Review: Everything is Fucked — Mark Manson

Genre:Non-Fictie / Filosofie
Uitgever:Harper Collins
ISBN:9780062955937
Aantal pagina’s:288
Uitgave:Mei 2019

Na het grote succes van The Subtle Art of not Giving a Fuck kwam Mark Manson nu met dit tweede boek: Everything is Fucked. Ik twijfelde of ik het op zou pakken, omdat ik het eerstgenoemde boek wel okay vond, maar ik was niet weggeblazen, zoals veel mensen, omdat ik al een vrij stoïcijnse leefstijl heb en dat boek eigenlijk een soort stoïcisme 2.0 beschreef.

Everything is Fucked is een heel ander boek, maar je herkent direct de schrijfstijl van Mark Manson. Het is vlot geschreven, met veel populaire woorden en vooral heel veel onnodig gescheld. Dat laatste was in mijn ervaring dit keer gelukkig iets minder dan in het vorige boek en ik heb me er ook niet zo aan geërgerd, vooral omdat wat Mark Manson in dit boek vertelt verder erg boeiend is.

Het boek is opgedeeld in twee delen, waarbij het eerste deel vooral gaat over dat ons brein opgedeeld is in twee soorten breinen, het voelende- en het denkende brein. Veel mensen denken dat we rationele keuzes maken en dat ons denkende brein dus de controle heeft over ons lichaam, maar helaas voor ons allemaal is het voelende brein degene die aan het stuur zit en daardoor maken we nogal eens foute beslissingen. Deze theorie was niet nieuw voor mij, want dit wordt ook al uitgelegd in Thinking, Fast and Slow van Daniel Kahneman, wat overigens een echte aanrader is om te lezen! 😉

Vervolgens gaat Mark Manson verder over hoop, dat mensen vooral leven op hoop en we zonder verpieteren en dat we dus eigenlijk altijd iets moeten hebben waar we op kunnen hopen. Dit wordt zo ontzettend goed uitgelegd en onderbouwd dat het mij wel echt wat inzichten heeft gegeven. Waar het vooral op neer komt is dat we op de juiste dingen moeten hopen en dat een leven waarin we alleen maar bezig zijn geluk na te jagen we juist maar bedrogen uitkomen, want geluk moet geen doel op zich zijn, maar een product van hoe we in ons leven staan en waar we onze hoop op vestigen.

Everything is Fucked 2

Geloof wordt ook flink aan de kaak gesteld in dit boek en in een hoofdstuk legt Mark Manson uit wat alle ingrediënten zijn om een geloof te stichten en hoe je zoveel mogelijk zieltjes kunt winnen voor je eigen gewin. De manier waarop dit gaat is van Nietzsche’s proporties, die ook al weinig ophad met geloof. Ik heb echt genoten van dit hoofdstuk en kan me voorstellen dat dit hoofdstuk zo vol radicale ideeën staat dat veel gelovige mensen er aanstoot aan kunnen nemen. Dit boek is dan ook niet bestemd voor die doelgroep, vrees ik, want, zoals Mark Manson ook al uitlegt hebben we zo onze waarden en is het bijna onmogelijk om mensen te overtuigen met feiten om niet meer te geloven, omdat ons voelende brein de controle heeft. Geen enkel feit gaat het daarvan winnen. 😉

Het tweede deel van het boek gaat dieper in op hoe we volgens Mark Manson beter zouden kunnen leven en dat is zonder geluk na te streven, maar eigenlijk het liefst ook zonder hoop. Want ook hoop helpt ons uiteindelijk niet, omdat er aan hoop ook verwachtingen hangen. Hoe dat dan wel kan, zonder pessimistisch te worden legt hij op een hele degelijke manier uit en komt vooral neer op dat we deugdelijk moeten leven, zonder iets terug te verwachten. Dat we nederig moeten blijven en zoveel mogelijk onconditioneel moeten doen. Ik werd er in ieder geval erg blij van en denk ook hier weer dat het concept dat Mark Manson hier neerzet best eens een goede weg zou kunnen zijn.

De laatste hoofdstukken gingen over de toekomst van de mensheid en hoewel dit erg vermakelijk was, weet ik niet in hoeverre ik deze theorie echt moest nemen. Het ging er vooral over dat AI in de toekomst wel eens het lot van de mensheid zou kunnen bepalen en dat dit in feite al begonnen is. Ik vraag me serieus af of we het zover zouden laten komen, omdat de mens toch de mens blijft. Maar ook dit stuk was vermakelijk en degelijk onderbouwd, dus wie weet zie ik jullie over een aantal jaren als onderdeel van de cloud. Tot die tijd blijf ik mezelf verbeteren en misschien stiekem toch hoop houden dat het ooit nog eens goed komt met de mensheid 😉

Everything is Fucked is een absolute aanrader, vol radicale ideeën, geput uit heel veel andere boeken en onderzoeken. De schrijfstijl van Mark Manson is populair en vlot en vol onnodige scheldwoorden. Dat kan je tegen gaan staan, maar als je dat negeert hou je een boek over dat staat als een huis en wat je zeker nog lang na gaat blijven als je het eenmaal hebt gelezen! Voor mij een van de beste boeken die ik dit jaar heb gelezen!

Informatie: 🌟🌟🌟🌟🌟

~Jeffrey