Review: Het zoekavontuur van Geenhoorn – Mark de Groot

“Als het waait in je hart, moet je erop uit.
Geenhoorn weet niet waar hij thuishoort. Hij is anders dan de eenhoorns in zijn dorp. Is hij de enige eenhoorn zonder hoorn? Hij trekt het uitgestrekte woud in en gaat op zoek.
Onderweg ontmoet hij Neekhoorn en Spronkhaan, zij reizen met hem mee. Er zijn veel gevaren onderweg, meer dan Geenhoorn van tevoren heeft bedacht en de zwarte kat heeft voorspeld.
Hij weet niet dat Kwaadwilg in het woud woont. En ook niet dat in het Labyrinth een wezen schuilgaat dat donkerder is dan een donderwolk…
Maar met een beetje eenhoornlef kom je een heel eind en kan je zelfs een held zijn. Vraag dat maar aan Keeva.
Durf jij mee te gaan op het zoekavontuur van Geenhoorn?”

Mark de Groot heeft met “Het zoekavontuur van Geenhoorn” een onwijs leuk, vlot en fantasierijk verhaal weten neer te zetten waar niet alleen kinderen van gaan genieten, maar ook jong volwassen en lezers die vele jaren ouder zijn. Geenhoorn is een eenhoorn, maar dan zonder hoorn. Hij is op zoek naar meer van zijn soort en gaat er dan ook op uit, tijdens zijn zoektocht maakt hij al snel vrienden die met hem mee op reis gaan. Echter is hun avontuur niet zonder gevaar. Maar dat weerhoudt de vrienden niet om door te gaan. Dapper zetten ze hun zoektocht voort. En daar leert Geenhoorn dat het misschien helemaal niet zo belangrijk is dat hij geen hoorn heeft zoals de anderen in zijn dorp. En dat hij daardoor absoluut niet minder is dan de anderen, wat hem al zo vaak verteld is door zijn ouders, broertjes en zusjes. Geenhoorn begint dan toch wel zijn familie en zijn dorp te missen en wil niets liever dan naar huis gaan. De drie vrienden besluiten dan ook om rechtsomkeert te maken, maar ook dat pad is niet zonder gevaar.

Geenhoorn - 1

“Je zal het zelf moeten ontdekken, maar weet wel dat wie jij bent niet bepaald wordt door anderen. Een witte roos tussen rode rozen is toch een roos. En wat is een roos? Niet meer dan een naam voor een bepaald soort bloem. Als de roos anders heet, een flurfelplagje bijvoorbeeld, is het dan geen roos meer? Natuurlijk wel, het is maar een naam. Een roos is tenslotte een roos.” -Weerwolf, blz.77-

Wat was dit een ontzettend leuk boek om te lezen! Een absolute aanrader. Mark ontbreekt het absoluut niet aan fantasie, want wat heeft hij een ontzettend leuke en mooie wereld geschapen. Niet eens zo heel anders dan die van ons, maar toch ook weer wel. Al snel zag ik alles voor me en werd ik door Geenhoorn en zijn vrienden meegenomen op hun zoektocht en wat heb ik me vermaakt. Ik had het boek in no time uit en heb me er geen seconde mee verveeld. Ook staan er wijze levenslessen in die je als kind zo goed kan gebruiken, want hoe erg is het nou eigenlijk om anders dan anderen te zijn, om er net iets anders uit te zien, of misschien niet zo goed zijn in iets waar anderen wel goed in zijn, jij hebt toch je eigen dingen waar je wel goed in bent? Dat maakt je niet minder, dat maakt jou jou. En er bestaat niets mooier dan dat jij jezelf bent en dat moet je ook gewoon kunnen zijn, wees trots op jezelf! Dit boek is echt perfect om als kind in de wereld van de fantasy te duiken, Geenhoorn neemt je mee op een avontuur dat je niet snel weer zal vergeten. Dit verhaal is ook perfect om voor te lezen, of zelf te lezen, of je nu tien bent of vele jaren ouder, eigenlijk maakt dat niet zoveel uit. Want het is gewoon zo leuk, dit wil je gewoon gelezen hebben.

Als je de laatste bladzijde dichtslaat, slaak je een diepe zucht en ben je waarschijnlijk net als ik benieuwd of Geenhoorn, Neekhoorn en Spronkhaan nog meer avonturen gaan beleven. Achterin het boek vind je een boodschap op een eenhoorn hoorn die je doet vermoeden naar meer. En ik hoop dan ook echt dat dit niet het laatste verhaal is over deze drie geweldige vrienden! Ik weet zeker dat mijn neefje en nichtje dit verhaal ook helemaal geweldig gaan vinden, dus Fenna en Rick, dit boek wil jullie mama vast wel voorlezen voor jullie tot jullie het zelf kunnen gaan lezen πŸ™‚ Dus ja, dit boek is een absolute aanrader voor als je je kind met de fantasy wereld wilt laten kennis maken, of gewoon een heel tof verhaal vol avontuur wilt laten lezen. En ik weet zeker dat jijzelf er ook van gaat genieten, want Mark heeft met dit verhaal absoluut een topper neergezet!

“Wat maakt het eigenlijk uit wat spotvogel van hem denkt en wat hij over hem zegt? Eerder zou hij vast beledigd, zelf gekwetst, zijn geweest, maar nu niet meer. En als je leven bestaat uit het belachelijk maken van anderen, wat is dat dan voor leven?”-Geenhoorn, blz.129-

Cover: 🌟🌟🌟½
Overall: 🌟🌟🌟🌟½

One Comment on “Review: Het zoekavontuur van Geenhoorn – Mark de Groot

1. Bren, From all you say this book, “The Search Adventure of Geenhoorn,” is for for children, young adults & older!!! Immediately the storyline about Geenhoorn as a unicorn without a horn told me this was a great children’s book with a message about good self-esteem & nondiscrimination!!! And the adventure of Geenhorn, Neekhoorn, & Grasshopper making the dangerous trip home was so good that you are hoping for more books to come by author Mark DeGrout about these three friends! And as the reviewer, Bren, you said the magic words, “A must read”!!! –Good review! You’ve sold your readers on this book! Phil