Review: De kilte van een zomernacht – Inge Sleegers

ISBN: 9789493210301
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 185
Uitgave: november 2019

Hartelijk dank aan Inge Sleegers voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar in ruil voor mijn eerlijke mening.

De kilte van een zomernacht - kaft

Toen Inge Sleegers mij benaderde of ik haar debuut wou lezen leekΒ  me dat ontzettend leuk. Want een paranormaal young adult verhaal over een ouijabord en een geest, klinkt wel echt als iets voor mij. De cover vind ik echter niet bepaald dat je zegt geweldig, de maan had nog de meeste aantrekkingskracht op me (niet dat dat zo vreemd is in mijn geval, want ik hou van de maan). Maar ik besloot de cover niet te laten bepalen wat ik van het verhaal zou vinden…don’t judge a book by its cover, toch? Wat bij mij soms wel lastig is, want ik heb echt een gigantisch zwak voor mooie covers. Als je het boek openslaat kom je een tekening tegen, die ik behoorlijk passend vond bij het verhaal.

De kilte van een zomernacht gaat over Lara. een gothic meisje dat samen met haar twee vrienden naar een klassenfeestje gaat. Ze heeft hier eigenlijk totaal geen zin in, maar heeft er toch aan toegegeven omdat haar vriendin er zo graag naartoe wilt. Op het feest worden ze net als op school vreemd aangekeken en raar behandeld, enkel en alleen omdat ze anders zijn dan de rest. Toch weet Lara haar klasgenoten aardig van repliek te geven met haar sarcastische opmerkingen. Wanneer het feestje toch wel heel erg doods lijkt te gaan worden, kondigt haar vriendin aan om dan een spel te spelen op het ouija bord dat ze meegebracht heeft. Ze doen het af als iets onzinnigs, maar op het moment dat er daadwerkelijk een geest gehoor geeft aan hun oproep wordt de groep al snel bang, het spel wordt zonder af te sluiten onderbroken. Iets wat je nooit mag doen met een ouija bord. Al snel merkt Lara vreemde dingen op om zich heen, wat het is kan ze niet gelijk plaatsen, maar ook daar komt rap verandering in. De geest die zij opgeroepen hebben, Daniel, heeft zich aan haar verbonden en wil niet van wijken weten. Er is maar een manier hoe Lara hem kan doen verdwijnen…maar wil ze dat eigenlijk nog wel dat hij weer gaat?

De kilte van een zomernacht

Ik vond het een vermakelijk verhaal, Inge heeft een fijne, vlotte schrijfstijl waardoor je al snel door het verhaal schiet. Ik heb af en toe ook erg moeten lachen om de sarcastische opmerkingen van het vriendengroepje. De personages zijn goed neergezet, de enige die ik graag wat meer uitgediept had gezien is de geest Daniel. Hij komt uit de jaren negentig, waar hij is overleden op zijn negentiende. Hij kan nog geen afscheid nemen van het leven omdat hij vindt dat er iets belangrijks is dat gedaan moet worden. En dat is er ook zeker. Toch had ik graag meer over hem willen lezen, net als over zijn zusje en dat vond ik toch wel een gemiste kans. Verder is het zeker een leuk verhaal om te lezen, er zit een fijne spanningsboog in en je wil absoluut weten hoe het af gaat lopen. De emoties van zeker Lara worden erg goed neergezet en je voelt ook echt met haar mee. Jammer genoeg gebeurt het erg vaak nog als je niet bent als de rest dat je dan ook gelijk behandelt wordt alsof er iets mis met je is. Dit laat Inge zeker goed naar voren komen in het boek. De kracht van vriendschap staat op de voorgrond in dit boek en dat is zeker iets heel erg moois, want vriendschap is ook iets ontzettend fijns. Het is zeker een leuk debuut en ik zal in de toekomst ook echt vaker iets van Inge haar hand willen lezen.

Verhaal: 🌟🌟🌟1/2
Papiergeur: 🌟🌟

Happy Reading!Liefs,