Review: De weg van de heks – Lunadea

Uitgave: April 2020

“Heb jij altijd al het idee dat je anders bent dan anderen?
Voel je een diepe verbondenheid met de natuur?
Ben je geïnteresseerd in spiritualiteit?
Grote kans dat jij een heks bent!”

De weg van de heks - kaft

‘De weg van de Heks’ was echt een boek die ik gewoon moest en zou hebben. Want ik en hekserij gaan al vele jaren hand in hand, het maakt mij tot de persoon wie ik ben. Eerst had ik het boek via Story Tell gelezen en toen wist ik het helemaal zeker, ik moest dit boek in de papieren vorm hebben. Dus heb ik het boek besteld op de website van Lunadea zelf en kreeg ik het gesigneerd in huis. Heks zijnde vind ik het heerlijk om te lezen over hekserij en natuurlijk vind ik sowieso dat je nooit genoeg boeken kan hebben als mens, maar als heks kun je dat gewoon ook niet over dit onderwerp en als je er daardoor nog iets bij leert is dat natuurlijk helemaal mooi. Dit boek geeft je daar dan ook alle ruimte voor.

De weg van de heks 3

Ik was zelf heel erg gaan twijfelen over mijzelf en mijn spiritualiteit, ondanks dat dit al vanaf kinds af aan bij mij aanwezig is, ik zag entiteiten en voelde van alles aan, de binding met de natuur is er altijd al heel diep geweest en ga zo maar door. Maar de twijfel om er nog voor uit te komen dat ik een heks was kwam door verkeerde relatiekeuzes en zelfs sommige familieleden (waar ik dus ook geen contact meer mee heb) die me niet lieten zijn wie ik echt ben, het afkeurden, er belachelijk over deden. mij mijn zelfvertrouwen afnamen en ga zo maar door. Op school extreem gepest worden, zonder dat ze dit überhaupt van me wisten, hielp toen ook niet bepaald mee. Maar na nogal wat ellende te hebben meegemaakt besloot ik na een ernstig ziekbed in 2017/2018 dat het genoeg was geweest. Ik beloofde mijzelf dat als ik het zou overleven, ik er alles aan zou doen om de persoon die ik echt ben weer tot uiting te laten komen. En ik overleefde het….mijn pad strekte zich voor mij uit en een van de boeken die daar een extreem grote rol in heeft gespeeld, is toch echt dit boek. Tijdens het lezen ervan gaf zij mij weer de handvatten die ik kwijt was, nam mijn onzekerheden weg en heeft mij dat oh zo gemiste en belangrijke stuk van mijzelf weer terug gegeven. Mijn heks zijn…ik.. oftewel, mijn mij zijn! Het meest kostbare goed dat je als mens hebt, jezelf zijn en de vrijheid om dat ook daadwerkelijk te mogen en kunnen zijn.

In dit boek vertelt de schrijfster je via haar persoonlijke ervaringen wat hekserij is, hoe zij dat heeft ervaren door de jaren heen en hoe zij ermee omgaat. Hoe het toe te passen in je leven, hoe magisch denken werkt en hoe je dat in de praktijk kan brengen. Ze laat je kennismaken met de jaarfeesten en het voor ons zo belangrijke jaarwiel. Geeft wat informatie over rituelen, de maanfasen, kruiden en zo nog heel wat meer. Ook staat er een stukje in over de geschiedenis van de hekserij, waarvan een ieder weet dat dit absoluut heel wat zwarte bladzijdes in onze geschiedenis inneemt. Ze neemt je stap voor stap mee op het pad der hekserij. Lunadea haar schrijfstijl is ontzettend vlot, spontaan en zeer toegankelijk. Ik zat er gelijk vanaf de allereerste bladzijde in en las het in no time uit. Dus zeker een aanrader voor als je eens iets over dit onderwerp zou willen lezen. Ook staan er oefeningen en tips in het boek die je mag doen (niets moet) om te ervaren hoe jij je daarbij voelt en of het iets voor je is. Dit maakt het niet alleen een ontzettend fijn boek om te lezen, maar ook een erg nuttig werkboek. Daarbij kun je ook als naslagwerk gebruiken, wat hartstikke handig is 🙂

De weg van de heks 1

“Hekserij is leven vanuit je eigen, natuurlijke, bezielde kern.”

In de meeste boeken over hekserij staan vaak veel regeltjes, trust me, ik kan het weten ik heb er namelijk nogal wat verzamelt in mijn leven. Dit moet je doen, dat mag niet, dit is de enige manier en ga zo maar door….Soms zat ik echt wel eens van ‘nou…nog ff en we hebben een bijbel of streng lesboek onderhand voor ons liggen’ (niets mis met de bijbel mensen, ieder zijn geloof en levenswijze, helemaal prima wat mij betreft). En als iets mij tegenhoudt, is het dat opgelegde wel. Want hekserij is voor mij juist die vrijheid van hoe je in jouw leven staat en wat jij ermee kan en mag doen, zolang je er natuurlijk een ander geen schade mee doet. Het leven met de natuur en de seizoenswisselingen, de maan en zo nog meer. Al die opgelegde dingen weerhielden mij dan vaak om verder te lezen of het als serieus op te vatten. Het belemmerde mij vaak dan, want het voelde gewoon niet prettig en niet vertrouwd en als iets belangrijk is in de hekserij is het wel dat vertrouwen in de natuur en jezelf. Daarom is de moderne hekserij, zoals Wicca, voor mij persoonlijk niets, ik ben toch echt een traditionele heks en sta ook met beide voeten op de grond. Te zweverig is voor mij niet iets, maar dat is natuurlijk voor een ieder verschillend. Jij moet jezelf er prettig bij voelen en het ervaren als iets eigen, niet iets dat is opgelegd, want dat is absoluut niet de bedoeling.

En dat is iets wat Lunadea in dit boek zo ontzettend goed weergeeft ook. Zij doet niet aan “moeten“, ze zegt jou niet wat te doen, maar geeft juist adviezen en tips die je aan kan nemen en kan toepassen in je leven als jij dat als prettig ervaart. Ze legt op een heerlijk nuchtere manier uit wat hekserij is, vanuit haar nu al meer dan twintig jaar aan levenservaring als heks. Haar motto: “Do no harm, but take no shit.” zou wat mij betreft inderdaad de enige echte regel in de hekserij horen te zijn. Lunadea gaf mij tijdens het lezen van haar boek echt het volledige gevoel van “thuis” komen weer terug. Alles viel terug op zijn plaats en ik voelde de heks in mij weer wakker worden, ik kwam eindelijk weer echt tot bloei en dat gevoel was voor mij echt zo ontzettend fijn en zo vertrouwd. Voor het eerst in tijden voelde ik mij niet meer alleen erin, niet meer tegengehouden en alles was zo ontzettend herkenbaar. Nu weet ik dat het lang niet voor iedereen zo is om er openlijk voor uit te kunnen komen dat je een heks bent, dit kan door verschillende factoren zijn, maar ik heb eigenlijk mijn hele leven al geweten dat ik anders was en ben dan anderen. Zo hou ik van rust en stilte en een fijne wandeling door de natuur, daar kom iik pas echt tot rust van. Ik ben geen uitgaanstype, maar toch echt een huismus en spiritualiteit is al van jongs af aan een passie van mij geweest en zo nog veel meer. Gelukkig is dit nog steeds zo en had ik alleen weer even een “wake up call’ nodig en heb ik eindelijk weer de heks in mijzelf toegelaten, #trotsop. En daar ben ik Lunadea zo ontzettend dankbaar voor, het liefste zou ik haar zo’n dikke knuffel willen geven daarvoor 🙂

“Gedurende het jaar verandert de temperatuur doordat de zon op een andere plek ten opzichte van de aarde komt te staan. Dat heeft invloed op het weer, wat weer invloed heeft op de natuur en zo zie je dat alles met elkaar is verbonden.”

Heb jij interesse in hekserij, al zou het alleen zijn om er gewoon wat meer over te willen weten, of ben je op zoek naar een fijn en handig naslagboek? Of ben jij misschien wel zoekende, stop dan met zoeken en schaf dit boek aan. Zet een lekkere kop warme thee, zet er gezellig wat kaarsjes bij aan en nestel je heerlijk op de bank met dit boek. Wie weet is hekserij ook wel het pad dat bij jou hoort. Ik wens je in ieder geval alvast heel veel lees en leerplezier! Ik kijk in ieder geval alweer ontzettend uit naar haar volgende boek!

Je kunt het boek natuurlijk bij Bol bestellen, maar nog beter zou zijn bij je plaatselijke boekhandel, de Uitgeverij of gewoon echt bij Lunadea zelf en dat kan via deze link: https://www.lunadea.nl/

Happy Reading!Liefs,