Review: The Paradox of Choice: Why More Is Less — Barry Schwartz

Genre:Non-fictie / Psychologie
Uitgever:Harper Perennial
Uitvoering:Luisterboek
Speelduur:7 uur, 2 minuten
Uitgave:September 2010

Toen ik een tijdje geleden op Audible zat en wat rond zat te snuffelen kwam ik dit luisterboek tegen. Aangezien ik het prettig vind om tijdens het diamond painten een luisterboek op te zetten dacht ik dat dit boek perfect was, want dan kon ik tijdens het painten ook nog eens wat opsteken! 🙂 Ook duurt dit boek niet mega lang, wat ook wel fijn is, ten opzichte van sommige luisterboeken waar je toch al gauw zo’n 20+ uur mee bezig bent.

The Paradox of Choice - kaft.jpg

De luisterboek editie van The Paradox of Choice is voorgelezen door Ken Kliban, die een beetje een professor-achtige stem heeft, maar zeker geen onprettige stem om naar te luisteren. Bij dit boek paste het erg goed zelfs! Het vervelende van luisterboeken is natuurlijk dat je het niet voor het zeggen hebt wie het boek voorleest en dat kan een luisterboek maken of breken. Daarom luister ik altijd eerst even een sample, om te bepalen of de manier van vertellen me aanstaat. Anders koop ik liever het boek als het me interessant lijkt.

The Paradox of Choice is een boek dat in essentie gaat over wat ons nou precies gelukkig maakt. Nu denken we vaak dat een weelde aan keuze gelijk staat aan vrijheid en dat is ook wel zo, maar is die hoeveelheid keuze die we hebben nou wel echt goed voor ons? Of maakt het ons alleen maar ongelukkig, omdat we niet weten welke keuze de beste is? Barry Schwartz maakt hierin onderscheid tussen zogeheten maximizers; mensen die de beste keuze willen maken en niet settelen voor minder dan het allerbeste. Dan zijn er ook de satisficers; mensen die kiezen voor “goed genoeg”. Zijn theorie is dan ook dat je een veel gelukkiger mens zult zijn als je probeert zoveel mogelijk een satisficer te zijn in plaats van een maximizer, omdat je simpelweg niet van alles het beste kunt krijgen. We kunnen niet allemaal de beste baan, de beste partner, het beste huis en de beste gezondheid hebben. In plaats daarvan pleit hij ervoor dat we gaan voor wat goed genoeg is, waarbij we absoluut niet moeten settelen voor minderwaardig, maar wel voor wat voldoet. Vooral als het om materiële dingen gaat kunnen we best genoegen nemen met wat minder.

The Paradox of Choice 1

“Adding options to people’s lives can’t help but increase the expectations people have about how good those options will be. And what that’s going to produce is less satisfaction with results, even when they’re good results.”

Dit boek voldeed in meerdere opzichten aan mijn verwachtingen en heeft me ook wel wat inzichten gegeven, dat vind ik altijd belangrijk bij een goed non-fictie boek. Nu ben ik zelf al wel een satisficer en hoef ik niet altijd het beste van het beste. Tuurlijk zijn daar altijd uitzonderingen op, dat is ook precies wat het boek je probeert bij te brengen. Dat bij je belangrijkste levenskeuzes je wel de energie erin moet steken om voor het beste te gaan, maar dat het bij dingen als boodschappen doen er echt niet zoveel toe doet of je nu pasta van merk A, of merk B neemt

The Paradox of Choice
Misschien ook herkenbaar: Een half uur op Netflix browsen om vervolgens niks te kijken, omdat er zo’n overdaad aan keuze is en je bang bent dat je het verkeerde kiest!

De overdaad aan keuze die we hebben in ons leven maakt het ons juist enorm moeilijk en daardoor besteden we vaak te veel tijd aan dingen die er eigenlijk niet toe doen, zoals de beste televisie uitkiezen, terwijl ze in essentie allemaal hetzelfde doen. Het maakt uiteindelijk niet zo veel uit welke je neemt, maar toch besteden veel mensen hier uren tijd aan om te vergelijken, zich in de materie te verdiepen en dan met de allerbeste televisie thuis komen. Die dan misschien wel eens vele malen duurder is dan een televisie die “goed genoeg” was. En of je daar dan uiteindelijk gelukkiger van wordt? Dat is nog maar de vraag.

Mocht je zelf heel erg worstelen met keuzes maken, probeer dan dit boek eens. Het kan je enorm helpen om dingen in perspectief te zetten en je te laten merken wat er nu echt toe doet en wat niet. Je bespaart jezelf een enorme lading stress als je loslaat dat je altijd voor het beste moet gaan en gewoon gaat voor goed genoeg. Doe ook niet mee aan wedstrijdjes wie de beste auto heeft, of de beste baan. Het echte geluk zit altijd in dankbaarheid voor dat je genoeg hebt en dat je gezond bent 😉

One Comment on “Review: The Paradox of Choice: Why More Is Less — Barry Schwartz

1. Jeffrey, Love the book & Barry Schwartz message for happiness by settling for what is good enough in life with most things & for the best things only when it is an important life choice. I knew we both would agree re the Maximizers vs the Satisficers & side with the happiness that comes with being a Satisficer opting for what’s good enough. –Less stress! –Not competing with others for the best. Happiness: having enough & being healthy of course!!! It’s good to read/hear books that reinforce our values just to be sure!!! –Well done, Jeffrey! Phil