Review: Warrior Cats #3: Geheimen — Erin Hunter

Uitgever:Fantoom
Serie:Warrior Cats
ISBN:978-90-7834-527-5
Uitvoering:Hardcover
Aantal pagina’s:351
Uitgave:2010

Eindelijk ging ik weer verder met Warrior Cats na een paar uitstapjes in andere universa! Het tweede boek was me lang bijgebleven en ik was dan ook heel nieuwsgierig hoe het Vuurhart en de DonderClan zou vergaan in dit verhaal, want er zijn nogal wat verhaallijnen die nog geen conclusie hadden gevonden in het vorige boek.

Warrior Cats 3 - Geheimen kaft.jpg

In Geheimen worstelt Vuurhart met de kennis die hij ondertussen heeft vergaard. Geheimen waar hij in sommige gevallen niks mee kan doen, omdat hij onvoldoende bewijs heeft om hard te maken dat bepaalde zaken waar zijn. De verhoudingen tussen de verschillende clans zijn ook aan verandering onderhevig en ondanks dat de DonderClan de WindClan geholpen heeft, betekent dat niet dat ze ineens dikke vrienden zijn met elkaar.

20200722_161245

Wat was dit boek aangrijpend! Nu was ik al fan van Warrior Cats na de eerste twee boeken, maar de gebeurtenissen in dit boek zijn zo aangrijpend dat ik het niet kon laten af en toe een traan weg te pinken. De wereld van de clankatten is snoeihard. Niet alleen de wildernis, maar ook hoe de katten onderling naar elkaar toe zijn kan enorm hard zijn en tegelijkertijd ook juist weer vol mededogen en liefde. Door dit boek merk je pas hoe enorm complex de wereld is die Erin Hunter neer heeft gezet. Dit boek is dan ook echt niet voor lezers met een zwak hart, want je hart wordt diverse malen verscheurd door alle heftigheid.

20200724_214458

Het mooie van deze serie is ook dat je helemaal meegroeit met Vuurhart, die als “poesiepoes” (kat die bij mensen/tweebenen leeft) zichzelf continu moet bewijzen en daardoor flink gediscrimineerd wordt door een deel van zijn clan. Hij zet ook zijn toekomst op het spel, door achter de rug van zijn leider om allerlei zaken uit te zoeken. En dan is er nog het grote geheim van zijn beste vriend Grijsstreep wat hij voor iedereen probeert te verzwijgen. Kortom, het is nogal een last waar deze rode kater mee loopt en je leeft volledig met hem en de rest van de DonderClan mee.

Op het einde, zo rond de laatste honderd pagina’s kon ik dan ook gewoon echt niet stoppen met lezen, zo spannend was het en de ontknopingen aan het einde waren zo gruwelijk goed beschreven! Daarom ga ik ook snel verder met het vierde boek, want uiteraard zijn er nog genoeg eindjes niet aan elkaar geknoopt en ik ben zo benieuwd hoe het Vuurhart nu weer verder zal vergaan met zijn leven als DonderClankat! Als je nog niet overtuigd was na mijn vorige reviews om ook eens een Warrior Cats boek op te pakken, dan hoop ik dat het met deze review wel lukt, want wat zit deze serie steengoed in elkaar! Een dikke vijf sterren dus, wat mij betreft! 😉

~Jeffrey

2 Comments on “Review: Warrior Cats #3: Geheimen — Erin Hunter

1. Pingback: Jeffrey’s vijfde Wrap-up van 2020 – The Book Dragon's Nook