Review: Hotel Silvermaen – Marieke Frankema

Genre:    Kinderboek vanaf 10 jaar
Uitgever:               Nimisa Publishing
ISBN:                      978 94 9 23 37 146
Uitvoering:           Paperback ( met cd!)
Aantal pagina’s:  110
Uitgave:                Oktober 2016

Hotel Silvermaen valt als allereerste op door de prachtige vormgeving op de cover. Een oude boom die over de gehele omslag doorloopt, met een heldere volle maan op de achtergrond en is ook nog eens heel gaaf glow in the dark!!! Hoe awesome is dat! En als je denkt dat dat alles is, zit er ook nog een cd achterin het boek met daarop alle liedjes die je in dit magische, muzikale verhaal al lezende tegenkomt. Dus als je het leuk vindt, kun je gezellig meezingen met alles 🙂 en waan je jezelf al snel in het intrigerende Hotel Silvermaen van Tante Dora. En geloof me, dat wil je echt!

Het verhaal is geschreven voor kinderen vanaf tien jaar, dit omdat er ook wel wat griezelige dingen in voor komen. Maar wel hele gave, griezelige dingen! Nannette is opgegroeid in een verschrikkelijk rot weeshuis, ze verloor haar ouders al op jonge leeftijd en had verder geen familie waar ze terecht kon. Ze wordt heel erg gepest en weet niet of ze ooit wel gelukkig zal worden. Dan komt er een handgeschreven brief voor haar binnen en die brief zou van haar tante Dora zijn. Nannette heeft nog nooit van haar gehoord, ze had toch helemaal geen familie meer? Maar tante Dora vraagt haar in de brief of ze bij haar wil komen wonen, dat is voor Nannette natuurlijk een lot uit de loterij. Haar kans om eindelijk dat rottige weeshuis met die nog rottigere pestkoppen te kunnen verlaten.

Nanette is heel erg bang dat ze haar niet lief zullen vinden, de pestkoppen hebben altijd gezegd dat ze maar stom en raar was, ze is anders dan de andere kinderen. Maar gelukkig is haar angst ongegrond want haar tante vind haar juist hartstikke lief en het lijkt erop dat Bob en Tina dat ook vinden. Zij vinden haar hartstikke lief en normaal…alleen zijn hun dat wel?

Marieke had dit superlieve bericht in het boek geschreven 🙂

“Probeer maar niet aan mij te ontkomen
Ik ben een wezen uit jouw engste dromen
Ik krijg wat ik wil, ik krijg alles gedaan
Zorg dat ik eeuwig kan blijven bestaan.” -blz.34-

Nannette komt er al snel achter dat er heel wat meer bestaat dan alleen maar verhaaltjes uit boeken…sommige verhalen lijken juist eerder tot leven te komen…daar zou je toch eigenlijk bang van worden van bepaalde wezens? Maar Nannette voelt zich al vrij snel thuis bij haar tante en diens personeel van het hotel, alleen komt daar dan toch de Magisch Inspecteur roet in het eten gooien… Hij geeft ze drie dagen de tijd om te bewijzen dat Nannette over magische krachten bezit, zo niet, dan zal ze onmiddellijk terug naar het weeshuis moeten. Vanaf dat moment staat opnieuw de wereld van Nannette op haar kop, ze wil helemaal niet weg uit Hotel Silvermaen, ze wil juist blijven, een echt thuis hebben. En daar begint dan ook het avontuur op zoek naar de magische krachten van Nannette.

Ook de CD is prachtig vormgegeven!

“Jullie hebben tot overmorgen middernacht om te bewijzen dat dit mensenkind magische krachten bezit. En de wet wordt niet overtreden. Hij keek nadrukkelijk van tante Dora naar Bob. ‘Veel succes. Dat zullen jullie nodig hebben.’ Hij keek Nannette nog even aan. ‘Pak je koffer maar niet uit.’ -blz.55-

Wat was dit een ongelooflijk leuk verhaal, ik kan hem zeker aanraden aan kinderen om dit te gaan lezen en natuurlijk lekker mee te zingen met alle musical liedjes die in het boek in tekst staan en op de cd worden gezongen. Leef je uit en geniet, want dat is toch het allerbelangrijkste! Maar ik weet ook dat genoeg mensen die heel wat ouder dan 10 jaar zijn echt intens van dit verhaal kunnen genieten. De schrijfstijl van Marieke Frankema is zo heerlijk spontaan, het sprankelt gewoon van de pagina’s af. Ik ga het boek dan ook zeker bewaren voor als mijn neefje en nichtje ouder zijn, zodat zij dit verhaal ook kunnen lezen en gezellig mee kunnen zingen met de liedjes. Wat ik vooral ook erg leuk en goed vond aan het verhaal is dat het je heel goed meegeeft dat anders dan de rest zijn helemaal zo erg nog niet is. Ieder mens is uniek, het maakt niet uit hoe je eruit ziet, of je slim bent, of wat dan ook, jij mag gewoon jezelf zijn. En als jij dat toelaat dat je dat mag, dan zul je een heel stuk gelukkiger zijn ook. En dat vond ik zoiets moois dat Marieke dat op zo’n leuke wijze in dit boek heeft weten mee te geven. Het is toch iets wat bij veel kinderen, maar ook volwassenen toch heel erg speelt, het anders zijn dan anderen en kan dat wel, word je dan wel geaccepteerd? Maar ook de personages zijn geweldig in dit boek, de prachtige illustraties en de CD erbij, het is gewoon van het begin tot het eind een onwijs leuk verhaal dat je eigenlijk wel in je boekenkast moet hebben staan, al was het alleen al voor de cover 😀 Een absolute aanrader voor kinderen vanaf tien jaar!

“Ergens klopte haar hart nog verwachtingsvol en hoopte ze op dat kleine kansje dat ze toch kon blijven. Maar om niet meer pijn te voelen dat ze nu al deed, verborg ze die gedachten heel diep in haar geest. Het was zo al erg genoeg, nog een keertje teleurgesteld worden, zou echt te veel zijn. “blz.89

Ik ben dan ook zeker heel erg benieuwd naar het tweede deel over Hotel Silvermaen waar Marieke nog mee bezig is. Want ik wil natuurlijk wel weten hoe het Nannette, tante Dora, Bob en Tina verder vergaat.