schrijver met de gegeven feiten uit het verhaal doet en dat is echt dik in orde! Vooral het laatste stuk van het boek wilde ik echt niet meer stoppen en heb ik het dan ook in een ruk uitgelezen. Voor de jongere lezers zou ik dit boek écht van harte aanbevelen. Het is echt heerlijke scifi en bovenal gaat het verhaal om je plek vinden in deze (of misschien wel een andere) wereld en wat het is om mens te zijn én dat is nu precies wat scifi zo’n boeiend genre maakt. Niet alleen het ontdekken van het universum, maar vooral het ontdekken van onszelf.

Originaliteit: 🌟🌟🌟½