Review: Negentig Seconden – Vannessa Thuyns

Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 319
Uitgave: Februari 2021

Hartelijk dank aan Uitgeverij Dutch Venture Publishing voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar in ruil voor mijn eerlijke mening.

Negentig Seconden - kaft

Een vrouw heeft niet langer dan negentig seconden nodig om haar date te beoordelen. Na anderhalve minuut weet ze al of die persoon een blijvertje is. (Brits onderzoek 2012)
Yara leeft voor cijfers, formules en haar succesvolle accountancybedrijf, dus wanneer ze na een grote fout wordt gedwongen een time-out te nemen, komt dat keihard aan. In alle paniek bedenkt ze een list: in plaats van te vertrekken naar een verre vakantiebestemming rijdt ze met haar laptop en een koffer vol dossiers naar de Veluwe. Hiermee doet ze immers haar moeder een gunst en kan ze in alle rust stiekem blijven werken om haar fout te herstellen. In haar ogen is dit een absolute win-win situatie.
Eenmaal daar zorgen veeleisende klanten, een betweterige huisgenoot, een koppige hond en een flirtgrage bruidegom voor de nodige stress en afleiding. Verliefd worden is al helemaal geen optie. Maar dat komt Yara erachter dat er toch een waarheid schuilt in die “negentig seconde”-formule…

Als eerste viel mij de cover op van het boek, die is niet eens ingewikkeld of wat dan ook, maar ontzettend knus. Het maakt dat je gelijk weet dat het hier om een feel good gaat en dat je dit boek gewoon wilt lezen. And so I did.

Negentig Seconden 2

De feelgoods van Vannessa Thuyns zijn altijd net even anders dan de meeste die er op de boekenmarkt worden gebracht. Waar die andere vaak boordevol romantiek zitten, bevatten die van Vannessa ook echt een verhaal waar je jezelf in zou kunnen herkennen. De personages zijn erg geloofwaardig neergezet en er zit een heerlijke dosis humor in verwerkt. Yara is een echte work-a-holic en heeft het er ontzettend moeilijk mee dat ze door haar beste vriendin en tegelijkertijd mede-eigenaresse van hun bedrijf nu drie maanden verlof moet nemen om weer bij te tanken. Het vuur zou verdwenen zijn. Yara vindt dit natuurlijk de grootste onzin die er is en besluit het dan maar gewoon stiekem op haar eigen manier te doen, maar of dit nou echt zo’n slim plan is moet nog maar eens gaan blijken. Ze verblijft die maanden in het huis van haar moeder waar ze op haar zieke hond past, terwijl haar moeder op vakantie is. Daar dacht ze in alle rust haar fouten te kunnen herstellen en gewoon te kunnen werken. Niets is minder waar, haar moeder blijkt een huurder te hebben waar ze Yara niet over heeft ingelicht, dus zal ze het huis moeten delen met Gerben…iets waar ze zo geen zin in heeft. Hij is ook compleet anders dan dat zij is met zijn meditaties en al. Hoe moet dat ooit goed gaan die drie maanden?

Negentig Seconden 1

“Nogmaals, daar hoef je geen sorry voor te zeggen. Jij voelde je op dat moment zo en als je je daarvoor excuseert, is het net alsof je sorry zegt voor wie je echt bent.”

Ik heb me weer kostelijk vermaakt met dit boek. Af en toe vond ik dat Yara echt wel eens wat relaxter mocht worden, maar hoe langer ze in de Veluwe in het dorp Berkeloo, verblijft, hoe meer ze, zonder dat ze dat zelf eerst beseft, tot rust weet te komen. Terwijl ze het drukker heeft dan ooit. Tijdens het lezen van het boek zie je haar gewoon opbloeien, ze komt flink wat obstakels tegen, maar maakt ook hele leuke dingen mee. Het was echt een ontzettend fijn boek om te lezen. Gewoon lekker op de bank genesteld met een dekentje over me heen, katjes ernaast en een fijne warme kop thee en lezen maar, ik vloog door het verhaal heen. Echt een boek dat je gewoon op kan pakken om even uit het hier en nu te zijn, heerlijk toch!

Negentig Seconden - Blogtour banner

Happy Reading!Liefs,