Review: Zwarte vijvers — Amina Laffet

ISBN: 9789463967419
Uitvoering: Hardcover
Aantal pagina’s: 329
Uitgave: 6 Oktober 2020

Hartelijk dank aan Uitgeverij Hamley Books voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar in ruil voor mijn eerlijke mening in de blogtour.

Dombergen. 2032
Het geluid van een geweerschot echoot in Zwarte Vijvers, een beruchte gettobuurt. De dertienjarige Rashad wordt geraakt door een kogel die eigenlijk bedoeld was voor een bendelid. Hij heeft dringend hulp nodig, maar Zwarte Vijvers is recent uitgeroepen tot no-go zone, waar hulpverleners en politieagenten niet meer mogen komen.
De zestienjarige Tamara komt meteen in opstand. Ze organiseert een demonstratie die uitmondt in een heftige clash tussen voor- en tegenstanders van de nieuwe wet.
Nikkie, een populaire Influencer, gebruikt haar platform om jongeren te informeren, maar bevindt zich al gauw in een hachelijke situatie door de vele protesten.
Derek, een arts in opleiding, waagt zijn leven om Rashad te redden, maar oplaaiend bendegeweld en de naderende betogers laten de boel al snel uit de hand lopen.
Lukt het om Rashad te redden, of wordt de jongen de eerste slachtoffer van de nieuwe wet?

Wow, wat een boek! En wat slaat dit verhaal de spijker op zijn kop met wat er in de wereld gaande is, niet alleen vroeger, maar jammer genoeg nog steeds. Kijk bijvoorbeeld maar naar Amerika met Trump als president, die ik overigens zo ervoor aanzie om een wet als ‘Artikel 94 no-go zone’ in te voeren, zodat er vele mensen geen zorg meer zouden kunnen krijgen. Simpelweg omdat ze als lastig worden ervaren of de verkeerde huidskleur, het verkeerde geloof, seksuele geaardheid of wat dan ook hebben wat sommige mensen niet bevalt . Amina Laffet heeft met dit debuut een goede slag geslagen, want wow, wat een heftig verhaal, dat je niet zomaar even naast je neerlegt na het lezen ervan!

“Natuurlijke adrenaline was de beste rush in de wereld. Die kwam door de anticipatie van het gevecht. Het gevecht voor gerechtvaardigdheid en het beschermen van zijn medemens.” —blz.163—

Als eerste valt natuurlijk de kaft op als je een boek vasthoudt en niet alleen is die kaft echt onwijs goed gemaakt en past supergoed bij het verhaal, maar ook de zin : “Wat is een mensenleven nog waard?” zet je op dat moment al aan het denken en dan moet je nog beginnen met lezen. En zodra je eenmaal begonnen bent word je al snel in het verhaal meegezogen, een verhaal dat op zich rustig begint, maar zich al snel ontpopt in een voortdenderende hoge snelheidstrein die je meesleurt in deze afschuwelijke wereld. Er gebeurt van alles, zo heb je de de voor- en tegenstanders van Artikel 94, maar ook de oproerkraaiers die het gewoon alleen maar leuk lijken te vinden om er een gigantische zooi van te maken. Rashad die van een middagje basketballen op de veilige zone ineens wordt neergeschoten…terwijl die hele verrekte kogel niet eens voor hem was bedoeld, maar voor het rivaliserende bendelid dat aan de andere kant van hun plein stond. De sfeer wordt steeds grimmiger, hulpverleners die wel degelijk hulp willen verlenen, maar die op allerlei manieren hun werk gewoon niet kunnen en uiteindelijk ook niet mogen uitvoeren.

“Ik zie geen kleur. Ik zie alleen huid. Littekens, perfecte poriën. Gekleed, ongekleed.
Ik zie geen jong of oud. Ik zie alleen kennis.
Wijsheid.
Ik zie geen gender. Ik zie alleen daden. Woorden.
—blz.230—

Je wilt alles volgen, want hoe gaat dit aflopen, gaat het Derek lukken om Rashad te redden en verliest zijn moeder niet haar enige zoon? De personages zijn erg goed uitgewerkt en je krijgt dan ook echt een band met ze, je leeft met ze mee en bij anderen zou je ze gewoon keihard willen toeschreeuwen om wakker te worden en zien wat er allemaal gebeurt. Want zoals in het boek een fan van Nikkie haar vlog ook al zegt: “Bepaalde groepen achterstellen is nooit het antwoord. Dit zal alleen leiden tot meer isolatie, wat op zijn beurt een gevoel van machteloosheid teweeg zal brengen met meer agressie tot gevolg”, daar sta ik zo volledig achter. Want het is zo, je ziet het in de echte wereld ook overal gebeuren en in dit boek al helemaal. Amina heeft het echt heel goed verwoord en haar personages zijn zo echt. Het is echt een maatschappij kritisch boek, wat goed is, want dit soort boeken moeten er ook zijn.
Mijn favo personage is de moeder van Rashad, Afifa, wat bezit die vrouw een enorme kracht om voor haar kind te vechten. Maar of de hulp van iedereen ook genoeg gaat zijn om zijn leven te redden dat blijft nog maar de vraag, het wordt ze steeds moeilijker gemaakt en de tijd dringt….

“We kunnen alles kapotmaken en ons gedragen zoals zij van ons verwachten waardoor deze wet verantwoord is. Of we kunnen het land laten zien dat we het goede waard zijn en dat no-go zones bullshit zijn.” blz.173—

Zwarte Vijvers is een absolute aanrader voor eigenlijk iedereen. Het is een wake-up call en een goed boek. Ondanks dat er zoveel tegelijkertijd in gebeurt en er aardig wat personages in deze young-adult zitten is het absoluut goed te volgen en vervelen zal het je geen moment. Een goed verhaal, dat je tot nadenken zet en absoluut een indruk op je achterlaat.

“Ik weiger aan te nemen dat de mensheid zo tragisch gebonden is aan de sterrenloze middernacht van racisme en oorlog dat het stralende ochtendgloren van vrede en broederschap nooit een realiteit kan worden. – Martin Luther King – blz.329

Originaliteit: 🌟🌟🌟🌟½
Verhaal: 🌟🌟🌟🌟½
Overall: 🌟🌟🌟🌟½