Gastreview: Iene Miene Mutte — M.J. Arlidge

Uitgever:Boekerij
Serie:Helen Grace #1
ISBN:9789022576229 (paperback)
Uitvoering:Luisterboek
Speelduur:9 uur, 34 minuten
Uitgave:Januari 2017

Ik ben begonnen met luisterboeken via Storytel en ik moet zeggen, ik ben verkocht! Ik heb de laatste tijd gewoon niet genoeg focus om te kunnen lezen ondanks dat ik het wel graag zou willen. Op deze manier kan ik op elk moment toch een boek pakken en erin verdwalen. Zo ook in de reeks van M.J. Arlidge, een serie waar ik zo ontzettend nieuwsgierig naar was. Heeft het boek mijn verwachtingen weten te overtreffen?

Onderdeel van de serie Helen Grace

Het meisje was amper nog in leven toen ze het bos uit kwam lopen. Het verhaal van haar ontvoering was donkerder dan de meest verschrikkelijke nachtmerrie. Maar alles wat ze zei was waar. Elk gruwelijk detail. Een aantal dagen later wordt een tweede in shock verkerend slachtoffer gevonden en ontstaat er een patroon. In tweetallen worden mensen ontvoerd, vastgehouden en uitgehongerd. Vervolgens krijgen ze een duivels dilemma voorgelegd: doden of gedood worden. Inspecteur Helen Grace en haar team weten dat ze jacht maken op een ingenieuze psychopaat die zijn slachtoffers gebroken en vol schuldgevoel achterlaat. Niet alleen dienen ze als zijn visitekaartje, ze zijn ook de moordenaars. De slachtoffers lijken lukraak gekozen, de plaats van het misdrijf zorgvuldig uitgekiend. Iets moet alle slachtoffers met elkaar verbinden…

Het antwoord hierop is volmondig: JA! Het boek is geweldig opgebouwd. Je maakt kennis met de hoofdpersoon Inspecteur Helen Grace, waar je gaandeweg meer over te weten komt. Ook krijg je een inkijk in het hoofd van de slachtoffers, collega’s en omstanders. De opbouw van het verhaal krijgt kracht door het wisselende perspectief en de korte cliffhanger aan het einde van elk perspectief. Je moet gewoon meer weten!

Er wordt op een gruwelijke, maar pakkende manier inkijk gegeven in een onderzoek naar moord. Een onderzoek met bizarre wendingen en daarbij plottwists, verdenkingen en speculaties. Dit zet je als lezer aan het denken en zorgt ervoor dat je het antwoord moet weten. Een typisch “puntje-van-je-stoel”-boek.

Het boek heeft me vanaf moment één niet meer losgelaten. Wie was de dader en waarom juist deze mensen? De verhaalstijl zorgt ervoor dat je de emoties, gedachtes en vooral redenen zelf kunt ervaren. Het doet je beseffen dat dingen niet altijd zijn zoals ze lijken. Al met al was ik totaal weg van het boek. Niet alleen de covers die me al die tijd al trokken maar ook het verhaal was top.

Verhaallijn: 5
Vertelstem: 5
Lengte van het luisterboek : 5