Review:Het eerste Eiland – Garvin Pouw

Uitgever:                      Godijn Publishing
ISBN:                            978 94 92115 84 3
Uitvoering:                  Paperback
Aantal pagina’s:         509
Uitgave:                      Maart 2019

Kronieken van Azeria 2

“Voordat onze helden hun reis naar Vyrendia voltooien wacht hen een laatste obstakel in Azeria: het raadselachtige woud van Shim. Onder die donkere bomen kan de schaduwdemon hen niet volgen, maar hun eigen magie zal daar onbruikbaar zijn. Het woud van Shim oogt op het eerste gezicht als een wonder, maar al snel blijkt dat er duistere spreuken tussen de stammen dwalen. Slagen ze erin om ongeschonden het woud te doorkruisen? En wanneer Azeria eindelijk wordt achtergelaten, wie zal dan de donkere zee bedwingen? Wie van hen is de gezochte derde magiër?”

Het eerste eiland is het tweede deel in de Valtada serie van Garvin Pouw. En wat voor eentje! In dit deel leer je als lezer de hoofdpersonages nog beter kennen en dat vond ik echt heel erg fijn. Het verhaal begint rustig en pikt gelijk op waar het eerste deel eindigde, het neemt je steeds verder mee de wereld van Valtada in en voor je het weet wordt het steeds lastiger om het boek even naast je neer te leggen. Okay, af en toe moest dat echt wel vanwege het gewicht, het is namelijk nogal een dikke pil, maar lang leve de bookseat!!! 😀 Maar wat een verhaal weer, Garvin zijn geheel eigen manier van schrijven brengt je al snel in hoge fantasy sferen en laat de wereld voor je ogen tot leven komen. Bij sommige stukken merkte je ook dat Garvin Pouw enthousiast was bij het schrijven, dan hoorde ik zelfs zijn stem in mijn hoofd! Worldbuilding is aan deze auteur wel besteedt! Prachtige, betoverde wouden, een gruwelijke schaduwdemon, elfjes en zo nog heel veel meer. Nu ben ik zelf geen groot elfjes fan, maar in de wereld van Pouw hoort het er simpelweg gewoon bij en zijn ze ook nog eens heerlijk bijdehand. Waardoor je stiekem toch wel een zwak voor ze begint te krijgen 🙂 Hoe verder het verhaal zich ontplooide hoe spannender het voor de personages werd. Ik leefde zo ontzettend met ze mee, heb af en toe een traan gelaten, maar heb ook momenten gehad dat ik heel hard heb zitten mee lachen om dingen die er gebeurden.

Kronieken van Azeria 2 foto

“Het is een litteken, achtergelaten door de waanzin van een bezweken ziel.” -blz.121-

Mijn favo’s zijn dan ook echt Vantraxis, Yivenna en de elf Nikara. Wat zijn deze personages onwijs gaaf. Niet dat Shutai en Aresta dat niet zijn hoor, maar de andere twee helden springen er voor mij gewoon echt uit door hun karakter. Yivenna met haar rode haren en vurige karakter, maar ook met een intense droefheid in zich wat ik zo goed kon begrijpen. En Vantraxis is gewoon helemaal gaaf en mysterieus. Nikara maakt in dit boek een gigantische karakterontwikkeling door die ik absoluut kan waarderen. I like it 🙂

“Wij zijn veranderd. jij en ik. Vroeger, toen ik nog aan de voet van de Zilverbergen leefde, dacht ik altijd dat jij degene was die in een droomwereld leefde. Ik had genoeg aan ons leven samen, ons huis en onze liefde. Jij moest altijd in die bergen op zoek naar dromen, maar nu zie ik dat het precies andersom was. Jouw droom werd de realiteit en mijn realiteit bleek een droom.” -blz.352-

Het was absoluut weer genieten dit verhaal. Het enige minpuntje dat ik dan heb is dat het iets fijner zou zijn als het lettertype ietsje groter zou zijn, dat zou nog prettiger lezen zijn dan. Verder, loved it! Kijk uit om over een tijdje in het derde boek in de Valtada wereld te gaan starten. Want als deze wereld iets kan, dan is het wel je dagelijkse problemen en dingetjes laten vergeten en je meesleuren in een wereld hier ver vandaan. En dat is echt onwijs fijn! Ik raad deze boeken dan ook echt aan aan de high fantasy lezers, want in deze wereld wil je gewoon verdwalen met personages die je al rap in je hart zult sluiten en nooit meer zal willen laten gaan.

“Je moet zijn wie je in je hart voelt dat je bent,’ sprak Aresta vanachter haar tranen. ‘Ik mag je daar niet in tegenhouden.” -blz.334-

Cover: 🌟🌟🌟1/2