Review: Overstekers 1 – Een kracht ontwaakt – Petra Doom

Genre: Urban fantasy
Uitgever: Lannoo
Serie: Overstekers #1
ISBN: 9789401446280
Aantal pagina’s: 395
Uitgave: September 2017

Vijf jaar geleden kwam Mirabel van de magische wereld Aeterna naar de aarde om er een nieuw leven te beginnen, een stap die vele zogenaamde ‘Overstekers’ wagen. Samen met haar huisgenoot -vormveranderaar Terya- runt ze een fruitbedrijfje. Officieus heeft ze nog een tweede baan: het bemiddelen wanneer Overstekers in conflict raken met elkaar of, nog vervelender, met mensen. Maar dan krijgt Mirabel onverwacht bezoek uit Aeterna en moet ze bemiddelen in een zeer ingrijpende zaak. Er is namelijk een moord gepleegd…

Overstekers kaft

Al een paar jaar geleden had ik dit boek gelezen, maar door heftig geheugenverlies na ziekte in 2018 wist ik buiten dat ik het leuk vond, niet veel meer van het verhaal. Dus toen Hamley Books aankondigde dat ze voor het derde deel gingen samenwerken met Petra Doom en ik mee kan doen aan de blogtour daarvan, greep ik mijn kans om het boek fijn te kunnen herlezen. Heel lief kregen de bloggers van Hamley Books de gehele trilogie opgestuurd…(waardoor ik het eerste deel nu dubbel heb en die ga ik weggeven in een winactie binnenkort!)

De cover valt gelijk op, ik vind ‘m echt zo mooi gewoon. Het verschil van de twee werelden is duidelijk zichtbaar en laat gelijk zoveel fantasie in je los komen dat je niets liever wilt dan beginnen met lezen. En dat heb ik dan ook weer gedaan, ik ben gelijk begonnen met lezen en al snel zat ik weer in het verhaal. Wat heeft Petra Doom een fijne en toegankelijke schrijfstijl! De personages komen echt tot leven in je hoofd en je krijgt een band met ze, een van de dingen die ik zo ontzettend belangrijk vind bij een goed boek. En dan is het ook nog eens Urban Fantasy, een fantasy stroming waar ik echt dol op ben. Het speelt zich af in het hier en nu, maar wel met een wereld ernaast, waar de voor ons Fantasy / Mythologische wezens vandaan komen. Alleen zijn de ‘Overstekers’ allen om eigen reden weggegaan van Aeterna en maakten de overstap naar onze wereld om zich tussen ons te begeven. Stel je eens voor hoe gaaf dat eigenlijk zou zijn, dat je buurman of buurvrouw of misschien wel iemand van je vrienden eigenlijk helemaal geen mens is, maar een faun, vormveranderaar, incubus, succubus of wat dan ook…in het echt is. Ik zou het geweldig vinden in ieder geval!  In de wereld van Mirabel is dit dan ook volkomen normaal. Maar de mensheid mag dat natuurlijk niet weten…want de mens en dingen die ze niet begrijpen… Toch heeft Petra het voor elkaar gekregen deze twee werelden samen te voegen en leven mens en Oversteker naast elkaar. Dit kan natuurlijk wel eens voor de nodige problemen zorgen en daarvoor wordt Mirabel vaak gevraagd als bemiddelaar om de boel weer te sussen.

Overstekers 1

“Het leek alsof er geen manier was om te ontsnappen aan mijn verleden. Hoe harder ik ervan weg probeerde te komen, hoe sneller ik het in de armen liep.”

Het verhaal heeft een fijne opbouw en laat je kennismaken met de personages en hoe het er precies aan toe gaat. Gaandeweg kom je achter hun karakters en de schaduw die ze als rugzak met zich meedragen. Mirabel haar strijd om haar verleden achter zich te willen laten, maar wat haar toch elke keer weer inhaalt is herkenbaar, maar ook goed geschreven. Mirabel is heel niet zo gewoontjes als dat ze denkt en heeft heel wat geheimen die ze het liefste niet uit zou willen zien komen. Het verhaal verveelde mij geen moment, ik heb het echt met plezier gelezen. Geen queeste zoals je normaal in Fantasy verhalen tegen komt, maar een moord die opgelost moet worden… Er zit humor in verwerkt, maar ook een fijne spanningsboog. Er gebeurt genoeg om je als lezer elke keer weer vast te laten bijten in het verhaal. Dit boek is het debuutverhaal van Petra Doom en ik vind het zeker geslaagd, het vraagt om meer en gelukkig is dat er. Ik ben dan ook na het lezen van dit deel, gelijk doorgegaan met lezen in het tweede boek. En start later deze week in het derde deel.

“De wassende maan scheen over de boomgaard, maar die bracht me niet tot rust zoals gewoonlijk. Vreemde schaduwen leken mee te bewegen.”

Dus ben jij op zoek naar een leuk, spannend en constant in beweging zijnde Urban Fantasy verhaal, zoek dan niet verder en bestel dit boek bij je lokale boekhandel, it’s so worth it!

3 Comments on “Review: Overstekers 1 – Een kracht ontwaakt – Petra Doom

1. Bren, Quite a fantasy series of three, the first here you reading again, if I have that right! The story is a heavy one of Mirabel coming to earth from Aeterna as one of many “Crossers.” And if serving as a mediator of conflicts among Crossers is not enough, she now has a murder to deal with on her plate. All important to you as always as a reader & reviewer, Petra Doom, the author, in this her debut series, portrays the characters well & you felt a bond with them, the story had that tension to read on &, yet, with humor, & oh, that fabulous cover linking both worlds here!!! –So a real hut with you, Bren! Nice review! Phil

2. Pingback: Review: kONINKLIJKE MAGIE – Petra Doom – The Book Dragon's Nook

3. Pingback: Review: Koninlijke magie — Petra Doom – The Book Dragon's Nook