Gastreview: Help ik heb een asielhond — Marian Werkman

ISBN: 978-94-6203-431-0
Uitvoering: E-book
Aantal pagina’s: 240
Uitgave: Oktober 2013

Help ik heb een asielhond - kaft

Alles over het houden van een asielhond
”Is dat niet eng, zo’n hond met een verleden? Kun je hem wel vertrouwen? Hij is toch niet voor niets weggedaan?” In tegenstelling tot wat regelmatig gedacht wordt, zijn asielhonden vaak net zulke leuke huisgenoten als andere honden. Ondanks hun trauma’s kunnen ze helemaal opbloeien wanneer ze een eerlijke kans krijgen. De baasjes die de uitdaging aangingen, weten erover mee te praten. Met geduld en aandacht veranderde hun geadopteerde viervoeter, zwerver of buitenlandse hond in een trouwe vriend. En hoewel het van beide kanten best wat energie kost om te wennen aan een nieuw leven, blijkt er nog veel mogelijk te zijn. Het verleden is niet meer te veranderen, maar in het nu ligt alles nog open.
Help, ik heb een asielhond! geeft praktische informatie voor wie een hond een gouden mandje biedt. Met allerlei verhalen, humoristische anekdotes en handige adviezen. Ook een hond met een rugzakje kan je alles leren over het belangrijkste in het leven: onvoorwaardelijke liefde!
Marian Werkman schreef over een van haar asielhonden de boeken ‘Meneer Maus’ en ‘Meer Maus’. Ook publiceerde zij ‘De vergeten jaren’ en ‘Hond te koop’. Ze werd genomineerd voor de shortlist van de Agatha Christie-verhalenwedstrijd bij Luitingh-Sijthoff. Met haar boeken sponsort ze uit naam van Maus het asiel.
Een hondenliefhebber zal de verhalen allemaal herkennen en veel leesplezier aan het boek beleven! (Hart voor dieren over Meneer Maus)
Humoristisch en ontroerend geschreven. Herkenbaar voor iedere hondenbezitter. Een leuk boek om te lezen. (NBD/Biblion over Meer Maus)
Een vlot geschreven speurdersverhaal. Met veel empathie wordt het dierenleed belicht. (NBD/Biblion over Hond te koop)

In dit boek deelt Marian Werkman haar eigen ervaringen met asielhonden. Zij heeft twee asielhonden gehad. Maus (van de boeken Meneer Maus en Meer Maus) een Jack Russel die 4 maanden in het asiel heeft gewacht op zijn nieuwe baasje. Na het overlijden van Maus, kwam Dora een tienjarige Jack Russel op hun pad en ook zij heeft een mooie tweede kans gekregen bij Marian en haar man Marco. In het boek staan nog tien verhalen van andere mensen die ook een asielhond in huis hebben genomen. Ik vind het altijd fijn om dit soort boeken te lezen waarin de ervaringen van mensen worden gedeeld. Natuurlijk is iedere hond, ieder gezin en iedere situatie weer anders maar je leert er best veel van.

Het boek is goed opgebouwd en helpt je in je zoektocht naar een geschikte nieuwe viervoeter. Waarom je voor een asielhond zou ‘moeten’ kiezen en niet voor een pup of een hond uit het buitenland. Wat er allemaal bij komt kijken en wat de voor- en de nadelen zijn van een hond uit het asiel. Ook is er een heel hoofdstuk geschreven over de aanschaf van de hond. Heel belangrijk om te bedenken welk ras er goed bij jou (en je gezin) past en jullie levensstijl. Neem je een grote of juist een kleine hond, een reu, of een teef en is de hond al gecastreerd of gesteriliseerd? Allemaal belangrijke dingen waar je rekening mee dient te houden bij het maken van je keuze.

Help ik heb een asielhond

De titel van het boek is natuurlijk ‘Help, ik heb een asielhond!’ waarbij er tips worden gegeven om een goed asiel uit te zoeken, maar ook de optie van particuliere bemiddeling, herplaatser via een rasvereniging en honden uit het buitenland worden besproken. Er staat heel veel nuttige informatie in het boek maar soms vond ik ook dat er in het boek dingen stonden waar ik het persoonlijk niet mee eens ben. Bijvoorbeeld wanneer je hond angstig is, je hem zou moeten negeren. Wanneer je hond angstig is en hij zoekt steun bij jou … Dan moet je hem juist NIET negeren. Ook is het advies om je hond niets zelf te laten bepalen, terwijl het juist voor je hond ook heel fijn is om WEL zelf dingen te kunnen bepalen. Wij bepalen al zoveel voor onze honden, dus dan is het juist fijn om tijdens de wandeling de hond zelf de route te laten bepalen. Dit is heel goed voor zijn zelfvertrouwen en je leert de favoriete rondjes van je hond ook goed kennen!

Jillz

“Nu jullie elkaar een tijdje kennen, zal je zien dat er een wereld voor je opengaat. Er komen allerlei nieuwe dingen op je pad waarvan je het bestaan nooit had vermoed. Ook ga je je verder verdiepen in het gedrag en karakter van je beste vriend. Soms heb je zelfs nog meer vragen dan in het begin, toen jullie elkaar net ontmoet hadden. Je beseft hoe bijzonder en veerkrachtig je labrador, teckel, husky, windhond, herder of vuilnisbakkenhond eigenlijk is. Maar ook merk je dat sommige problemen dieper zitten dan je in eerste instantie verwachtte. Je leert je hond steeds beter begrijpen en dus heb je er veel voor over om zijn leven te veraangenamen. Om je hond echt gelukkig te maken, is het van belang dat je jezelf en je kennis over honden voortdurend ontwikkelt en (mede daardoor) een goede interactie met hem aangaat. Als jullie op persoonlijk, mentaal en fysiek gebied met elkaar kunnen lezen en schrijven, zal de band hechter worden dan ooit.”
— Blz. 192-

Dit boek is zeker een aanrader wanneer je van plan bent om een hond uit het asiel een nieuw leven te gunnen, zodat je goed voorbereid bent op wat er allemaal zou kunnen gebeuren. Ik heb dit boek zelf gelezen nadat ik een hond uit het asiel heb gehaald. Ook bij Jillz weten wij heel weinig van haar achtergrond, wij zouden de vierde of vijfde eigenaar al zijn en de informatie die wij vanuit het asiel hebben gekregen was ook summier. Gelukkig is zij leergierig en pakt zij dingen snel op, sommige dingen gaan wat langer duren maar wij hebben geduld met haar en geven haar de kans om zich aan te passen aan haar nieuwe huis. Dit is voor haar de laatste verhuizing want wij kunnen nu al niet meer zonder haar 😉

Print/Lettering: 🌟🌟🌟🌟

Overall rating 🌟🌟🌟🌟½

Marsha