Review: De Storm van 2020

Genre:Verhalenbundel / Diversen
Uitgever:Godijn Publishing
ISBN:9789493157545
Aantal pagina’s:119
Uitgave:Juli 2020

Hartelijk dank aan Uitgeverij Godijn Publishing voor het recensie-exemplaar in ruil voor mijn eerlijke mening.

In februari dit jaar teisterde de Storm Ciara ons land, hierbij is ongelooflijk veel schade aangericht.  Vooral het schiereiland Vlieland was hierbij zwaar getroffen. Precies tijdens Ciara verbleef uitgeefster en schrijfster Elly Godijn op Vlieland met haar schrijfvriendinnen voor hun jaarlijkse schrijfretraite. Gelukkig is alles goed gegaan met de schrijvers, maar je bent uitgeefster, of niet, natuurlijk en uit deze verschrikkelijke storm is dan ook deze kleine verhalenbundel ontstaan.

De genres van de verhalen in het boekje verschillen van elkaar, zo is de ene echt een romansetting, waar de andere juist weer in een thriller of fantasysetting zijn geschreven. Heel divers dus, wat er absoluut voor zorgt dat je niet snel verveeld raakt over het onderwerp. Wat ik vooral erg gaaf vond waren de verhalen met de mythen en vertellingen over Vlieland zelf, ik kende deze nog niet heel erg goed en ben gek op mythen en sagen dus vermaakte me er helemaal prima mee. Zo leerde ik er wat meer over en ben er ook gelijk meer over gaan opzoeken zo interessant vond ik het klinken. Voor elk nieuw verhaal begint staat er een kort voorwoord van de schrijver over Vlieland, dat was erg leuk en gaf je gelijk mee wie het desbetreffende verhaal geschreven heeft. Ook spat de liefde voor het eiland er bij iedere schrijver echt vanaf, dat vond ik zo ongelooflijk mooi om te lezen, soms voelde het gewoon echt alsof ik erbij was en alles kon ruiken, aanraken en meebeleven. Heel bijzonder en Vlieland staat door dit boekje, ondanks de nare stormtaferelen van het boekje haha, toch echt op mijn “want to visit” lijstje, het lijkt me echt een waanzinnig mooi en rustgevend eiland dat je toch echt eens in je leven gezien moet hebben.

De Storm van 2020 1

Ondanks dat ik geen groot liefhebber van verhalenbundels ben, vond ik deze zeker wel vermakelijk. Ik vloog erdoorheen en dat was niet alleen omdat het echt een klein boekje is, maar de verhaaltjes zijn gewoon echt leuk, natuurlijk de een wat minder en de ander een heel stuk beter, maar dat hou je altijd met bundels. Toch vind ik het gezamenlijk absoluut een heel leuk geheel geworden en heeft me wat ik al zei wat meer geleerd over de mythen van het eiland Vlieland. Erg leuk gedaan! En wat ben ik blij dat jullie allemaal niets ergs is overkomen toen, maar dat jullie er allemaal iets moois van hebben weten te maken in verhaalvorm!

Cover: 🌟🌟🌟½
Vertelling: 🌟🌟🌟½
Lettertype: 🌟🌟🌟½