Review: I am C-3PO, The Inside Story — Anthony Daniels

Genre: Biografie / Non-fictie
Uitgever: Dorling Kindersley / Penguin Random House
ISBN: 978-0-2414-2073-7
Aantal pagina’s: 273
Uitgave: November 2019

Biografieën kunnen heerlijk zijn om te lezen en je een kijkje te geven in het leven van bekende mensen. Toen ik dit boek tegenkwam wist ik meteen dat ik hem wilde lezen, want volgens mij is het leven van Anthony Daniels, de man die al zo’n beetje zijn hele leven een van de bekendste droids uit Star Wars vertolkt, erg interessant.

I am C-3PO kaft

Dit boek beschrijft het leven van Anthony Daniels en is gelukkig dan ook door hemzelf geschreven. Het grappige is dat ik niet echt anders kon dan de stem van C-3PO in mijn hoofd horen terwijl ik alles aan het lezen was. Het mooie is dat Anthony Daniels in echt alle Star Wars films mee heeft gedaan. Vaak natuurlijk als de wereldberoemde droid C-3PO, maar ook diverse malen met een cameo, zoals bijvoorbeeld in Solo: A Star Wars story.

Een van de dingen die mij erg opviel tijdens het lezen van dit boek was dat het niet makkelijk was om de goudkleurige droid te spelen. Het pak was in de eerste film zo’n veertig kilo en het was nauwelijks mogelijk om er in te bewegen, laat staan om iets te zien. En terwijl de andere sterren van de eerste film uitgenodigd werden voor interviews en dergelijke bleef dat voor Anthony Daniels uit. Veel mensen dachten namelijk helemaal niet dat er echt een mens verscholen zat in C-3PO. Toch werd Anthony Daniels helemaal verliefd op het personage dat hij vertolkt had in de film en toen hij later gevraagd werd weer de rol op te pakken deed hij dat iedere keer weer, hoewel hij het wel altijd moest doen met een rol die steeds meer op de achtergrond leek te zijn, ten opzichte van de eerste films, waar C-3PO best een grote rol in speelt.

Het mooie van dit boek is dat er naast de vele verhalen over hoe het er op de filmsets aan toe ging ook heel veel foto’s in zijn opgenomen. Zo krijg je naast het verhaal ook nog de beelden erbij. Op deze manier krijg je ook een goed beeld van alles wat Anthony Daniels gedaan heeft en dat is echt heel veel! Je zou haast kunnen zeggen dat hij echt C-3PO is geworden over de tijd. Het boek staat vol mooie anecdotes en ik heb het dan ook met veel plezier gelezen.

I am C-3PO 1

Wat mij wel opviel was dat Anthony Daniels veel klaagde in het boek. In het begin vooral over het gebrek aan erkenning voor de rol die hij speelde. Blijkbaar is het lastig om bekendheid te krijgen als de rol die je vertolkt niet met je eigen gezicht is. Hij werd vaak niet herkend en zoals eerder gezegd wisten veel mensen niet dat hij ook echt in het pak zat, maar dat hij gewoonweg de stemacteur was. Op een gegeven moment vond ik het soms wel wat vervelend worden dat er zoveel geklaagd werd. Echter merkte je dat tegen het einde aan Anthony Daniels de erkenning kreeg die hij verdient en dat hij zich volledig heeft overgegeven aan het idee dat hij zo’n iconische rol heeft mogen vertolken. Hij geniet van de momenten met de fans van Star Wars en is dan ook erg blij met het idee dat hij zoveel levens heeft mogen raken met zijn rol. Die van mij heeft hij zeker geraakt en C-3PO is ook bij mij altijd een favoriet gebleven. Ik was dan ook erg blij dat hij zo’n prominente rol kreeg in The Rise of Skywalker, want dat verdiende hij ook gewoon! Dit boek is echt een aanrader voor Star Wars fans, maar ik zou het wel alleen lezen als je C-3PO leuk vindt, want daar gaat dit boek natuurlijk voornamelijk over!