Review: Pillow Thoughts — Courtney Peppernell

Genre:                      Poëzie
Uitgever:                  Andrews McMeel Publishing
ISBN:                        978-1-4494-8975-5
Uitvoering:              Paperback
Aantal pagina’s:     256
Uitgave:                   Augustus 2017

Pillow Thoughts is een gedichtenbundel van Courtney Peppernell. Het bevat diverse soorten gedichten voor bepaalde stemmingen. Zo is het boek opgedeeld in tien delen, elk met een bepaald onderwerp. Afhankelijk van je stemming kun je kiezen wat voor soort gedichten je wilt lezen.

Pillow Thoughts kaft

Deze bundel heb ik van Bren gekregen en ik kende al een paar gedichtjes van Courtney Peppernell. Poëzie is redelijk buiten mijn comfortzone en ik kan er dan ook lang niet altijd wat mee. Dat komt denk ik ook omdat wat mensen mooi vinden in poëzie veel subjectiever is dan bij een gewoon boek. Ik heb deze bundel wel gewoon in de normale volgorde gelezen. Hij lag op mijn nachtkastje en vaak las ik er dan een paar voor het slapen gaan.

Ik blijf het lastig vinden om poëzie en dit soort bundels te beoordelen, want de gedichten waren soms super mooi en las ik ze ook voor aan Bren als ze me raakten en er zat ook een hoop tussen wat ik gewoon echt slecht vond, of wat me totaal niet raakte. Ik denk dan ook altijd dat er wel iets voor iedereen tussen zit. Zelf heb ik regelmatig gezegd dat ik gedichten songteksten zonder muziek vind en merk ik dat ik dan ook heel erg let op hoe een gedicht loopt, zit er cadans en ritme in? Dat soort dingen en vooral ook dat er echt betekenis achter de woorden zit, iets wat je raakt. Dat miste ik vaak, maar dan zaten er ook weer hele goede gedichten tussen waar ik even stil van werd. De lengte van een gedicht maakt ook nog niet eens zo vaak uit, een mooie, korte “quote” kan ook prachtig zijn in zijn eenvoud.

Pillow Thoughts 1

Kortom, het was met deze bundel voor mij een hoop “hit & miss”, waardoor ik het lastig vind er een cijferoordeel aan te geven. Met gedichten kan gewoonweg niet alles je bekoren, maar toch vond ik het hele “ritueeltje” van elke avond eventjes een paar gedichten lezen voor het slapen gaan leuk. Ik ga dan ook verder in de volgende bundel, want die ligt al klaar. Misschien dat ik daarna beter kan zeggen of poëzie écht iets voor me is. Als (songtekst)schrijver mis ik denk ik te veel de muziek erbij. 😉

~Jeffrey

One Comment on “Review: Pillow Thoughts — Courtney Peppernell

1. Jeffrey, Keep reading! Poetry is too often debated as a genre. Shakespeare…..It’s here to stay! Check out an anthology of the great poets from Browning to Keats, to Shelly & more! –Longfellow!!! Sometimes I read a “great poem” &, honestly, say to myself or wife Geri, “What the hell is this about???!!!” Or, “Why is this so great?” I just trust in the judgment of the test of time & consider poetry part of my lifelong education. Read on, Jeffrey! –Good review discussion of Courtney Peppernell’s “Pillow Thoughts.” –Great to read before bedtime, stopping after a poem! Phil