Review: Doe en denk als Nietzsche

Genre: Non-fictie / Filosofie
Uitgever: Kosmos Uitgevers
ISBN: 978-90-215-7717-3
Aantal pagina’s: 256
Uitgave: Oktober 2020

Kosmos Uitgevers kwam een tijdje geleden al met Doe en denk als een kat en langzaam maar zeker komen er steeds meer Doe en denk als… boeken bij. Zo had ik eerder al Doe en denk als Darth Vader aangeschaft, maar voor kerst/Yule kreeg ik van Bren dit boek: Doe en denk als Nietzsche!

Doe en denk als Nietzsche - Kaft

Nietzsche wordt door velen gezien als zeer zware kost en ik heb mij in het verleden al aan een paar van zijn boeken gewaagd. Om te zeggen dat alles wat geschreven stond ook begrijpelijk was, is een understatement. Dat de beste man geniaal was, dat is wel duidelijk, maar ook dat hij zijn tijd ver vooruit was. Hij zette zich af tegen de gevestigde orde en hield er zijn eigen denkwijze aan over.

“Dit boekje wil je in alle bescheidenheid en oprechtheid meenemen op een ontdekkingsreis door de filosofie van Nietzsche. Het wil je een helder inzicht geven in de grote lijnen van zijn denken, zijn conceptuele landschap, zodat je er je eigen weg in kunt vinden.” — Blz. 12

Doe en denk als Nietzsche is een erg leuk boek. In het begin wordt uitgelegd hoe je het boek kunt lezen, want geheel in de stijl van Nietzsche hoef je het boek niet op de traditionele manier te lezen, maar kun je zelf bepalen wat je leest en in welke volgorde. Om je daarin bij te staan kun je na elk hoofdstuk een route kiezen, afhankelijk van waar je meer over wilt weten, of je bepaalt het gewoon lekker zelf. Zelf heb ik gekozen om het boek gewoon van kaft tot kaft te lezen. Of dat iets over mij zegt? Vast wel, volgens Nietzsche 😉

Doe en denk als Nietzsche - 1

“Wie vaak ziek is, beleeft niet alleen meer plezier aan gezondheid omdat hij vaker geneest, maar bezit ook een zeer scherp gevoel voor wat gezond of ziekelijk is in zijn doen en laten en dat van anderen.” — Blz. 53

Wat dit boek erg leuk maakt is dat er steeds allerlei delen van Nietzsche’s werk worden gedeeld, waarna uitleg volgt over dit stuk en vervolgens hoe je dit in je eigen leven toe kunt passen. Daarna is het aan jou of je gewoon de pagina weer omslaat, of dat je een ander pad kiest. Wat in ieder geval steeds duidelijker wordt is dat Nietzsche een groot denker was, maar ook dat hij niet zomaar alles van filosofen die hem voorgingen als zoete koek slikte. Sterker nog, hij is erg kritisch op alles en iedereen en nodigt jou uit om dat ook te zijn!

Ik heb echt genoten van dit boek en kan hem dan ook zeer aanbevelen aan iedereen die wel eens benieuwd is naar Nietzsche, maar niet de stap durft te nemen zich te wagen aan zijn werk zelf. Dit is een mooie introductie en Nathanaël Masselot nodigt je dan ook uit om na het lezen van dit boek vooral eens zelf de duik in het diepe te nemen en Nietzsche te gaan lezen. Iets waar ik dan zeker mee verder ga, want ik was al gefascineerd door deze man, maar door dit boek is de interesse weer groot om eens verder te lezen in zijn werk!

Inhoud: 🌟🌟🌟🌟