Review: Mijn hart van ijs — Jen Minkman

Genre: Young Adult / Mythologie
ISBN: 978 94 6396 745 7
Aantal pagina’s: 401
Uitgave: 4 november 2020

Mijn hart van ijs - kaft

Een eeuwenoude vloek teistert al sinds de middeleeuwen de Oostenrijkse vallei waar Magda woont. Tijdens de carnavalsweek verdwijnen er kinderen, die volgens de legende door een berggeest worden ontvoerd en nooit meer terugkeren. Als Magda’s broertje Tobias spoorloos verdwijnt, gaat ze op zoek naar een manier om hem te redden. Jaren geleden is de tweelingbroer van haar vader ook op mysterieuze wijze verdwenen en Magda weigert zich erbij neer te leggen dat de vloek voor de tweede keer haar familie treft.

Om Tobias te redden, moet ze echter de sluimerende krachten aanspreken die ze sinds haar vroege jeugd heeft weggestopt. Het hele dorp gelooft dat ze een heks is…en Magda vreest dat de dorpelingen gelijk hebben. Kan ze haar talenten aanwenden om Tobias te redden? En waarom krijgt ze steeds vaker nachtmerries over een heks die in 1586 in de vallei op de brandstapel is beland?

Mijn hart van ijs - banner

Toen ik over dit boek hoorde wist ik gelijk al dat ik het wou lezen. Ik ben gek op mythologie en lees er het liefste zoveel mogelijk over. En als het dan ook nog eens een boek is waar heksen in voorkomen dan heb je me helemaal, want ik hou van verhalen over heksen. Maar of het verhaal dan ook daadwerkelijk goed is, dat is altijd nog maar de vraag. Gelukkig was dat in dit geval niet aan de orde, het boek is gewoon echt leuk. Het duurde wel eventjes tot ik echt in het verhaal zat, maar dat weerhield mij er geen enkel moment van om door te blijven lezen. 🙂

De cover met die gigantische berg op de achtergrond is werkelijk prachtig, het riep gewoon om gelezen te worden. En ik hou dan wel niet echt van personages op de cover, maar die berg maakte gewoon alles goed, hahaha. Prachtig! En als je dan begint met lezen waan je je al snel in een heerlijk winters verhaal. Ik had er dus ook lekker warme choco bij gepakt tijdens het lezen, perfecte match! Het kwam op mij echt over als een soort sprookje en laat dat mijn guilty pleasure nou echt zijn, sprookjes 😀

Mijn hart van ijs 1

“Magdalena, je moet Tobias redden. Jij kunt dat.”

Het verhaal is ontzettend leuk en vlot geschreven en als je er eenmaal inzit kun je gewoon niet meer stoppen met lezen. Je moet gewoon weten of het Magda allemaal gaat lukken en hoe het verhaal nou echt in elkaar steekt. Jen heeft zo’n eigen manier van schrijven en met elk boek weet ze je weer te verrassen. Ik heb zelfs even een traan gelaten op een bepaald moment toen het er toch allemaal wel even flink om spande. En als alle kleine draadjes in het verhaal zich samenweven en er een mooi groot geheel van maken dan komt de kracht van Jen haar schrijfkunsten helemaal goed naar voren. Want wauw, wat is dit een ontzettend fijn boek om te lezen en jezelf gewoon even in te laten verliezen. Ik heb er echt ontzettend van genoten en ga het boek ook zeker vaker oppakken om gewoon nog eens te lezen 🙂 Een absolute aanrader!

Mijn hart van ijs 2

“Ze kreeg geen antwoord. In plaats daarvan voelde ze zich licht worden, trad ze uit haar eigen lichaam. Ze zag zichzelf, haar ravenzwarte haren en haar groene ogen die wijd opengesperd waren in doodsangst. ‘Jij kunt het tij keren,’ fluisterde Anna in haar hoofd.” -blz.161-

Verhaal: 🌟🌟🌟🌟1/2