Review: Headspace — Andy Puddicombe

Genre: Non-fictie / Zelfhulp
Uitgever: Spectrum Lifestyle
ISBN: 9789000371815
Aantal pagina’s: 239
Uitgave: 2012

Al aardig wat jaartjes gebruik ik ondertussen de Headspace app om te mediteren. Dit bevalt me erg goed en is onderdeel van mijn ochtendroutine. Ik was dan ook aangenaam verrast om te zien dat er een boek van was toen we deze tegenkwamen bij onze lokale boekwinkel. Na enige twijfel besloot ik uiteindelijk toch eens het boek aan te schaffen en te kijken of het nog meer aanvulling geeft op de app. Op de achterkant staat immers ook met grote letters: Hét boek bij de populaire Headspace-app

Headspace kaft

Het boek begint met het verhaal van Andy Puddicombe zelf. Hij is een van de grondleggers van Headspace en als je de app gebruikt ken je zijn stem ongetwijfeld. In de introductie doet hij veel uit de doeken over zijn ervaringen in allerlei verschillende kloosters en ook waarom hij uiteindelijk koos voor het leven als monnik, boven het seculaire leven. Uiteindelijk is Andy Puddicombe wel weer een “normaal” leven gaan leiden, maar daarvoor heeft hij lange tijd bij diverse kloosters gezeten. Alle kennis die hij daar heeft opgedaan heeft uiteindelijk ertoe geleid dat hij ook iets voor anderen wilde doen, om ze meer mindful door het leven te laten gaan en de rust te vinden die we allemaal zo graag willen in deze drukke tijden.

Het boek bevat dus de nodige biografische elementen, maar daarnaast ook de befaamde “Take-10” methode voor meditatie, waarbij je in tien minuten een meditatie doet. Wat ik zelf erg fijn vind is dat ook onderbouwd wordt dat er wetenschappelijk bewijs is dat meditatie ons mentaal sterker kan maken en ons ook een betere nachtrust geeft. Ik vind dit erg fijn, want veel mensen vinden meditatie erg zweverig, maar er is niks zweverigs aan, het gaat er gewoon om dat je even je hoofd leeg maakt, zodat je daarna meer in het hier en nu bent. Je traint als het ware je bewustzijn en dat is precies wat Headspace kan betekenen voor je; ruimte in je hoofd.

20201121_111418

Als extra bij de app moet ik wel toegeven dat ik het boek niet heel erg veel vind toevoegen. Ik gebruik de app al zo’n lange tijd, dat ik bekend ben met alle technieken die in het boek beschreven staan en als dat voor jou ook het geval is, dan kun je dit boek gewoon links laten liggen. Als je echter ook meer over Andy Puddicombe wil weten, dan is dit boek aan te bevelen. Ben je benieuwd naar de methode en de app en heb je nog helemaal geen ervaring met meditatie, dan is dit boek echt een perfect startpunt in combinatie met de app. Je leert dan waarom je bepaalde dingen doet in de verschillende soorten meditatie, want je hebt niet alleen meditatie waarbij je zit, maar bijvoorbeeld ook wandelmeditatie en slaapmeditatie.

Ben je echt op zoek naar rust in je hoofd, zoals zoveel mensen, dan kan ik sowieso Headspace als product (of het nou als boek, of de app) aanbevelen. Ik zag zelfs dat er nu ook op Netflix dingen van Headspace staan, dus wellicht is dat een mooi startpunt als je benieuwd bent geworden! 🙂

Inhoud: 🌟🌟🌟🌟
Overall: 🌟🌟🌟½