Review: Mianara – Verraad — Jesse van Willigenburg

Uitgever: Godijn Publishing
Serie: Mianara #1
ISBN: 9789493157309
Aantal pagina’s: 246
Uitgave: Januari 2020

Hartelijk dank aan Uitgeverij Godijn Publishing voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar in ruil voor mijn eerlijke mening.

In Malika haar wereld wordt magie niet meer als iets mysterieus beschouwd, maar als wetenschap. Alleen dit sprak mij al aan op de achterflap van het boek. Want wetenschap en magie die hand in hand gaan…dat zou toch geweldig zijn, mits het natuurlijk op de juiste wijze gedaan zou worden. In ieder geval zorgde dat er al gelijk voor dat ik het boek wou lezen en was ik razend benieuwd naar hoe de rest van het verhaal zou zijn.

Malika is een jonge meid van het Mianara ras, aan de ene kant mens maar toch met dierlijke kenmerken, in haar geval dat van een vos. Maar ook zijn er veel andere overeenkomsten met de Anuki, de mens, ze spreken over het algemeen dezelfde taal en wonen ook gewoon in dezelfde steden en dorpen. Ook al mogen ze niet in dezelfde straten van elkaar wonen. Ook worden de Mianara gezien als het “mindere ras”, maar ondanks dat alles draagt elke Mianara zijn of haar naam met trots en hopen ze dat ooit de dag aanbreekt dat er gelijkheid zal zijn tussen de twee rassen. Alleen die hoop wordt steeds meer en meer de grond in geboord. Want het lijkt erop dat het steeds erger begint te worden….

Op een avond stormen soldaten Malika’s ouderlijk huis binnen. Malika weet met behulp van haar broer Gustav zich nog op tijd te verstoppen, echter gaat dit geluk niet op voor hem en hun ouders. Zij worden meegenomen door de Anuki soldaten, gearresteerd onder verdenking dat ze verraad hebben gepleegd. Malika wordt gered en sluit zich al snel aan bij het ondergrondse verzet; De Wolven. Zij strijden tegen de ongelijkheid die er heerst. De Anuki proberen de Mianara steeds meer te onderdrukken. Malika legt alles in haar macht om wraak te kunnen nemen voor wat de Anuki haar ouders en haar broer hebben aangedaan, eerder zal zij niet rusten. Gaat dit haar ook lukken of nemen zij het op tegen een macht die ze veel te zwaar zal zijn?

Mianara Verraad 1

“We strijden voor vrijheid, maar wat als die vrijheid er nooit meer komt? Hoe meer moeite we doen, hoe verder die vrijheid wordt ingeperkt. Eerst de strengere wetten, toen de avondklok…”-blz.143-

Verraad is het eerste deel van een fantasy trilogie en tegelijkertijd het debuut van Jesse van Willigenburg bij Godijn Publishing. Het verhaal boeit vanaf het begin en houd je al snel in zijn greep. Ik wou gelijk doorlezen en weten hoe het verder zou gaan. Er zat alleen wel een minpuntje aan, het verhaal wordt vanuit de ‘ik’-vorm geschreven, nu is dat op zich geen enkel probleem natuurlijk, maar wel als de personen wisselen per hoofdstuk en daar geen naam bij gegeven wordt. Je moet eigenlijk zelf maar een beetje raden wie er op dat moment aan het woord is en dat kan best storend zijn. Uiteindelijk heb je dat wel sneller door, maar toch haalde het mij een aantal keer uit het verhaal en dat maakte het lezen wel wat minder aantrekkelijk voor me. Wat heel erg jammer is, want het verhaal zit echt heel erg goed in elkaar en ik wil dan ook niets liever dan weten hoe het zich verder gaat ontwikkelen. Toch vond ik dit wel een vervelend iets en hoop ik dat de schrijver dit dan ook in zijn volgende boeken wat handiger aanpakt door bijvoorbeeld simpelweg de naam erbij te vermelden aan het begin van elk hoofdstuk.

Verder is het absoluut een heerlijk boek om te lezen en aan worldbuilding is dan ook geen gebrek. De personages zijn onwijs goed neergezet en je gaat dan ook al snel ofwel een band met ze vormen of in sommige gevallen ze tot in het diepste van je hart haten. Dat is iets wat ik ontzettend waardeer als een auteur dat voor elkaar weet te krijgen. Godijn Publishing heeft met Jesse zeker een topper in de wacht weten te slepen, nu alleen nog even de puntjes op de i en dan is het helemaal perfect 😀 Jesse heeft met dit eerste deel laten zien dat hij absoluut beschikt over een rijke fantasie en de opbouw heeft gemaakt voor een wereld die je ook niet zal vervelen.

“Wij geloven in gelijkheid en we blijven vechten totdat er een dag komt dat Anuki en Mianara als gelijken kunnen leven in deze mooie stad.”-blz.220-

Overall: 🌟🌟🌟1/2

3 Comments on “Review: Mianara – Verraad — Jesse van Willigenburg

1. Hey Bren!

Bedankt voor je uitgebreide review! Het doet me goed om te lezen dat je van het verhaal genoten hebt.

Dit project is in veel opzichten mijn eerste echte boek en daarom heb ik ervoor gekozen om lekker te experimenteren. De twee volgende delen van deze serie zullen ook vanuit de ‘ik’-vorm geschreven zijn, maar in volgende projecten probeer ik weer wat anders en zo vind ik vanzelf uit wat voor mij het fijnst werkt. Weet in ieder geval dat je niet de enige bent die er een puntje in zag 😉

Groetjes!
    -Jesse

• Hey Jesse, oh de ‘ik’ vorm zelf vond ik absoluut niet erg hoor, dat leest prima weg eigenlijk, alleen het was zoeken naar welk karakter het dan precies was omdat er geen naam bij gezet was, dat had het iets makkelijker geweest. Maar het verhaal zit zo onwijs goed in elkaar, heb er echt van genoten. Kijk uit naar je volgende delen😁
      Lieve groetjes,

2. Bren, What a cool story in this Part I of the trilogy, “Mianara-Betrayal,” by Jesse Willegenburg. And what a cover! Mailka of the Mianara breed as a fox looks attractively “doable.” Your review depicts an exciting story appealing to you with science & magic going hand & hand in this fantasy of a book.The story got to me as a fight for equality between Malika’s Mianara as the lesser race & the Anuki humans, despite their common language & living together but not on the same streets!!! And the real hook that gets me is the Anuki taking Malika’s family away & her fight to get them back by joining the underground resistance, The Wolves!!! –The fight for equality! The author’s use of the first person “I” & changing speakers each chapter DOES sound a bit confusing to catch on to & seek out what character is speaking. You speak so well of this book as “captivating, & gripping,” & praise the world building, & the well portrayed characters that you bond with or hate!!! –You are sold on this trilogy!!! –GREAT REVIEW & BOOK! Phil