Review: Rheya — Arwen Mannens

Uitvoering: Paperback
Aantal pagina’s: 402
Uitgave: Maart 2016
Hartelijk dank aan Uitgeverij Zilverbron voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar in ruil voor mijn eerlijke mening.

Rheya - Kaft

Wanneer de nieuwsgierigheid van Rheya een slapend kwaad wekt zien de wijzen van de Gezworen Raad zich genoodzaakt om een oud plan voortijdig uit te voeren.
Rheya stort in wanneer zij de waarheid verneemt over een van Liourians best bewaarde geheimen. Maar alsnog besluit zij haar lot te omarmen en een opdracht te aanvaarden die op het eerste gezicht onmogelijk lijkt.
Tijdens haar tocht zal ze moeten leren om te vertrouwen op een jeugdvriendin die de waarheid heeft verzwegen, op vreemden die meer over haar verleden afweten dan zijzelf en ook op een kind dat banden heeft met de vijanden in het zuiden.
Maar haar belangrijkste opdracht zal zijn om een plaats te zoeken in haar familie. Iets waarvan ze altijd gedroomd heeft, maar wat meer inspanningen en opofferingen vergt dan ze gehoopt had.

Rheya is het tweede boek in de fantasy trilogie “De laatste strijd” van Arwen Mannens. Een fantasy die je eigenlijk wel in je bezit moet hebben als je dat nog niet hebt. Bij het eerste deel liep ik zelf op tegen de lange hoofdstukken en vooral het veelvuldig gebruiken van allerlei verschillende talen van de rassen in het boek. In dit boek viel me al gelijk op dat er wat veranderingen zijn en dat vond ik zo fijn. Okay, de hoofdstukken zijn nog steeds lang, van de 402 pagina’s die het boek telt is het verdeeld in negen hoofdstukken, maar dit keer werd er tijdens de lange hoofdstukken gebruik gemaakt van duidelijk aangegeven rustruimtes, dus kon ik het boek even aan de kant leggen zonder me gelijk schuldig te voelen naar het boek ( ja, dat is een tic van me, dat kan ik dus echt hebben) Dus laat dat je absoluut niet weerhouden om aan deze serie te beginnen. Er wordt af en toe nog wel in verschillende talen gesproken, alleen was dat zoveel minder in dit deel, dat was echt een verademing. Want hoe mooi en knap ik het ook vind, stond mij dat toch wel wat tegen eerst. Maar dat was bij dit boek niet het geval, de keren dat het gebeurde stoorde niet meer en het waren ook geen lange dialogen meer in die talen. Happy!!! Met andere woorden, onwijs veel vooruitgang en dat vond ik echt een verademing.

Rheya 1

“Dromen zijn luchtbellen die door de kleinste prik uiteenspatten alsof hun kleuren opeens ophouden met bestaan” -blz.298-

Het verhaal zelf begint al gelijk spannend en houd je dan ook als lezer in zijn greep. Het is even wennen aan Rheya, omdat Illyana, oftewel Xirena, nog vers in mijn geheugen lag, maar dat ging eigenlijk vrij soepel weer over. De vertwijfeling van Rheya en haar gevoel van verraden zijn door degenen die dichtbij haar staan was duidelijk voelbaar tijdens het lezen en ik snapte haar daarom ook erg goed. Want net als bij Illyana bleek ook Rheya haar hele leven gebaseerd te zijn op een leugen en zie dan nog maar weer het vertrouwen op te bouwen. Ook zij gaat op zoek naar haar verloren familie, ondanks dat ze sommige beslissingen die lang geleden gemaakt zijn, helemaal niet eerlijk vind. Lukt het Rheya om hier vrede mee te krijgen of neemt de jaloezie haar dan toch in zijn greep?

Rheya 2

“Ik heb jaren geleefd in gevaar, want mij had Obulon waarschijnlijk het snelst kunnen vinden in Liourain, terwij zij veilig opgroeide in onwetendheid.” -blz.130-

Ik leefde op sommige momenten zo met haar mee. Hoe verder ik het verhaal in kwam hoe moeilijker ik het vond om soms even te stoppen met lezen, want het werd steeds spannender en dan die plottwist tegen het einde laat je echt even staan van, euhm wacht even…wat gebeurde er nou. Eigenlijk exact hetzelfde als de personages zich voelden zo voelde ik me ook. Ik moet dus gewoon weten hoe het verder gaat en zal dan ook binnenkort het derde en tevens laatste deel in deze fantasy serie gaan lezen. Ben zo onwijs nieuwsgierig hoe het allemaal af gaat lopen en verder zal gaan. Of het ze gaat lukken om Liourian weer in ere te herstellen….

“Xirene ontwaakte uit haar starende roes en draaide zich naar haar twee gesprekspartners.” Je zei zelf dat mijn moeder geen angst kende voor de moordende vraatzucht van koper. Ik zal haar herinnering levendig houden en bewijzen dat ik een dochter ben van de machtige Xynthe, koningin van de witte toren.” -blz.331-