Review: De komeet 1 – Doktoren van de staat – Johan Lubbers

Serie: De Komeet #1
ISBN: 9789463081283
Aantal pagina’s: 405
Uitgave: Augustus 2018

Hartelijk dank aan Johan Lubbers voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar in ruil voor mijn eerlijke mening.

De Komeet - Kaft

Myrthe leeft in een afgelegen dorpje en is sinds haar beste vriend door haar schuld is gestorven vaak alleen. Wanneer ze ontdekt dat ze een magiër is, besluit ze die krachten ten goede te gebruiken. Zelfs als dit haar veel strijd met haar vader oplevert.
Ver weg van haar verbaast de dokter Leon zich over de hoge prijzen die zijn patiënten moeten betalen, wil de inquisiteur Oswald magiërs ten koste van alles in het gareel houden en luistert de dief Thoran een gesprek af dat hij nooit had mogen horen.
In een land waar magiërs alleen mogen genezen, de staat hier totale controle over heeft en rebellen voor onrust zorgen, moeten ze alle vier beslissen aan welke kant ze nu echt staan.

Toen Johan mij vroeg of ik zijn tweeluik De Komeet wou lezen en mee wou doen aan zijn blogtour, leek me dat echt een ontzettend leuk idee. Al eerder las ik het boek “Vergane Glorie” van hem en dat was me echt goed bevallen. Ik was dan ook razend benieuwd naar zijn debuut. En die heb ik dan nu gelezen…

De cover verraad eigenlijk nog niet erg veel van het boek zelf, je ziet een meisje (Mirthe) vanaf de achterkant en hoog in de lucht komt een komeet voorbij. De komeet die in het boek een mega belangrijke rol speelt. Op het eerste gezicht dacht ik eerder dat het daardoor misschien wel iets met science fiction te maken had. Maar zodra ik het boek opensloeg en begon met lezen, was het me gelijk volkomen duidelijk dat dit toch echt fantasy was. Myrthe stal eigenlijk al vrij snel mijn hart, ondanks dat ze soms wat naïef en goedgelovig is, zit er toch ook een enorme kracht in haar. Ze is ontzettend lief en weet heel duidelijk wat ze wil. Vanaf het moment dat ze erachter komt dat ze een magiër is, wil ze nog maar een ding en dat is naar de stad Wavelingen, waar magiërs tot doktoren geschoold worden. Ze wil een doktor worden en mensen helen. En of haar ouders het hier nou wel of niet mee eens zijn, Mirthe laat zich niets anders vertellen en gaat alleen op weg naar haar doel. Eenmaal daar gekomen en op school zittende vallen haar al snel wat dingen op. Als eerste vindt ze het eigenlijk best wel saai, waar zij verwacht had lessen in de magie te krijgen, gaat het vooral over andere dingen rondom het doktor worden heen…Ze wil magie leren, haar gave tot uiting brengen en mensen helen. Waarom duurt het allemaal zo lang? Hiervoor zitten ze toch niet op school? Ook hoort ze soms dingen waardoor de woorden van haar vader, die tegen magiërs en de staat is, omdat volgens zijn zeggen het mensen onrecht aandoet en ze in de schulden brengt, toch meer en meer waarheid lijken te worden. En dit is toch iets wat niet zou moeten horen…toch?

De Komeet - 1

“Hij had gelijk. In theorie is het goed om je aan de regels te houden. Als die regels het gehele systeem echter oneerlijk maken, is het juist fout om ze te blijven volgen.”

Doktoren van de staat is een boek dat je als je er eenmaal in begint met lezen, niet snel zomaar weer even naast je neer legt. Johan zijn schrijfstijl is spontaan en het is een ontzettend meeslepend verhaal. Het hele boek leest ontzettend lekker vlot weg en ik zat al snel in het verhaal. Er zit een fijne dosis spanning in, die zich hoe verder het verhaal vordert steeds meer en meer opbouwt. Gaandeweg leer je de personages steeds beter kennen. Myrthe en Thoran nog het beste, de manier hoe hun vriendschap ontstaat is misschien niet zo heel erg aardig van Thoran, maar zeker begrijpelijk en al snel zijn de twee toch echt heel hecht samen. Hoe magiërs worden behandeld is eigenlijk tenenkrommend gemeen, misschien te snappen door wat er heel lang geleden is gebeurd, maar dan nog… niet bepaald fair. Je leeft daarom ook echt onwijs met ze mee en hoopt dat alles anders zal worden op een dag. De rebellen zeggen dit te willen doen, maar of die nou ook echt de oplossing zijn…tsja, dat is natuurlijk altijd nog maar de vraag. Uiteindelijk zal een ieder zijn of haar eigen keuze moeten maken. Want welke kant is nou echt de beste en gaat ervoor zorgen dat het er eerlijker voor de gewone mens, maar ook de magiër aan toe zal gaan?

De Komeet - 2

“Magie is om te helen en niemand houdt me meer tegen.”

Ik heb zeker genoten van dit verhaal en ben dan ook echt ontzettend benieuwd naar het tweede deel. Waar ik  binnenkort ook in zal gaan lezen, want in februari zal mijn recensie in de blogtour daarvan online komen te staan. Johan’s eigen vlotte manier van schrijven, de worldbuilding, de spanning, de plottwists en de werking naar het eind van het boek toe maken gewoon dat je door moet lezen. Je wilt gewoon weten hoe het allemaal af gaat lopen. De oneerlijkheid van sommige dingen maakt je laaiend, maar ook weet hij je soms op een dwaalspoor te zetten. De personages komen zo goed over dat je ook daadwerkelijk een band met ze krijgt. Dat alles samen maakt het gewoon tot een heel plezierig verhaal om te lezen en maakt je ontzettend nieuwsgierig naar hoe het zich verder gaat ontwikkelen in het tweede deel 🙂

Overall: 🌟🌟🌟🌟Happy Reading!

2 Comments on “Review: De komeet 1 – Doktoren van de staat – Johan Lubbers

1. Bren, COMET 1, “DOCTORS OF THE STATE,” by JOHAN LUBBERS, has all the elements that I have learned you like in these young adult fantasy books. –A character you love & characters you bond with, magic, tension in the plot, worldbuilding, & more. And you are driven to want to read the author’s other books in this debut trilogy! -Neat that in February your review will be online in its blog tour!!! Quite a storyline here with Myrthe and Thoran, her father’s ideas about magicians & government & cost, Myrthe disappointment with more medicine than her magic at school, & more. GOOD JOB, BREN!!! Phil