Review: Wie niet weg is – M.J. Arlidge

Genre:Thriller
Uitgever:Boekerij
Serie:Helen Grace #6
ISBN:9789022582206
Aantal pagina’s:396
Uitgave:November 2017

Een tijdje geleden wist ik gewoon niet wat te lezen en dat lag echt niet aan dat er hier nou zo weinig goede boeken te lezen liggen in huis, maar ik had op dat moment zoveel fantasy en zo gelezen dat ik gewoon heel even behoefte had aan iets anders. Ik stond een tijdje voor onze kasten te dralen en ineens wist ik het, het zou een thriller gaan worden. Ik besloot om eindelijk verder te gaan in de serie over Helen Grace! Dus thee gezet, het boek uit de kast gehaald en me op de bank genesteld ermee. There we go….hoe zou het verhaal verder gaan met Helen nu zij zelf vast zat achter de tralies…..

Iedereen die deze boekenserie leest is bekend met de alom geprezen, ietwat vreemde en aparte, maar zeer getalenteerde rechercheur Helen Grace. In het vorige boek lazen we dat er een gruwelijk spel rondom haar heen werd gespeeld en daardoor belande zij zelf achter slot en grendel. In dit boek lezen we hoe het haar daar vergaat, haar gevecht om overeind te blijven in de gevangenis met meer vijanden dan vrienden. Iedereen weet dat een “smeris” beter niet daar kan belanden….en al helemaal niet tussen de personen die zij dan ook nog eens zelf daar heeft weten te krijgen. Haar leven is alles behalve zeker. Ze kan maar op een manier uit het gevang komen en dat is door hoe dan ook te zien overleven tot haar rechtszaak voorkomt en haar onschuld te bewijzen…maar hoe?

Wie niet weg is 2

Dan wordt er in de gevangenis een gruwelijke moord gepleegd, een van Helen’s medegevangenen, nota bene degene naast haar cel, wordt afgrijselijk verminkt teruggevonden in haar cel en Helen haar leven komt nu nog meer op het spel te staan. Er loopt een moordenaar rond, natuurlijk is dit iets wat heel normaal is in een gevangenis, maar eentje die ook daadwerkelijk met moorden doorgaat is toch wel een unieker geval. Helen vreest het ergste, maar toch besluit ze om de moordenaar te zullen vinden, er mogen niet nog meer slachtoffers vallen… Maar gaat haar dit lukken in haar penibele situatie of is het nu toch echt einde verhaal voor onze rechercheur?

“Je hebt een lang en deprimerend leven voor je. Met heel je wezen wil je ergens anders zijn, maar dat is je straf, zo martelen ze je. Je sterft elke dag een beetje, hebt elke dag iets minder hoop, voelt je minder mens, tot je alleen nog maar wanhoop kent. Soms heb je het gevoel dat de hele wereld je haat. Maar niet zoveel als je jezelf haat.” -blz.371-

Wauw, gewoon wauw. Wat was dit boek onwijs goed! Ik begon met lezen en de hele wereld om me heen leek te vervagen. Okay, er is absoluut in fantasy een veel leukere wereld om in te leven dan een gevangenis, maar hey het was eventjes wat anders. En wat voor anders. Ik werd vanaf de allereerste bladzijde meegezogen het verhaal in, stoppen met lezen? Sorry, wat is dat? M.J. Arlidge did it again, want wauw wat is dit verhaal weer ijzersterk. Het is dat ik mijn nagels graag lang heb, maar anders had ik ze er zeker afgebeten van de spanning. Aan iedereen die deze serie nog niet kent, of nog twijfelt erin te willen beginnen, zeg ik….doe het, pak de boeken op en ga ze lezen. Want dit is gewoon zo onwijs verslavend goed. Thriller zoals ik een thriller graag zie, spanning, vriendschap, verraad, moord, angst enzovoorts, alles zit erin en je wilt gewoon niet stoppen met lezen. Ik heb vrij snel na dit boek het volgende dan ook gelezen (review volgt binnenkort) de rest staat nog te roepen naar me in de kast en ik hoop daar dan ook snel in verder te kunnen. Want wat ik al zei, wat kan deze auteur toch waanzinnig goed schrijven!