Review: Daigho – Latoya Morris

Genre: Adult Fantasy
ISBN: 9789463967594
Aantal pagina’s: 554
Uitgave: 25 Januari 2021

Daigho - Kaft

In de wereld Ayra wordt magie in evenwicht gehouden door wezens genaamd Wyndrygem. Zij worden eens in de honderd jaar geboren om Ayra te zuiveren van donkere magie.
Maar als Wyndrygem Alma verliefd wordt op een kwaadaardige tovenaar, gaat het mis. De jonge Bryana brengt hoop. Alma krijgt een visioen: Bryana zal een zoon krijgen, die weleens Alma’s redding kan betekenen. Zijn naam is Daigho.
Als Daigho zeventien is, wordt zijn vriendin lastiggevallen door een paar jongens. Hij verandert in een wezen met vleermuisvleugels, een gehaat ras in zijn wereld.
Daigho vlucht en komt terecht op een compleet andere wereld: de Aarde, waar hij zijn menselijke gedaante weer aanneemt en vriendschap sluit met Fay. Maar hoezeer hij ook op haar gesteld is, Daigho wil naar huis. Hij wil antwoorden.
Waarom verandert hij soms in een monster? Wat is zijn rol in Ayra, waar hij thuishoort en waar een gevangen tovenaar elk moment zijn macht terug kan krijgen?
En wanneer komt het moment dat hij voor altijd een monster zal blijven…

Toen Daigho door de bezorger aan de deur werd gebracht kon mijn geluk niet op, want wat was ik onwijs nieuwsgierig naar het nieuwste boek van Latoya Morris. Het is een aardig dikke pil, maar goed, dat is niets vreemds in de wereld van de fantasy boeken. De cover roept gelijk veel vragen op, met hoe dit verhaal zal gaan lopen en dat maakte me er nog nieuwsgieriger naar. Ook omdat eerder verschenen boeken van Latoya mij zeker goed zijn bevallen πŸ™‚ Maar bracht dit boek mij datzelfde gevoel?

Daigho 2

“Ik heb er nooit echt in geloofd, andere werelden en zo. Maar nu….”

Ik ga denk ik een ontzettend onpopulaire mening hebben, want ik zag hier en daar al ratings voor het boek voorbij komen, waar ik mij persoonlijk gewoon niet in kon vinden en dat is zo lastig als blogger zijnde. (De recensies had ik zelf nog niet gelezen, want dat doe ik eigenlijk pas als ik de mijne geschreven heb en die online staat.)Β  Het allerliefste wil je zelf ook zo enthousiast zijn. Het is niet dat ik het boek slecht vind, laat ik dat echt voorop stellen, want dat is het zeker niet. Het idee van het verhaal is echt goed, alleen ik vond het gewoon niet overtuigend genoeg gebracht, waardoor mijn fantasy liefhebbende hart er niet harder door ging kloppen. En dat vond ik echt erg jammer.

Het is een fantasy voor volwassenen, alleen dat kwam op mij niet bepaald zo over omdat de hoofdpersonages, Fay en Daigho en dan vooral Fay, zo kinderlijk eigenlijk nog overkwamen, zo een net puberleeftijd, nog net dat van kind naar puber gaande gevoel kreeg ik erbij. Daarbij vond ik Fay zo naΓ―ef en goedgelovig. Ze staat er geen moment van te kijken bijvoorbeeld dat Daigho uit een andere wereld komt, neemt het eigenlijk gelijk voor waar aan en zo nog wel meer dingen waar elk mens eigenlijk wel zijn twijfels op zijn minst even bij zou hebben, wat zij totaal niet had. Dat kwam zo raar over. En ook Daigho, zijn vriendin, waar hij stapelverliefd op is, overkomt iets verschrikkelijks op Ayra, vlak daarna moet hij vluchten en komt op een andere wereld terecht, de aarde. Maar al snel is hij gek op Fay geworden… kwam op mij ook niet echt over als iets dat na zoiets zo even kan gebeuren op die manier. En ik weet echt dat het een fantasy wereld is, maar dan nog is geloofwaardigheid wel belangrijk en dat miste bij mij vaak.

Daigho 1

“Ik moet iets goedmaken en dit is de enige manier.”

Hierdoor kwam het boek op mij dan ook over als een Young Adult Fantasy. Maar dan komen er behoorlijk heftige scenes in voor en weet je al snel dat dit niet bedoeld is als YA en daar heel eerlijk ook niet voor geschikt is. Normaal hoeven er voor mij niet perse disclaimers op boeken als er iets in gebeurt, maar voor dit boek zou dat misschien wel moeten. Gewoon als waarschuwing dat er best wat gewelddadige seksuele misbruik scenes in voorkomen, het kan iemand die dit is overkomen namelijk behoorlijk triggeren en dan is er in ieder geval van te voren een waarschuwing geweest zodat die persoon er zelf voor kan kiezen dit boek wel of niet te gaan lezen. Ikzelf vond dat er eerlijk gezegd ook teveel van die scenes inzaten, het was niet perse nodig elke keer om over te laten komen wat een klootzak een bepaald persoon is. Dat is namelijk na één of twee keer ook wel duidelijk en sowieso ook door andere vuile spelletjes die er gespeeld worden. En dat zoiets gebeurd op een wel heel erg vaag moment, dat ik echt zat van W.T.F.… dat ging me echt alle verstand te boven. Ook klopte uiteindelijk Daigho op de cover niet qua uiterlijk volledig met hoe hij in het boek beschreven wordt, zijn huid is in zijn “monster”-vorm namelijk blauw/grijs, maar op de cover is zijn huid gewoon blank. Geen gigantisch ergerpuntje, maar het viel me wel op. In mijn persoonlijke mening zaten er wat dat betreft gewoon nog aardig wat haken en ogen aan het verhaal, ondanks dat ik het verder echt een vermakelijk boek vond en het verhaal goed is. Alleen het zou gewoon allemaal net een stuk beter zijn wanneer het anders gebracht zou worden. Het kwam wat traag op gang, waardoor ik pas na 200 bladzijden echt goed in het verhaal zat en het lastiger werd om neer te leggen. Waarschijnlijk door de genoemde gebeurtenissen eerder beschreven. En het is echt niet dat ik dit boek met de grond gelijk wil maken, want dat is niet zo.

Wat ik al zei het verhaal is echt goed bedacht en ik heb me tijdens het lezen ook zeker wel vermaakt ermee. En ik weet 100% zeker dat vele fantasy liefhebbers dit boek echt onwijs gaaf gaan vinden en dat ik gewoon een onpopulaire mening heb. En dat is ook gewoon goed. Het is echt ontzettend moeilijk om dit zo allemaal op te schrijven, want ik wou gewoon ook dat ik er volledig en gigantisch van had genoten. Maar ach, is het niet zo dat zelfs bij de allergrootste schrijvers er wel eens een boek tussen zit die je gewoon wat “meh” vindt, hoe groot fan je er ook van bent. Ik denk dat dit boek dat voor mij was. In de toekomst wil ik nog steeds graag boeken van Latoya haar hand lezen, want ik weet dat ze echt een goede schrijfster is en dat ze een hele fijne schrijfstijl ook heeft, dat ontbrak ook in dit verhaal niet, haar schrijfstijl is gewoon echt heel erg eigen en alleen zij kan het zo beschrijven en dat is echt wel knap. De worldbuilding is absoluut gaaf en deΒ  Wyndrygem in dit verhaal vind ik wel echt onwijs gaaf en super interessant en het ras waar Daigho toebehoort sprak me ook echt ontzettend aan. Dus een voldoende krijgt dit boek nog wel van me, ik geef het boek daarom ook (een magere) drie sterren.

Daifgo 3

“Maar er is altijd al een vreemde balans tussen goede en slechte magie geweest. Het is alsof lichte magie niet eens volledig kan bestaan zonder de donkere.”

Originaliteit: 🌟🌟🌟1/2