Review: Psy-Q — Ben Ambridge

Genre:Psychologie / Non-Fictie
Uitgever:Prometheus – Bert Bakker
ISBN:978-90-351-4345-6
Aantal pagina’s:351
Uitgave:September 2015

Psychologie boeken kan ik meestal wel waarderen en ik was dan ook erg nieuwsgierig naar Psy-Q van Ben Ambridge. Dit boek heeft als subtitel Vergroot je psychologische intelligentie, wat natuurlijk wel een flinke belofte is om op een boek te zetten. Doet het boek dat ook?

Ben Ambridge heeft met dit boek een flinke verzameling aan testjes gebundeld. Je kunt deze zowel individueel uitvoeren, als je medemens ermee lastig vallen. Het zijn vaak kleine testjes die in enkele minuten uit te voeren zijn, op enkele na waar je dan wel wat langer mee bezig bent, zoals de IQ en E-IQ tests. Het boek behandelt een enorm breed scala aan psychologische onderwerpen en geeft ook goede uitleg over hoe het menselijk brein werkt.

Psy-Q 1

Het boek brengt de informatie met de nodige humor en daardoor blijft het ook erg luchtig. Toch is juist omdat het boek zoveel onderwerpen behandelt ook weer geen diepgaand boek. Dat vond ik zelf wel jammer, want bij sommige onderwerpen zou je wel meer informatie willen hebben, maar dan gaat het al weer door over het volgende. De hoofdstukken zijn ook allemaal relatief kort, zo’n vijf pagina’s gemiddeld. Daardoor is het wel een perfect boek om tussendoor steeds even op te pakken en weer een klein stukje te lezen.

Psy-Q is echt een doe boek. Het kan dus handig zijn om een notitieboekje bij de hand te houden, zodat je je antwoorden op de multiple choice vragen kunt opschrijven. Op zich kun je ook in het boek zelf schrijven, want daar is wel ruimte voor gemaakt, maar ik vind dat zelf altijd enorm zonde. Helemaal als iemand anders het boek nog wil gaan lezen.

Psy-Q 2

Meestal staat aan het einde van elk hoofdstuk ook nog een aantal links naar filmpjes of websites zodat je meer over het onderwerp kunt lezen. Het nadeel van dit soort links, vind ik persoonlijk, is dat het kan zijn dat sommige ervan over de tijd niet meer werken. Zolang het geen onderdeel van het boek vormt wat je verplicht dat je ook online verder gaat is dat geen probleem en dat is hier dan ook het geval.

Als introductie in de psychologie is Psy-Q een goed startpunt. Helaas heb ik zelf al flink wat boeken gelezen over psychologie en hoe ons brein werkt, dus veel van de onderwerpen die behandeld werden daar wist ik al meer over dan dit boek behandelt. Dat maakt het boek zeker niet minder vermakelijk, want ik vond het erg leuk om met de testjes bezig te zijn en het is ook echt leuk om te zien hoe andere mensen reageren op dingen die je ze uit het boek voorlegt. Het is ook echt een boek wat leuk is om aan iemand cadeau te doen!

Is mijn psychologische intelligentie vergroot? Nou, ik heb zeker wel wat dingen opgestoken uit dit boek. Het is dan ook echt een zeer leerzaam boek. Zolang je dus weet dat dit boek een introductie wil zijn voor de psychologie, dan zit je goed. Heb je echter al flink wat gelezen over dit onderwerp, dan kun je denk ik beter een boek kiezen dat een specifiek onderwerp van de psychologie behandelt waar je interesse ligt. En als je van testjes houdt, dan is dit boek echt een aanrader, want je kunt je lol hier flink mee op!

Inhoud: 🌟🌟🌟🌟

~Jeffrey