Review: Vlucht naar Libanon

Uitgever: Droomvallei
ISBN: 9789492844477
Aantal pagina’s: 267
Uitgave: April 2019

Allereerst, bedankt Droomvallei Uitgeverij voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar.

Vlucht naar Libanon - Kaft

Dit boek lag al een tijdje te wachten en eindelijk was het dan zover. Dit verhaal over twee zussen die zover uit elkaar staan op zoveel manieren. Welke kant zal dit opgaan en wat betekent dit voor hen?

Achterflap:
Vlucht naar Libanon Twee zussen die vluchten … maar waarvoor en hoe lang? Rosa boekt een vlucht naar Libanon. Ze gaat hiermee haar grote droom achterna: lesgeven op een basisschool in een vluchtelingenkamp. Maar tegelijk vlucht ze voor haar ex-vriend Jacques. Wanneer houdt Rosa op met vluchten voor haar gevoelens en durft ze de waarheid onder ogen te zien? Haar zus Sylvie heeft alles perfect voor elkaar: een goede baan bij een bank, vriendjes bij de vleet en luxe feestjes met veel champagne en kaviaar. De wereldproblemen zullen haar een zorg zijn, totdat ze door haar zus met de neus op de feiten wordt gedrukt en moet gaan kijken wat echt belangrijk is. Waarvoor kiest ze? Vluchten of blijven? Roman door Esther van der Ham en Elsbeth de Jager

Allereerst de kaft, deze verklapt eigenlijk niets over het boek. Ja, uiteindelijk als je het boek hebt gelezen zal je de kaft begrijpen. Dit boek was een rollercoaster aan emoties. Irritatie, frustratie, verdriet, boosheid, ongeloof passeerden de revue. Het boek is in twee perspectieven geschreven. Het perspectief van Rosa in Libanon en het perspectief van haar ‘o zo perfecte zus’ Sylvie in Nederland.

Sylvie is een dame die houdt van luxe en vooral het soort dat heel veel geld kost. In tegenstelling tot haar zus Rosa zullen wereldproblemen haar een rotzorg zijn, want wat kan zij daar nou aan doen. Gucci en Prada zorgen voor haar mooie uiterlijk en werken bij de bank zorgt voor alles waar ze ooit van heeft gedroomd.

“Geen champagne? Wat een slechte zaak!”

Rosa daarentegen is heel anders. De wereld verbeteren en mensen helpen is wat ze ademt en leeft. Alle problemen in Nederland achterlaten was een bijkomend pluspunt.

‘Wanneer gaan jullie me eindelijk eens voor vol aanzien?’

Het verhaal is door de twee perspectieven makkelijk te volgen en zorgt ook voor een duidelijke beeldvorming van de dames. Je houdt van ze of niet. Elk hebben ze hun plus- en minpunten. De personages spreken de lezer aan op hele bekende emoties. Emoties waar mensen zich voor schamen, die als taboe worden beschouwd en ook weinig besproken onderwerpen komen aan het licht.
Onzekerheid, oneerlijkheid, schenden van vertrouwen en vele zondes zijn terug te vinden in passages van Rosie en Sylvie. Een boek vol verandering en afwisseling.
De verhaallijn is in het begin verrassend en neemt een loopje met de emotie van de lezer. Wat kun je je soms op zitten vreten als lezer.

“Zeg James Bond, je hebt je roeping gemist.”

Vlucht naar Libanon

Helaas wordt de verrassende verhaallijn aan de wilgen gehangen en doet daarna het plot precies wat je zou kunnen verwachten. Een echte dooddoener aan de goede start waaraan je als lezer gretig begint. Een start die zo voorbij vloog wordt uiteindelijk opgeslokt door de duidelijke clichΓ©s van de mens . Dit maakt het voor de lezer makkelijker om je te verplaatsen in de personages en er verschijnt regelmatig een glimlach bij het lezen van bepaalde uitspraken, een grinnik bij dingen die gebeuren en een zucht bij domme acties. Acties die je herkent omdat je ze zelf ook maakt, gedachtes waar menig persoon zich schuldig aan maakt en ga maar door.

Een mooie start veranderde helaas in een hobbelige weg. Dit maakt dat het boek voor mij uitkomt op twee sterren.

Cover: 🌟🌟
Originaliteit: 🌟🌟