Review: Queen’s Shadow — E.K. Johnston

Uitgever:Disney Lucasfilm Press
Serie:Star Wars
ISBN:978-136802425-9
Uitvoering:Hardcover
Aantal pagina’s:345
Uitgave:Maart 2019

Queen’s Shadow is het tweede boek van E.K. Johnston in het voor mij zo geliefde Star Wars universum. Wederom speelt in dit verhaal een vrouwelijk karakter de hoofdrol. Na een boek over Ahsoka Tano te hebben geschreven dat zich tussen Episode 3 & 4 afspeelt volgen we in dit boek Padmé Amidala. Dit boek gaat over de periode waarin ze aftreedt als koningin en haar carrière begint als senator in de Galactic Republic. Maar is dat ook een beetje spannend, of is het alleen maar politiek geneuzel?

E.K. Johnston had met het boek van Ahsoka een redelijk goed boek neergezet die zich focust op één personage. Mijn grootste kanttekening toen was dat het nogal even duurde voor het verhaal op gang kwam en dat het ook wel echt helpt als je eerst de Clone Wars hebt gezien, zodat je weet hoe het er met Ahsoka aan toe gaat. Dat laatste geldt ook voor dit boek, want je moet wel weten wie Padmé is en je zou dan dus toch minimaal de prequel trilogie gezien moeten hebben. Eigenlijk lijken deze boeken geschreven te zijn voor de échte fans (ik dus) die meer willen weten over een specifiek personage. En dan is het natuurlijk erg tof dat er van dit soort boeken verschijnen!

Queen’s Shadow gaat dus over de tijd waarin Padmé geen koningin van Naboo meer is. Het boek is opgedeeld in vijf delen met elk wat hoofdstukken. In het eerste deel volgen we haar als ze aftreedt en vervolgens een aanbod krijgt om als senator voor Naboo verder te gaan. Dit is een aanbod dat Padmé natuurlijk niet aan haar voorbij kan laten gaan. Ook leren we alle handmaidens kennen, maar ze hebben allemaal namen die zoveel op elkaar lijken dat ik geen idee had wie wie was. We hebben bijvoorbeeld Sabé, Rabé, Cordé, Saché en nog een stel waar ik de namen van kwijt ben. Nu was het hele idee natuurlijk al dat de handmaidens allemaal ook als body double voor Padmé kunnen fungeren, maar dat ze ook nog eens namen hebben als Kwik, Kwek en Kwak helpt nou niet om een band met ze te krijgen.

Ook dit boek lijdt weer aan een zeer trage start en nadat ik door de eerste twee delen heen had geworsteld vroeg ik me af of er nog wel echt iets boeiends zou gebeuren. Er zit weinig actie in het boek en alles draait om het senatorschap en hoe Padmé daar een weg in vindt en bondgenoten maakt met belangrijke figuren als Bail Organa en Mon Mothma. Toch kabbelt het de hele tijd maar een beetje voort en zit er op een gegeven moment ook een stuk in het verhaal waarin Padmé uitgenodigd is op een feest en daar ter plekke een switch moet uitvoeren met een van haar handmaidens. Hier wordt heel erg veel aandacht aan besteedt, maar uiteindelijk vroeg ik me echt af waarom ze überhaupt die switch perse nodig hadden, want die handmaiden die zich als haar voordoet had dat prima al vanaf het begin kunnen doen. Het voelde in ieder geval vrij nutteloos aan en compleet onlogisch.

Heb ik nog iets positiefs te melden over dit boek? Want ik weet dat ik erg kritisch ben (wat ook moet als Star Wars fan 😛 ). Ja, ik heb echt wel kunnen genieten van dit boek, omdat het je een beter beeld geeft van hoe de Republic werkt en ook leer je meer over personages die je in de series alleen even kort voorbij ziet komen. Vooral vanaf het moment dat Padmé ook met de latere Rebellenleiders in contact was werd het verhaal interessant en wilde ik graag verder lezen hoe alles ging aflopen. Toch gebeurt er relatief weinig om het boek heel erg aan te bevelen en zou ik dit boek alleen lezen als je een mega Padmé fan bent en alles over haar wilt weten. Andere Star Wars fans kunnen beter de Thrawn trilogie gaan lezen, als ze zich willen wagen aan boeken in A Galaxy Far, Far Away… 😉

Cover: 🌟🌟🌟🌟½
Verhaal: 🌟🌟½