Gastreview: Alles in de wind — M.J. Arlidge

Uitgever:Boekerij
Serie:Helen Grace
ISBN:9789402309478
Uitvoering:Luisterboek
Aantal pagina’s:1 uur, 6 minuten
Uitgave:Mei 2018
Nu ik ben begonnen in de serie van Helen Grace kan ik het niet loslaten. Het begon zo goed, dus met dit korte verhaal vervolg ik mijn weg in de serie van M.J. Arlidge. De flaptekst belooft veel goeds, ik zie de woorden indrukwekkend, aangrijpend en gruwelijk en denk dit kan alleen maar beter worden. Ik ben een fan van thrillers en van detectives dus deze serie heeft voor mij nu al een gouden randje. Maar kwam het verhaal in de buurt van wat de achterflap suggereert?

Onderdeel van de serie Helen Grace

De vijftienjarige Jodie arriveert bij haar derde weeshuis. Misschien is dit keer alles anders. Is ze veilig en wordt er goed voor haar gezorgd. Maar de waarheid is dat Jodie niemand meer heeft om haar te beschermen. Ze zal zichzelf moeten verdedigen. Ze zal moeten veranderen.

Alles in de wind geeft fans van M.J. Arlidge een unieke inkijk in de jeugd van inspecteur Helen Grace. Indrukwekkend, gruwelijk en aangrijpend – dit verhaal laat zien hoe Helen Grace is geworden tot de persoon die we nu kennen.

Voor mij weer een volmondige: “Ja!” Dit boek vervolgt de weg van Helen Grace. Het geeft een inkijk in haar gruwelijke leven als inspecteur en wat er allemaal in haar leven is gebeurd. Wat heeft er voor gezorgd dat zij is zoals ze is? Het boek wordt ditmaal uit één perspectief beschreven; die van Helen Grace. De schrijver weet je weet vanaf het eerste moment te grijpen en laat je niet los tot ook dit korte verhaal voorbij is.

15931964104444168881841147379852

Kort maar krachtig zeggen ze vaak en krachtig is het zeker. Het verhaal is al bijna net zo kordaat als de persoon die we in het verhaal volgen. De hoofdstukken zijn zorgvuldig opgebouwd en het verhaal krijgt gelijk al een duistere sfeer. Iets waar ik ontzettend van hou bij dit soort boeken. Je voelt wat de hoofdpersoon voelt, ondanks dat het situaties zijn waarin je je als lezer normaal gesproken niet snel zou begeven begrijp je het toch. De schrijver weet zo duidelijk te verwoorden wat Helen meemaakt dat je het heel erg goed voor je kunt zien. Wantrouw, onmacht en machteloosheid zijn de toon in dit boek. Een geweldige manier om dit alles te beschrijven. De verhaallengte was wat aan de korte kant, omdat het zo fantastisch was, maar goed je kan niet alles hebben. Kortom, weer een mooie 5 sterren voor ook weer een fantastisch verhaal!